Min partner är en bezzerwizzer!
Vissa är besserwissrar, jag är det delvis själv, men i så fall bara när vi tex spelar TP och liknande spel. Din kille verkar dock vara det dygnet runt så att säga.
Kan du prata med honom när ni inte är upprörda över något? Säga att du vill prata om er relation och att ni inte ska hamna i diskussion, utan nu ska han lyssna tills du har pratat färdigt - går det? Att detta faktiskt blivit ett problem och att ni tillsammans behöver lösa det, hur nu ska ha det i framtiden osv. Vägrar han att ens förstå vad du menar tror jag inte ni kommer stanna ihop, för du kommer inte orka.
Är han dock så smart som han själv vill påskina, så lyssnar han och tar fram sina problemlösarskills.
Kan han våga svara på frågor som vad det ger honom att "alltid" vinna en diskussion, hur oviktigt ämnet än är? Har han tänkt på att det skadar er relation och att det ibland blir som att han trycker ner dig (och nej, det är inte han som avgör om han har tryckt ner eller inte, det gör du)?
Ett förslag:
Om du tror att det inte kommer gå att prata i lugn och ro om det, kan du skriva ett brev till honom som han får läsa i lugn och ro, där du avsluta med "när du läst och funderat över detta, kan du säga till mig att du vill prata" .