• Anonym (En förhoppningsvis god gärning!)

    Utvärdering, pärlspiral ballerine!

    Hej! När jag skulle sätta in min pärlspiral (ballerine) hittade jag nästan ingenting om den, så jag gjorde en utvärdering själv för att förhoppningsvis underlätta för någon annan! Ursäkta stav och slarvfel, jag har skrivit allt på telefonen.

    Jag åt ordenligt med mat och tog en stark (1000 mg) alvedon en timme innan insättning, vilket jag tror är en bra idé. Jag har aldrig fött barn, är i tidig 20-årsålder och har aldrig förut satt in en spiral.

    Insättningen: Såå.. Det är oklart om smärtan var överväldigande eller om det är min rädsla och obekvämlighet med gynekologer som spökade. Fick fin hjälp av gyn som var trevlig och omhändertagande. Det gjorde extra ont för mig eftersom de var tvugna att töja ut min livmoder-tapp som var trång. Det onda kom i tre steg.

    1. Insättning av "röret" som hon puttar upp spiralen igenom. Detta gjorde mest ont av allt, delvis på grund utav att hon var tvungen att töja ut livmodertappen.

    2. När hon puttade in spiralen. Kändes som en käftsmäll innuti livmodern. Huggande, brännande och "klämmande" smärta.

    3. När dom tog ut röret. Vid det här laget spände jag mig enormt mycket och detta steg blev bara fortsatt smärta av de två första stegen. Någonstans härimellan fick jag också någon form av spraybedövning på tappen, men minns inte riktigt när. Efteråt gjorde gyn ett vanligt ultraljud för att se att allt var på rätt plats.

    Efter insättningen fick jag ligga kvar i gynstolen några minuter. Mådde fruktansvärt illa och blev likblek i ansiktet. Tror att detta beror på att jag spände mig och precis varit med om något (helt ärligt) rätt traumatiserande, haha.

    Hade väldigt ont precis efteråt. Fick lägga mig på en brits i ett annat rum och svettas ut. Livmodern krampade något extremt och det gjorde fruktansvärt ont. Pojkvännen fick inte röra mig och jag tvingade honom att hämta kallt, blött papper att torka svetten med. Jag skulle rekomendera att ha med någon du tycker om och litar på som kan ta hand om dig efteråt.

    Smärtan och stressen lade sig efter ungefär tio minuter och jag kände mig redo att ställa mig upp. När jag var redo fick jag komma in till gyn igen och prata. Hon föreslog att jag skulle fortsätta ta värktabletter och vila samma kväll och möjligtvis dagen efter. Och att jag och pojkvännen helst skulle leva i celibat i en vecka.

    Jag gjorde insättning i jönköping eftersom ingen gynekolog i gbg sätter in ballerine, så en bussresa på ett par timmar väntade och jag somnade gott på bussen hem trots att jag hade ganska stark molnande värk i livmodern (som intensiv mensvärk fast i etapper) resten av timmarna den dagen. Jag blödde lite "rent", klarrött blod i några dagar efter men hade ingen stark smärta. Bara en lite stickande känsla i livmodern då och då.

    Efteråt: jag fick (en väntad) mens knappt en vecka efter insättningen. Den var precis som vanligt, ingen överdriven blödning eller extrem mensvärk eller superlång mens. Efter första mensen med spiralen har jag haft lite mellanblödningar då och då. Men det har ärligt talat inte stört mig speciellt mycket, eftersom jag räknade med det såhär i början.

    Vid ägglossning ca 3.5 veckor efter insättning hade jag mer ont än vanligt. Jag kan ibland få stickande "huggkänsla" i äggstockarna under ÄL och dessa var något mer påtagliga med spiralen inne. Blev lite orolig och valde att boka en gynekologtid några dagar efter ÄL för att kika så att ingenting var fel. Spiralen satt lyckligtvis som den skulle och allt såg bra ut. (skulle påstå att jag är något hypokondrisk...)

    Nu har jag min andra mens efter spiralinsättningen. Alltså, den första mensen som inte skulle vara som förut. Jag förväntade mig en blodtsunami och fruktansvärda smärtor, MEN jag blöder faktiskt inte överdrivet mycket mer än utan spiralen. Jag blöder mer, men inte så att det har blivit jobbigt.

