Inlägg från: chouette |Visa alla inlägg
  • chouette

    Påverkades din mjölkproduktion av kombinerade P-piller?

    Mitt barn är nu 2,5 månad och jag helammar vilket fungerar bra. På mitt återbesök på MVC diskuterade vi olika alternativ för preventivmetod och kom fram till att jag snart ska börja äta kombinerade p-piller. (Minipiller eller kondom är inget alternativ för mig. Kopparspiral ska vi testa om dessa piller inte skulle funka bra för mig. Amning känns inte helt 100 som preventivmetod). Jag visste inte att man fick äta vanliga p-piller med östrogen under amning, men det är tydligen numera helt okej enligt rekommendationerna.

    Min barnmorska sa dock att kombinerade p-piller kan göra så att det går lite trögare med mjölkproduktionen i början, och nu känner jag mig lite orolig över det. Efter lite googling verkar det som att mjölken kan sina? Och någonstans stod det att mjölken kunde få sämre kvalitet? Rynkar på näsan

    Undrar därför hur det har gått för andra som ätit kombinerade p-piller samtidigt som ni har ammat? Sinade mjölken? Blev det bättre med tiden eller var du tvungen att ge ersättning?
  • Svar på tråden Påverkades din mjölkproduktion av kombinerade P-piller?
  • chouette
    Mollymus1992 skrev 2019-11-14 16:43:15 följande:

    Hej!

    Var precis med om detta! Började äta p-piller när sonen var 3 mån å 2 veckor. Barnmorskan nämnde ingenting om det du nämnde!! Och några dagar efter jag börja äta dom började jag må dåligt (yr, trött, nedstämd mm) och bebisen grinigare, omöjlig att lägga på kvällarna. Vid 4 mån besöket på bvc hade sonen bara gått upp 200 g i vikt på 1 månad!! Kopplade inte att det kunde vara ppillerna då jag ätit dom i 9 år innan och mått bra då. Slutade äta p-piller och vips jag mådde bättre igen! Och mjölkproduktionen kom igång igen. Nu 2 veckor efter kontroll på bvc har bebisen gått upp all vikt som han ska igen :)

    Nu är frågan vad jag ska ta för preventivmedel istället? Kan byta p-piller till en annan sort men är sjukt skeptisk. Känns liksom inte värt det :o


    Åh nej, det låter ju inte bra! :/ 

    Googlar man så verkar det som att man (åtminstone utomlands) kan ge östrogen för att minska ner mjölkproduktionen lite hos kvinnor som har för mycket mjölk. Då borde ju p-piller fungera på samma sätt kan man tycka?

    Ja, det är ju frågan? Lutar faktiskt mot att vänta med dem och börja vid 6 månader eller något sånt istället. Kondom funkar kass för oss men får väl köra på det ett tag ändå :( Eller så är frågan om man vågar lita på att amningen håller ägglossningen borta...
  • chouette
    Sasu skrev 2019-11-29 18:49:48 följande:

    Det är kanske detta som hänt mig??

    Satte i en P-stav när dottern var 3 månader gammal, vid 4 månads kontrollen hade hon bara gått upp 70g på 2 veckor, 4½månads kontroll endast 140g på 2 veckor, då hade jag börjat med ersättning på kvällen som tillägg..
    Hon brukade gå upp åtminstone 500g/mån. Kan det vara p-staven som har försämrat min mjölkproduktion?? Fick ingen info om detta på mvc, och de kollade om jag helammade.

    Innan kunde jag lätt pumpa ut 120-160ml mjölk från båda brösten på kvällen när dottern hade somnat, nu kan jag pumpa ut max 20-30ml..


    Ja, det kanske är möjligt :O Jag har faktiskt inte börjat med p-pillrena än. Vårt sexliv är rätt så ickebefintligt ändå för tillfället, så ser ingen poäng med det just nu.
Svar på tråden Påverkades din mjölkproduktion av kombinerade P-piller?