Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?

Vi lade nyss 4000kr på ena hankatten för att operera bort en tumör. Finns inga garantier för att den inte kommer tillbaks, men det var det värt. 
    Vi ska nu ta bort en knöl på en av de andra katterna, summan blir den samma.
    Skulle någon av katterna bryta benet skulle vi bekosta även det.

Det som skulle stoppa mig vore om det minskar kattens levnadskvalitet eller om det krävs dyr, regelbunden vård under lång tid framöver och katten är gammal.  

• Fidelis ad urnam
    Fluffskalle skrev 2011-11-16 15:23:02 följande:
    Väldigt viktigt att se över sina försäkringar på djuren!
    Vi har ingen försäkring på våra katter, men har ett stort sparande och klarar av kostnaderna ändå.
    Hankatten vars tumör opererades bort har aldrig varit sjuk, de 4000 kronorna vi lade ut på honom nu var bara en liten del av vad vi annars hade lagt på försäkringar under hans 11 åriga livstid.
    Sedan kunde man ha gett sig fan på att försäkringen ändå inte hade täckt det, finns alltid kryphål för dem, och man måste ändå betala självrisk och en viss procent av kostnaden.

Så vi har valt att ha ett sparande istället.  
  • Fidelis ad urnam
    PumpkinQueen skrev 2011-11-16 15:56:51 följande:
    Det är för att veterinärvård är dyrt som man försäkrar sina djur!
    Men om man är fullt medveten om att veterinärvård är dyrt och ser till att ha besparingar, vad spelar det för roll om man har försäkringar på djuren?

• Fidelis ad urnam
    Söndermarken skrev 2011-11-16 16:13:01 följande:
    Har man mycket god ekonomi finns det egentligen ingen anledning att ha försäkring på sina djur.

Vi har det rätt bra men jag vill ändå betala för min säkerhet, rätt stort kapital som behövs för att täcka eventuell "katastrof" för 5 hundar :)
    Du kan ändå ge dig sjutton på att försäkringen inte täcker när du väl står där
    Det har varit för mycket kritik mot djurförsäkringar för att jag ska tycka att det är värt det. Sparar hellre som sagt och blir kostnaden högre än de X antal hundra tusen vi har undanstoppade, ja få får vi väl avliva dem. 
    Vi kanske har haft tur, men fyra katter varav tre är 12 och 11 år gamla och nu var första gången vi fick betala större summor för veterinärsvård.

Jag säger absolut INTE att andra inte ska ha försäkringar på sina djur, eller att det är fel eller korkat att ha försäkringar på sina djur. Observera det noggrant så att jag slipper sådana kommentarer.

Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?