    Min mensvärk är också förvånansvärt mycket lindrigare än vad jag trodde. Jag har absolut mer ont än vanligt, men inte så att det hindrar mig i vardagen. Den kommer i etapper och gör ont men det är hanterbart och ipren hjälper bra.

    Värt att nämna är kanske att jag har ett ganska bra "utgångsläge" för en kopparspiral, eftersom jag inte blöder särskilt mycket och inte heller burkar ha grov mensvärk. Jag har också en rätt hög smärttröskel. Jag lider alltså inte jättemycket av att ha det "lite värre, om vi säger så.

    Jag måste säga att sexlivet är MYCKET bättre nu än förut med kondom! Slipper krånglet nu i en fast relation och varken jag eller pojkvännen känner trådarna från spiralen.

    Jag har testat p-piller och p-plåster men alltid blivit ett gråtande, aggressivt monster av hormonpreparat, så detta är en lättnad. Jag hoppas att livet med ballerine fortsätter såhär! Det är uthärdligt och såååå mycket bättre än att trycka i mig hormoner. För MIG åtminstone. Allt fungerar olika för alla.

    Så, slutligen, vill jag säga att jag är väldigt nöjd än så länge. Trots jobbig insättning och mellanblödningar. Förstår att det är olika för alla, men jag hoppas den här utvärderingen är till hjälp för någon där ute!

  • Svar på tråden Utvärdering, pärlspiral ballerine!
  • Pikrodafni

    Kan också lägga till min erfarenhet!

    Har haft min pärlspiral i 2,5 mån. Jättenöjd hittills!

    Lite rikligare mens (inte lika riklig mens nr 2), lite mer mensvärk men inte så farligt. Förut hade jag mensvärk när mensen satte igång ordentligt, nu är den mer spridd.

    Hade lite rikligare flytningar första två månaderna men de har avtagit. Även haft rosa flytningar men allt det har jag varit utan senaste veckorna.

    Tog tranexamsyra första mensen. Funkade toppen. Tog även vid mens nr två men blödningarna minskade så mkt så tror inte det hade behövts.

    Insättningen för mig kändes knappt, lite obehagligt, lite värre än cellprov ungefär. Kände mig däremot svimfärdig och illamående direkt efteråt. Fick vila på en brits och dricka saft och sen gick det över efter en stund. Molande smärtor efter det i några timmar. Det var väl det värsta med det.

    Annars supernöjd.

  • Anonym (Undrar)

    Puffar denna tråd! Någon mer som testat Ballerine?

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-19 20:50:24 följande:

    Puffar denna tråd! Någon mer som testat Ballerine?


    Ingen mer?
  • Pikrodafni

    5 månader har gått sen jag satte in pärlspiralen.

    Känner av mindre pms än innan jag satte in den!

    Känner knappt av spänningar och ömhet i brösten innan mens. Blöder ungefär samma mängd som innan. Mindre menssmärta. Inga mellanblödningar.

    Enda biverkan jag kan komma på är ökad mängd flytningar. Får använda trosskydd under nån vecka. Inget som stör mig.

  • Anonym (Anna)

    Jag hade min pärlspiral insatt under ca 2 månader men har precis tagit ut den. Insättningen var inte så smärtfritt som jag trott och det hjälpte inte att barnmorskan berättade att de slutat sätta in den tillfälligt eftersom de ville ha mer forskning på den (de hade dock valt att fortgå med de som redan bokat tid). Gjorde mig lite orolig men valde att ha den insatt. Jag blev väldigt blek och kände starkt obehag under insättningen. Dagarna efter kände jag smärta i ryggen såsom mensvärk. Jag gick och kollade upp hur den satt 3 dagar efter insättning på en gynekologisk drop-in tid. Den satt okej sa de. Jag fick stark smärta under min första ägglossning (mer än under min mens, den andra ägglossningen var dock helt okej). 

    Jag kände inte av spiralen den under sex, men däremot så fick jag konstiga smärtor (typ mensliknande och mindre hugg där nere) ca. 12 timmar efter vi haft sex. Denna smärta höll ibland i sig under nån dag och kändes inget vidare. I slutändan var det smärtorna som kom efter sex som gjorde att jag tog ut den. Dessa gjorde att jag var rädd för att min partner skulle komma för djupt då jag upplevde att smärtorna kom av detta samt när vi haft sex både under kvällen och morgonen. 

