• Anonym (Kissnödig)

Kissnödig efter jag sovit - normalt?

Hej! Har funderat ett tag på detta. Jag är 26 årig kvinna, ej gravid. Jag är en person som inte kissar så ofta på dagarna. Kanske 2 ggr per dag, har alltid varit så. Men nu de senaste åren så blir jag kissnödig så fort jag sovit. Räcker med att jag sover en timma på dagen så blir jag väldigt kissnödig. Och på morgonen så måste jag kissa det första jag gör. Vad kan detta bero på? Hört att det kan vara så när man är gravid. Kan det ha något med att jag samlar på mig vätska under dagen som jag blir kissnödig av? Men skulle det vara normalt?

• Svar på tråden Kissnödig efter jag sovit - normalt?
  • Anonym (Blåsan)

Hur mycket dricker du på en dag? Inkomster och utgifter. Du ska kissa ut lika mycket som du dricker.

En del går och står upp hela dagar och då samlas lätt vätskan i benen. När man sen lägger sig så rinner vätskan tillbaka i blodet och ner i blåsan. Helt normalt alltså.

En blåsa är som en ballong. Vi känner oss normalt sett kissnödiga när vi har runt 2-3 dl i blåsan. Vi styr det med viljan och bestämmer när den ska tömmas. Sover man så är den delen av hjärnan i vila.

Om du har fel på blåsan så känner du inte när den är full, vilket gör att blåsan töjs ut, och inte kan dra ihop sig helt när den töms. Det stör signalerna till hjärnan vilket gör att du till slut behlver en kronisk kateter.

Som tjej har vi förmågan att pressa ut urinen med bäckenmusklerna, men det kan inte en man göra.

Googla på överfylld blåsa om du vill veta mer.

• Cheescake
    Anonym (Kissnödig) skrev 2019-11-12 21:29:30 följande:

Hej! Har funderat ett tag på detta. Jag är 26 årig kvinna, ej gravid. Jag är en person som inte kissar så ofta på dagarna. Kanske 2 ggr per dag, har alltid varit så. Men nu de senaste åren så blir jag kissnödig så fort jag sovit. Räcker med att jag sover en timma på dagen så blir jag väldigt kissnödig. Och på morgonen så måste jag kissa det första jag gör. Vad kan detta bero på? Hört att det kan vara så när man är gravid. Kan det ha något med att jag samlar på mig vätska under dagen som jag blir kissnödig av? Men skulle det vara normalt?

Ja, det är fullt normalt eftersom man inte kissar när man sover. Man kan då vakna med full blåsa och därmed blir man kissnödig.

Har inget med graviditet att göra utan det är fullt normalt.
  • Anonym (A)

Det venösa återflödet ökar i liggande, så vätska som pressats ut i benen i sittande/stående återförs till cirkulationen och kan kissas ut.

• Anonym (A)

Det venösa återflödet ökar i liggande, så vätska som pressats ut i benen i sittande/stående återförs till cirkulationen och kan kissas ut.

• Anonym (A)

Svar på tråden Kissnödig efter jag sovit - normalt?