Inlägg från: Sasu |Visa alla inlägg
  • Sasu

Hjälp mig hitta rätt torrfoder

jag köper veterinärfoder efter råd från min veterinär då min ena hona spydde och sket diarre av varenda foder vi köpte, trots att alla foder var för känsliga magar.

Vi köper vetzoo.se/vcn-cat-neutered-satiety-balance och blandar i vetzoo.se/veterinary-care-nutrition-cat-skin-hairball

Funkar kanon på våra katter, och våran honas mage är helt i balans.

Finns veterinärfoder just för känsliga magar också :)

• Sasu
    Howardflynn skrev 2019-11-13 12:48:45 följande:

Jaaaa, detta foder fick jag i en provpåse med mig hem från vetrinären efter att han blev kastrerad och jag minns att han tyckte det va super gott! sen minns jag inte riktigt ifall kräkningarna hade börjat då ännu så svårt o veta ifall det hjälpte emot det eller ej. Men ska absolut kolla upp detta! 

Men min katt verkar inte spy hårbollar, hänt en gång av alla gånger tror jag. Borde väl isåfall räcka med att köra på den första du skickade som inte va emot hårbollar? 

Tack så mycket för hjälpen!

Vi lägger bara till hårbollsfodret för våra katter spyr upp flera hårbollar om dagen annars, så det är inget du behöver om din katt inte spyr upp hårbollar :)
  • Sasu
    Howardflynn skrev 2019-11-13 16:21:09 följande:
    Jaha okej.. ja nä det är inget vår katt har problem med. Men ska absolut prova fodret du tipsade om! tack snälla
    Om inte det funkar skulle jag åka in till en veterinärklinik som säljer foder, typ anicura och fråga den som står i kassan om råd, de brukar ha bra koll på vilket foder som skulle kunna passa din katt, de kan också gå in och rådfråga en veterinär lite snabbt :)
  • Sasu
    brallison skrev 2019-11-15 13:10:49 följande:

Om han äter blötfoder så vore det bästa att endast byta till det (om du klarar av det rent ekonomiskt). När kattungen är äldre, får du gärna byta till BARF - det bästa som finns för katter (som tyvärr mina katter ratar )

jag vill också byta till BARF, men mina katter förstår inte varför de började få rått kött och vägrade äta.. Så mina har tillgång till torrfoder hela dagarna och får blötmat på morgonen som "frukost", Ingen övervikt eller undervikt och alla har glansig fin päls och stabila magar :)

Tips till TS om du ska byta till torrfoder så kan man köpa torrfoder i stort ekonomipack på zooplus! finns 98 pack på en del!
  • Sasu
    Sasu skrev 2019-11-16 08:16:21 följande:
    jag vill också byta till BARF, men mina katter förstår inte varför de började få rått kött och vägrade äta.. Så mina har tillgång till torrfoder hela dagarna och får blötmat på morgonen som "frukost", Ingen övervikt eller undervikt och alla har glansig fin päls och stabila magar :)

Tips till TS om du ska byta till torrfoder så kan man köpa torrfoder i stort ekonomipack på zooplus! finns 98 pack på en del!
    "byte till Blötfoder" ska det såklart stå!
  • Sasu
    BurningDiamond skrev 2019-11-16 11:21:16 följande:

Håller med om att handla på nätet/zooplus. Men först får TS hitta ett foder som funkar, det är ganska trist att srå med 96 burk/tetra kattmat som katten inte kan/vill äta...
    Jo precis :)
  • Sasu
    Howardflynn skrev 2019-11-20 01:09:10 följande:

Har ju nu provat att ge honom en 50/50 blandning i ett par dagar med fodret vi hade hemma innan (pure natural steralised) och sen med royal canin sensible men istället för att ge honom 30-35g morgon och 30-35 gram på kvällen igen (som vetrinären rekomenderade oss att göra efter att han blev kastrerad) så fyller jag skålen såfort jag ser att den börjar bli tom så att han får gå och små äta som han vill. Och peppar peppar så har han faktiskt inte kräkts en gång under denna tiden. Sen om det beror på foder blandningen (vilket jag inte tror) eller om det har med att han inte behöver bli tom i magen för att sedan fylla den igen återstår att se. Tänkte iallafall försiktigt testa att gå över till applaws igen om någon vecka då det fungerade bra tills vi bytte metod på hur han skulle få sitt foder. + att zooplus har bra pris på det fodret och att jag anser att det är ett bättre foder än RC. 

Sen att ge blötmat till 100% kommer vi att prova, OM inte detta nu fungerar för honom. just nu ger jag honom en påse blötmat från applaws morgon och en påse på kvällen. Så torrfodret blir det ändå inte jätte mycket av för hans del. Det är mest att han går o knapprar lite mellan ''måltiderna''. 

Jag tackar iallafall för alla fina tips jag fått och hoppas att lillen fortsätter att vara bra i sin mage :D

vad skönt att höra, låter ju som att det var tom mage som var boven :)
Svar på tråden Hjälp mig hitta rätt torrfoder