• Tue 12 Nov 2019 22:09
    1945 visningar
    16 svar
    16
    1945

    Blödde 3 liter under förlossning

    Hej!
    Jag fick barn för fem år sedan, jag blödde då stora mängder blod, 3,6 liter ungefär och de fick "slå på stora trumman". Detta är något jag går och tänker på inför barn nummer två, kommer det bli samma sak igen, eller kommer det gå bra? Det kan man såklart inte veta, men jag undrar om det är någon där ute som har samma erfarenhet som mig. Som blödde mycket vid första barnet, men som vid andra barnet hade en bra förlossning med mindre blod?

    Tack på förhand, Mvh en som är livrädd .

  • Svar på tråden Blödde 3 liter under förlossning
  • Tue 12 Nov 2019 22:22
    #2
    nnnnnnnn skrev 2019-11-12 22:13:51 följande:

    har du kollat upp om du har en blödningsstörning? Det borde vara läge att kolla upp det, för säkerhets skull.


    Oj! Det har jag inte hört om. De pratade om att moderkakan var väldigt trasig, så det var därför jag blödde så pass mycket.

    Tack för ditt svar!
  • Tue 12 Nov 2019 23:36
    #7
    Mia86a skrev 2019-11-12 23:02:11 följande:

    Jag har blött över 2 liter vid mina två första förlossningar. Är ju mycket mindre än det du blött men det klassas ju trots allt som en större mängd. Första berodde på att en del av moderkakan blev kvar och andra berodde på att hinnrester blev kvar. Jag får stora barn och då är tydligen risken större.

    Inför tredje förlossningen klassades jag som en riskgrupp då sannolikheten för stor blodförlust var stor igen med tanke på historiken. Men det gick hur bra som helst, förlorade bara 5-6 dl totalt.


    Ja men det är nog samma som det var för mig. Det var fruktansvärt och vinklade sängen så jag skulle få blod till huvudet, folk överallt, ja fruktansvärt. 

    Fick du säga till själv om "risk grupp" eller gjorde dem det? Jag hade även havandeskapsförgiftning så mådde redan dåligt av det, så kanske blir satt i riskgrupp vid en nummer 2 oavsett?

    Tack så mycket för ditt svar! Vad skönt att det gick bra för dig! <3
  • Tue 12 Nov 2019 23:40
    #8
    Bubbel85 skrev 2019-11-12 23:04:33 följande:

    Kan tillägga att jag hade en väldigt bra barnmorska vid graviditet nr.2 som gjorde allt för att förbereda ifall det skulle bli stor blodförlust igen. Hon satte mig som högriskgraviditet och kontrollerade så förlossningen hade min blodgrupp lagrad åt mig, var väl insatta i tidigare förlossning osv. På förlossningen fick jag också några förebyggande mediciner under krystvärkarna har jag för mig, typ nåt för att koagulera blodet har jag för mig... lite luddigt detta men :) Kändes jättebra och hade verkligen känslan att de var förberedda om jag skulle börja blöda.


    Men gud vad bra! Sa du till om det innan eller blev det automatiskt?

    Skulle ocksp vilja inför nästa att det var så, vid min förlossning höll de på att värma blod som med vatten och grejer, helt kaos.

    Tack så mycket för ditt svar!  
Svar på tråden Blödde 3 liter under förlossning