• Wed 13 Nov 2019 21:12
    303 visningar
    6 svar
    6
    303

    Jobb osv?

    Hej!
    Jag är en tjej på 17 år, fyller 18 i januari. Jag vill ha alla tips på jobb eller andra sätt att tjäna pengar. Jag går ej i skolan, så det är inget hinder. Har sökt lite jobb, har även blivit anställd som hundvakt men börjar inte förrens i januari. 

    Jag skulle behöva få ihop så mycket som möjligt i pengaväg under en kort tid för en operation på ett av mina djur. Behöver även ha en stabil inkomst framåt. 

  • Svar på tråden Jobb osv?
  • Anonym (Hanna­)
    Wed 13 Nov 2019 21:15
    #1

    Har du utbildning? Annars är det i princip omöjligt att få ett jobb.

  • Anonym (£)
    Wed 13 Nov 2019 22:11
    #2

    Börja i skolan så får du studiebidrag. Och som Hanna säger; ingen utbildning  - inget jobb (annat än okvalificerat).

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 13 Nov 2019 22:18
    #3
    Anonym (£) skrev 2019-11-13 22:11:36 följande:

    Börja i skolan så får du studiebidrag. Och som Hanna säger; ingen utbildning  - inget jobb (annat än okvalificerat).


    Ofta kräver okvalificerade jobb någon form av utbildning eller erfarenhet också och konkurrensen är stor.
  • Anonym (Fyll i a.....­......­)
    Wed 13 Nov 2019 22:19
    #4

    Hamburerkedjorna brukar behöva folk, Slitigt, stressig och dåligt betalt men möjlighet att jobba mycket. Inga krav på kompentens.

    Kolla runt i butiker och köpcenter i din närhet. De behöver ofta extra folk inför julhelgerna. Finns jobb hela december och en bit in i januari. Inga direkta krav mer än att du ska ha lite servicekänsla.

    Diversejobb. Lägg ut en annons på lokala facebooksidor och erbjud dig att göra diversejobb, snöskottning, vedstapling, barnpassning eller handling. Alltid någon som behöver hjälp med något.

    Eller, börja plugga. Ger stabil inkomst men väldigt kass timpeng.

  • Wed 13 Nov 2019 22:24
    #5

    Gå klart gymnasiet!

    Blir betydligt enklare att få jobb när du fyllt 18. Det är krångligare (om än billigare) att ha anställda under 18 då det är särskilda regler kring arbetstider och säkerhet som måste följas. Det innebär att du inte får göra vissa typer av arbetsuppgifter.

    Hur mycket pengar behöver du få ihop? Har du ingen försäkring som täcker?

  • Anonym (Grabb­en bredvi­d)
    Thu 14 Nov 2019 15:19
    #6
    hej363 skrev 2019-11-13 21:12:19 följande:

     Jag skulle behöva få ihop så mycket som möjligt i pengaväg under en kort tid för en operation på ett av mina djur. Behöver även ha en stabil inkomst framåt. 


    Jag tycker du ska koncentrera dig på att gå klart gymnasiet och skaffa djur när du har råd med dom. Det är mycket roligare att äga saker och underhålla dom när man har pengar.
Svar på tråden Jobb osv?