• Thu 7 Nov 2019 16:47
    1170 visningar
    4 svar
    4
    1170

    svårigheter i matte

    Hej jag undrar om det finns några tips därute som jag inte har hittat redan. min dotter går i nian och klarar alla skolämnen bra utom matten. den har varit svår i princip i alla år. hon har fått extra hjälp i skolan, jag har hjälpt henne och suttit med varenda mattesida i perioder. jag uppfattar inte svårighet att läsa talen. jag uppfattar inte svårighet att förstå då man förklarar. men däremot blir det allt mer tydligt att hon inte kommer ihåg det hon lär sig. jag vet inte hur jag ska förstå det här och jag vet inte hur man ska gå vidare. man måst eju klara matten för att få gå vidare till gymnasium? hon är oerhört rädd och stressad över det här och har nu en mattelärare som inte är så hjälpsam. dottern säger "det är som att hon givit upp om mig fast jag ju verkligen anstränger mig varenda varenda lektion OCH jobbar tre timmar extra i veckan med matten". 
    jag förstår inte vad som sker och förstår int ehur jag ska hjälpa. visst skulle jag kunna säga "vi sitter MER, vi sitter en timme VARJE dag". men jag tror inte längre det är lösningen. det är något som jag inte får grepp om här. Finns det liknande erfarenheter? tips?
    Det som funkar allra bäst är när hon får hjälp en till en, i lugn och ro, men inte ens det verkar stanna kvar ett par dagar senare, så jag förstår att hon känner sig väldigt uppgiven. jag har länge trott att det stora problemet är brist på TRO på egen förmåga. men nu vet jag inte längre.

  • Svar på tråden svårigheter i matte
  • Thu 7 Nov 2019 16:53
    #1

    "Repetition är kunskapens moder." som min gamla gymnasielärare brukade säga. Och det tror jag är fallet här. Om hon förstår det när ni går igenom det (och det är det viktigaste) så har ni en bra grund. Sen gäller det att repetera dag ut och dag in tills det sitter. Inte göra en timme och sen vänta tills nästa vecka och se om hon kan det. Då hinner man glömma. Repetera nästa dag och lägga till något nytt. Sen dag tre repeterar ni båda sakerna. Osv.

    Det kan också underlätta att hitta alternativa metoder att lösa talen. Nu vet jag inte vad ni har för något på schemat just nu (var länge sedan jag gick i 9:an) men ofta kan man lösa saker på olika sätt och ibland är det lättare för vissa att prova ett annat sätt.

  • Thu 7 Nov 2019 17:56
    #2

    tack! ja repetition är nog en nyckel. tempot är bara så högt så för att hon ska hinna förstå o klara veckans mattesidor krävs ofta tre extra timmar. att då lägga till repetitionstid känns tufft. men et kanske ÄNDÅ är nyckeln... ska fundera på om man kan göra det på ett rätt effektivt sätt, en matte-kvart eller dylikt. om man får flyt liksom. det skulle nog ge självförtroende också.

  • Thu 7 Nov 2019 18:08
    #3
    +1

    gratis hjälp finns på nätet tex här (högskolestudenter):

    www.mattecoach.se/

    Man kan också testa att repetera via olika mattesidor som matteboken.se eller kolla klipp på youtube.
    matteva.fi brukar också vara bra (på svenska)

  • Sun 10 Jan 2021 21:16
    #4

    Hur gick det? Studerar hon på gymnasiet nu?


    Låter väldigt frustrerande att hon glömma och väldigt tufft för hennes självkänsla att matteläraren "gett upp" vad gäller henne. Man vill ju ha en lärare som litar på ens förmåga och hejar på en!


    Kanske minnestekniker är något att kika in på?


    Jag startar precis upp mitt läxhjälpsföretag för att stötta elever inom matematik, programmering och fysik online speciellt inriktat på gymnasieelever.


    Jag kommer börja göra matematikgenomgångar på youtube som jag kommer dela på www.facebook.com/mathandphysicstudycoach. Jag ska precis börja göra content, så om ni har önskemål på vad jag ska lägga upp är det bara att skriva det i tråden.

    Hör av er om jag kan hjälpa på något sätt!

    Mvh,

    Simon Mao

Svar på tråden svårigheter i matte