Gravid med OCD, någon med erfarenhet?
Jag har haft OCD under större delen av mitt liv. De senare åren har det dock varit på en hanterbar nivå. Nu är jag gravid (fortfarande rätt tidigt) med mitt första barn och plötsligt har min OCD förvärrats betydligt.
Jag har nästan ständigt tankar och oro över att göra något fel så att jag skadar barnet eller orsakar missfall. Exempelvis genom att råka få i mig någon bakterie eller få en infektion. Jag springer och tvättar händerna och underlivet hur många gånger som helst per dag. Borstar till och med tänderna flera gånger extra ibland.
Förutom det har jag även tankar som inte direkt har med barnet stt göra. Som att kolla att spisen är avstängd flera gånger, dörren är låst osv. När jag inte är gravid brukar jag kunna hantera den ångest som uppstår av att inte göra en tvångshandling, men nu är jag så rädd att barnet ska skadas av ångesten/stressen att jag helt enkelt utför handlingen för att det ska försvinna. Detta känns dock inte riktigt hållbart längre. Om jag exempelvis är på jobbet och känner att jag måste åka hem för att utföra en handling, vilket gör mig enormt stressad. Och det skapar i sin tur en skuldkänsla över att stressen kan skada barnet. Allt är en enda ond cirkel...
Någon som har råd?