• Anonym (Ajaj)

Infektion efter utdragen visdomstand

Jag drog ut en visdomstand i nedre käken början av veckan, är fortfarande svullen och det gör ont även om smärtlindring hjälper delvis men är 4 dagar sen nu och det borde vända men tycker nästan det eskalerar.

När jag kollade såret nu tyckte jag det såg ut att finnas var, rengjorde å så det kändes lite bättre. Sköljer även med munskölj. Har dock inte haft någon feber hittills *peppar peppar* . Tror ni jag kan avvakta till måndag för pencillin eller kan man be kry skriva ut det? Eller måste man till tandläkaren för dom ska kolla?

• Svar på tråden Infektion efter utdragen visdomstand
  • FtS70

Det kan värka i veckor utan infektion. Skölj inte i onödan och be om tid för återbesök. Antibiotika skall du INTE be kry om.

• Anonym (Ajaj)
    FtS70 skrev 2019-11-09 19:21:47 följande:

Det kan värka i veckor utan infektion. Skölj inte i onödan och be om tid för återbesök. Antibiotika skall du INTE be kry om.

Jo jag har läst det men tänker på det som ser ut som var, vill gärna behandla i tid.
  • Anonym (tandläkare.)

Om inte svullnaden har ökat, inte värken har ökat och du inte har feber kan du avvakta. 

När hålet där tanden suttit täcks av blodkoagel är det lite vitaktigt i färgen och kan tas för var. Det ska inte sköljas bort. Ett sår efter en tanduttdragning ska lämnas i fred för att läka. 

Har det inte vänt tills på måndag ringer du tandis. Tills dess. Inte peta, inte röra, inte sköja med munskölj och undvik nötter och andra hårda grejer som kan kila sej ner i hålet.  Smärtlindra med Alvedon i komination med Ipren vid behov. 

• Anonym (Ajaj)
    Anonym (tandläkare.) skrev 2019-11-09 20:22:48 följande:

Om inte svullnaden har ökat, inte värken har ökat och du inte har feber kan du avvakta. 

När hålet där tanden suttit täcks av blodkoagel är det lite vitaktigt i färgen och kan tas för var. Det ska inte sköljas bort. Ett sår efter en tanduttdragning ska lämnas i fred för att läka. 

Har det inte vänt tills på måndag ringer du tandis. Tills dess. Inte peta, inte röra, inte sköja med munskölj och undvik nötter och andra hårda grejer som kan kila sej ner i hålet.  Smärtlindra med Alvedon i komination med Ipren vid behov. 

Den har inte ökat men inte minskat heller, värken är nog rätt lika och ingen feber i alla fall. Så det där som ser ut som var och ser ut att komma nytt kan vara "normalt".

Jag äter bara flytande nu och lite mos, men fick rådet av min tandläkare att skölja med munskölj 2 ggr om dagen. Tack så mycket för ditt svar !
  • Anonym (tandläkare.)

Att skölja leder i värsta fall till att blodkoagelt försvinner och hålet där tanden suttit blir ett öppet sår där det lätt kan samlas ?skräp? som leder till infektioner.

Enkelt förklarat. Såret eller hålet där tanden suttit fylls med blod och en sårskorpa bildas ( koagel). Det sker precis på samma sätt som om du får ett sår på armen. Det bildas en sårskorpa. Petar du bort sårskorpan på armen blir det öppet för bakterier och smuts. Låter du sårskorpan vara kvar orörd läker såret snabbast. Detsamma gäller i munnen. Läkningen sker bäst om sårskorpan är orörd. Munskölj ökar risken att den försvinner och det behövs inte heller. Vårt eget immunförsvar gör jobbet med läkning så mycket bättre än munskölj. Låt såret vara ifred.

• Anonym (Ajaj)
    Anonym (tandläkare.) skrev 2019-11-10 01:08:45 följande:

Att skölja leder i värsta fall till att blodkoagelt försvinner och hålet där tanden suttit blir ett öppet sår där det lätt kan samlas ?skräp? som leder till infektioner.

Enkelt förklarat. Såret eller hålet där tanden suttit fylls med blod och en sårskorpa bildas ( koagel). Det sker precis på samma sätt som om du får ett sår på armen. Det bildas en sårskorpa. Petar du bort sårskorpan på armen blir det öppet för bakterier och smuts. Låter du sårskorpan vara kvar orörd läker såret snabbast. Detsamma gäller i munnen. Läkningen sker bäst om sårskorpan är orörd. Munskölj ökar risken att den försvinner och det behövs inte heller. Vårt eget immunförsvar gör jobbet med läkning så mycket bättre än munskölj. Låt såret vara ifred.

Men om såret inte blir värre och svullnaden minskar, behöver jag ej kontakta tandläkaren? Har ingen feber och kunde inatt sova hela natten utan värktablett.
Svar på tråden Infektion efter utdragen visdomstand