• Anonym (Folk får ju oftast tillräckligt med lön)

Varför ger man dricks på vissa ställen i Sverige?

Varför kan folk ge dricks på restaurang exempelvis?

Folk i almänhet idag är inte tvungna att försörja sig på dricksen som man kan göra i andra länder.

Man får ju inte dricks när man handlar i en butik så varför ska vissa få det men inte andra plus pengarna som man ger hade istället kunnat gått till något annat exempelvis till röda korset eller nåt.

• Svar på tråden Varför ger man dricks på vissa ställen i Sverige?
  • Anonym (Folk får ju oftast tillräckligt med lön)
    Anonym (Folk får ju oftast tillräckligt med lön) skrev 2019-11-13 16:17:59 följande:

Varför kan folk ge dricks på restaurang exempelvis?

Folk i almänhet idag är inte tvungna att försörja sig på dricksen som man kan göra i andra länder.

Man får ju inte dricks när man handlar i en butik så varför ska vissa få det men inte andra plus pengarna som man ger hade istället kunnat gått till något annat exempelvis till röda korset eller nåt.

Ska stå. Man ger inte dricks i en butik....
  • Anonym (Emma)

Det trodde jag att man gör på alla ställen i Sverige.

• Panduro

Har aldrig gett dricks, varken hemma eller i något annat land. Kommer aldrig göra det heller.

Personalen i Sverige har lön som alla andra. Det är inte mitt ansvar att betala ut löner till folk i andra länder.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-13 16:20:07 följande:

Det trodde jag att man gör på alla ställen i Sverige.

Vad menar du? Betalar du dricks på livsmedelsbutiken? PÅ mac donalds? På biltvätten? På badhuset? När du köper tågbiljetter?

Det är väl främst på restauranger med bordsservering som det är vanligt att betala dricks?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-13 18:32:21 följande:

Vad menar du? Betalar du dricks på livsmedelsbutiken? PÅ mac donalds? På biltvätten? På badhuset? När du köper tågbiljetter?

Det är väl främst på restauranger med bordsservering som det är vanligt att betala dricks?

Jag betalar bara dricks på restaurang när jag tycker att maten var god.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-13 20:09:59 följande:

Jag betalar bara dricks på restaurang när jag tycker att maten var god.

Ja aå brukar det väl vara, eller att man ör nöjd mer servicen. Men vad menade du med det som jag citerade om att du trodde att man dricks på alla sorters ställen i Sverige? Ger du dricks på klädbutiker, mataffärer och sånt?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-13 20:31:34 följande:

Ja aå brukar det väl vara, eller att man ör nöjd mer servicen. Men vad menade du med det som jag citerade om att du trodde att man dricks på alla sorters ställen i Sverige? Ger du dricks på klädbutiker, mataffärer och sånt?

Det skrev jag inte. Jag menade att man ger dricks på alla restauranger, iallafall de allra flesta.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-13 20:43:03 följande:

Det skrev jag inte. Jag menade att man ger dricks på alla restauranger, iallafall de allra flesta.

Ok. Då missförstod jag på grund av sammanhanget. Ts frågade varför man bara ger dricks på vissa ställen som tex restauranger men inte på amdra som mataffärer och du svarade då (som jag uppfattade det) att man visst ger dricks på alla typer av ställen i Sverige.

Men då missföratod jag. Tack för förtydligandet.
  • Alvina

Jag ger aldrig någon dricks. De har lön som alla andra inom andra yrken.

• Anonym (.)

Har slutat ge dricks på restaurang i Sverige, bl.a. av de abledningar du nämner. Ger dock dricks alltid när vi är utomlands när det är bra på restaurangen.

• Anonym (ibland)

Ger dricks ibland när jag tycker att jag bemöts med bra service.Det uppmuntrar också till bra service nästa gång.
    Tjejen som veckostädar hemma hos oss brukar alltid få ett par hundralappar i dricks om vi är hemma, även om hon får lön från sin arbetsgivare. Dels är hon väldigt trevlig samt att jag vet att hon alltid kommer göra bra ifrån sig när  hon städar hos oss.
    Likaså på favorit-restaurangen så ger jag alltid dricks. Får självklart utmärkt service varje gång jag är där.
    Förra veckan köpte jag några par byxor som behövde läggas upp. På grund av att jag hade mycket annat så behövde de ske ganska omgående vilket ordnades även om det normalt tar en dag. Självklart gav jag en slant till personalen för att de fixade detta.

Svar på tråden Varför ger man dricks på vissa ställen i Sverige?