    Jag tog ut den i annat land än Sverige då min partner bor utomlands och jag är här under en tid. De hade tillgång till ultraljud och de kollade om den satt rätt. Det var dock svårt för henne att se eftersom hon inte var familijär med denna nya typ. Hon rådde mig att ta ut den då den inte satt där vanliga kopparspiraler vanligtvis ska sitta. Uttagningen var smidig. 

    Ville berätta min erfarenheter eftersom jag saknade information om tex. smärtorna som jag fick vid ägglossningen (jag känner aldrig min ägglossning så tog lite tid att förstå vad smärtorna berodde på).  

  • Anonym (Kopparförgiftning)

    Hej!


    Jag har använt kopparspiral och jag skulle helst säga att du borde boka tid omedelbart för att ta ut giftet!! Jag fick kopparförgiftning och fick samtliga symtom.. Håravfall, panik attacker, panik ångest, Frossa, Insomnia, hjärtklappning, nervryckningar.. det var hemskt.. jag trodde att jag höll på att bli tokig eller svårt sjuk men jag var kopparförgiftad. Efter jag tog ut spiralen så försvann ALLA symtom. Jag hoppas inte du råkar ut för samma. Alla symtom kom smygandes efter ett halv år..

  • Anonym (Kopparförgiftning)

    Hej!


    Jag har använt kopparspiral och jag skulle helst säga att du borde boka tid omedelbart för att ta ut giftet!! Jag fick kopparförgiftning och fick samtliga symtom.. Håravfall, panik attacker, panik ångest, Frossa, Insomnia, hjärtklappning, nervryckningar.. det var hemskt.. jag trodde att jag höll på att bli tokig eller svårt sjuk men jag var kopparförgiftad. Efter jag tog ut spiralen så försvann ALLA symtom. Jag hoppas inte du råkar ut för samma. Alla symtom kom smygandes efter ett halv år..

  • Pikrodafni
    Anonym (Kopparförgiftning) skrev 2020-03-09 22:34:07 följande:

    Hej!

    Jag har använt kopparspiral och jag skulle helst säga att du borde boka tid omedelbart för att ta ut giftet!! Jag fick kopparförgiftning och fick samtliga symtom.. Håravfall, panik attacker, panik ångest, Frossa, Insomnia, hjärtklappning, nervryckningar.. det var hemskt.. jag trodde att jag höll på att bli tokig eller svårt sjuk men jag var kopparförgiftad. Efter jag tog ut spiralen så försvann ALLA symtom. Jag hoppas inte du råkar ut för samma. Alla symtom kom smygandes efter ett halv år..


    Hemskt att du fick sådana symtom. Men kopparspiral har använts i många många år med många nöjda kvinnor. Så du ska nog inte skrämma upp folk och säga att de ska ta ut den genast.
  • Mulan91

    Hej!

    Tack för att ni skriver här. Det är svårt att hitta info som ni sa så detta hjälpte mig. Tänkte dela med mig av min erfarenhet:

    Jag är 29 och har fött två barn vaginalt.

    Jag beställde Ballerine Pärlspiral via Solann. Fick hem den och bokade tid hos min gynekolog som satt in flera stycken tidigare. Dock är den mottagningen inte listad på ballerines lista.

    Tog två Alvedon (smärtstillande) och en Ipren (smärtstillande och ?avslappnande?). Detta då jag läst att ni fått ont haha.

    Kom dit och gyn frågade om jag tagit smärtstillande. Hon ville vara ärlig och sa att tjejen innan mig fått ganska ont men att det går fort. Hon var jätte bra, förklarade varenda moment. Hon satte in spiralen på säkert en halv minut. Gick jätte fort.

    Molade lite och kändes som vid cellprov ungefär. Nu flera timmar senare känner jag mig lite öm typ men inget mer än så. Har lite färgade flytningar men gick också igenom en avbruten graviditet knappt två veckor sedan.

    Uppdaterar om det händer något mer men än så länge är allt bra och jag känner mig väldigt nöjd!

Svar på tråden Utvärdering, pärlspiral ballerine!