• Anonym (OCD)

Gravid med OCD, någon med erfarenhet?

Jag har haft OCD under större delen av mitt liv. De senare åren har det dock varit på en hanterbar nivå. Nu är jag gravid (fortfarande rätt tidigt) med mitt första barn och plötsligt har min OCD förvärrats betydligt.

Jag har nästan ständigt tankar och oro över att göra något fel så att jag skadar barnet eller orsakar missfall. Exempelvis genom att råka få i mig någon bakterie eller få en infektion. Jag springer och tvättar händerna och underlivet hur många gånger som helst per dag. Borstar till och med tänderna flera gånger extra ibland.

Förutom det har jag även tankar som inte direkt har med barnet stt göra. Som att kolla att spisen är avstängd flera gånger, dörren är låst osv. När jag inte är gravid brukar jag kunna hantera den ångest som uppstår av att inte göra en tvångshandling, men nu är jag så rädd att barnet ska skadas av ångesten/stressen att jag helt enkelt utför handlingen för att det ska försvinna. Detta känns dock inte riktigt hållbart längre. Om jag exempelvis är på jobbet och känner att jag måste åka hem för att utföra en handling, vilket gör mig enormt stressad. Och det skapar i sin tur en skuldkänsla över att stressen kan skada barnet. Allt är en enda ond cirkel...

Någon som har råd?

• Svar på tråden Gravid med OCD, någon med erfarenhet?
  • Anonym (Sambo med ocd)

Jag är sambo till en som har OCD. I början med första barnet blev allt bättre ett tag men nu är allting värre än innan. Vårt äldsta barn är 8 och yngsta 1.

Min sambo vägrar terapi för han skäms för mycket. Men mitt råd är att gå på kbt hela tiden. Ni kan aldrig klara er utan hjälp <3

• Anonym (Linnea)

Jag vill tipsa om en sida som heter Ångestvän (ångestvän.se). Den är till för människor med bl.a. OCD. Där kan man få kontakt med andra i samma situation eller med en volontär. Skönt att få skriva av sig ibland! Jag uppskattar den sidan mycket!

Kramar!

• QueenObscene

Jag har OCD och ett barn. Min OCD blev avsevärt värre när jag var gravid och ännu värre efter att barnet kom. Jag gick till slut i KBT under 8 månader eftersom jag började bli så pass begränsad att jag hade problem att komma ut ur lägenheten och tvättade sönder mig själv och även barnet och alla ritualer tog så lång tid.

Det är det bästa jag gjort. Idag har jag inte alls några stora problem, även om det finns bättre och sämre dagar... har även GAD vilket ju triggar igång OCDn men idag kan jag leva med den istället för att hela tiden hantera ångesten.

• QueenObscene

Jag har OCD och ett barn. Min OCD blev avsevärt värre när jag var gravid och ännu värre efter att barnet kom. Jag gick till slut i KBT under 8 månader eftersom jag började bli så pass begränsad att jag hade problem att komma ut ur lägenheten och tvättade sönder mig själv och även barnet och alla ritualer tog så lång tid.

Det är det bästa jag gjort. Idag har jag inte alls några stora problem, även om det finns bättre och sämre dagar... har även GAD vilket ju triggar igång OCDn men idag kan jag leva med den istället för att hela tiden hantera ångesten.

• QueenObscene

• Anonym (Orolig)

Känner igen mig i era inlägg. Hade problem med tvångshandlingar för några år sen. Förra året förlorade jag mitt första barn i magen pga infektion. Nu är jag gravid igen i v 31, och rädslan för infektioner och bakterier har blossat upp rejält . Mitt problem är renlighet, jag tvättar händerna alldeles för mycket varje dag . Händerna och handlederna är torra, röda och ibland blir det sprickor. I ju med mitt ständiga handtvättande blir jag rädd nu för att mina handeksem pga vatten och tvål ska påverka barnet i magen. Att det kanske kan bli infektioner på händerna som påverkar barnet i magen. Någon mer som känner igen sig ? Mvh orolig för allt i graviditeten

Svar på tråden Gravid med OCD, någon med erfarenhet?