• Pastime

    Vaccinerade du dig mot influensan när du var gravid och hur gick det?

    Hjälp mig att få fram lite hobby-statistik. Ni får gärna skriva en kommentar och berätta om erfarenheter. Diskussion välkomnas så länge tonen är trevlig :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaccinerade du dig mot influensan när du var gravid och hur gick det?
  • Cis

    Också nyfiken. Ska föda i feb. Vill inte ta vaccin. Vågar man låta bli?

  • Anonym (aldrig)

    Jag har inte vaccinerat mig mot influensa vid någon av graviditeterna och allt har gått bra.

    Min syster vaccinerade sig och blev sjuk ändå. Vaccinet skyddar inte mot alla influensasträngar. I snitt får man 60% skydd och inte mer.

  • Anonym (K)

    Jag har vaccinerat mig under tre graviditeter. Inga biverkningar alls och jag fick inte influensan. Ett bra sätt att skydda bebisen mot fosterskador pga influensa och sig själv mot allvarlig sjukdom.

  • Anonym (A)

    www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/416bcec4f12d488db5cbe999f8048af0/vaccination-mot-influensa-information-for-gravida.pdf

    Om man ska se på Sverige som ett ledande land när det kommer till sjukvård så känns det ju lite läskigt att gå emot rekommendationerna från folkhälsomyndigheten. Klart att man kan bli lite dålig av vaccin men det motsvarande är ju att det finns en liten risk att DÖ annars...

    Omröstningen och statistiken blir för övrigt lite oklar eftersom att många som röstat kanske var gravida under sommaren :)

  • Sasu

    Planerade inte att vaccinera mig förrens Influensa typ A som kunde skicka in mig på sjukhuset och skada barnet i livmodern började smittas runt på jobbet (jobbar inom LSS). Vaccinerade mig och tog ut en veckas semester för att få ett så bra skydd som möjligt.

  • hjärtekrossad

    Tog panderix mot svininfluensan som gick 2009. Var höggravid då. Min pojk fick autism och utslag pga vaccinet. Han har fortfarande utslag och lite autism kommer ha det hela livet. Jag började läsa på vad panderix innehöll och även andra vaccin innehåll samt biverkningar, dödsfall och kontra hur många det ska hjälpa. Jag kommer aldrig mer ge mina barn vaccin. Min man fick alla barnsjukdomar när han var barn mässling, röda hund m.m! Han är aldrig sjuk. Det är i barn åldern immunsystemet behöver barnsjukdomar så man bygger ett starkt immunsystem.

    Ni som vill vaccinera fortsätt med det . Men jag kommer aldrig lita på myndigheter som säger det är ofarligt! Så så de om ddt, så så de om rökning förr i tiden! Så säger de om mobilstrålning och vaccin. Om 10 år är jag säker på att vi får andra rekomendationer.

  • fluu

    Jag vaccinerade mig mot influn när jag var gravid 2011 pga att jag är kroniskt sjuk med nedsatt immunförsvar och skulle föda i januari och bara inte kunde bli sjuk mer. Jag mådde inte dåligt av vaccinet, förlossningen gick bra och dottern är frisk. Väldigt nya vaccin skulle jag dock vara försiktigare med. Jag vaccinerade mig exempelvis inte mot svininfluensan(och fick den tyvärr).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cosinus

    Vaccinerade mig inte.

    Var gravid med yngsta när svinisen gick och alla skulle vaccineras men jag avstod eftersom jag var gravid och tyckte det kändes läskigt.

    Gick bra.

Svar på tråden Vaccinerade du dig mot influensan när du var gravid och hur gick det?