Inlägg från: BurningDiamond |Visa alla inlägg
  • BurningDiamond

Hjälp mig hitta rätt torrfoder

Börja med att ta katten till vet.

Att prova och byta fram och tillbaka är aldrig bra för en kattmage, speciellt inte en känslig kattmage. Min vet rekommenderar ett byte av foder ska ta ca 3 veckor;
    v1 25% nya fodret, 75% gamla
    v2 50% nya fodret, 50% gamla
    v3 75% nya fodret, 75% gamla
    Tvära foderbyten gör man helst bara på vet. rekommendation och inte på eget bevåg.

Dessutom kan du av misstag skapa en rädsla för olika dofter/smaker av foder genom att katten kan "lära sig" att den får ont i magen/mår dåligt av saker i något/några/alla foder du provar.

• BurningDiamond
    Howardflynn skrev 2019-11-15 23:52:24 följande:
    Har gått o tänkt i dem banorna också. Men får han verkligen i sig allt han behöver om han bara äter blötmat?
    Tumregeln bland de som kan kattnutrition är att i princip all blötmat är bättre än i princip all torrmat för katter. Så även ett ganska dåligt märke blötmat är oftast bättre för katten än ett dyrt topnamn bland torrfodret.

Har du råd med t. ex mjau eller bozita blötmat (och katten mår bra av det så klart!) så rekommenderar jag det. Just nu har jag det lite tunt i plånboken så jag ger 50/50 bozita och ett spannmålsfritt torrfoder (Porta 21 Feline Finest Cats Heaven)
  • BurningDiamond
    Sasu skrev 2019-11-16 08:16:21 följande:
    jag vill också byta till BARF, men mina katter förstår inte varför de började få rått kött och vägrade äta.. Så mina har tillgång till torrfoder hela dagarna och får blötmat på morgonen som "frukost", Ingen övervikt eller undervikt och alla har glansig fin päls och stabila magar :)

Tips till TS om du ska byta till torrfoder så kan man köpa torrfoder i stort ekonomipack på zooplus! finns 98 pack på en del!

Håller med om att handla på nätet/zooplus. Men först får TS hitta ett foder som funkar, det är ganska trist att srå med 96 burk/tetra kattmat som katten inte kan/vill äta...
Svar på tråden Hjälp mig hitta rätt torrfoder