• Monstermamman

    Kattunge

    Vi får hem en ny kattunge om några dagar och jag inser att jag har glömt vad jag borde ha koll på. Det var ju 17 år sedan förra gången!

    Vad behöver vi fixa innan?

    Andra tips för att få katttjejen trygg hos oss?

    Katten är vaccinerad, och vet. Besiktad av uppfödaren.

  • Svar på tråden Kattunge
  • FevreDream

    Härligt med kattunge Katt 
    Kattsand och kattmat, gärna samma som den redan äter så här i början. Kolla upp försäkringar. Mycket lektid, mina älskar att leka med spön med vippor. Se till att det är ganska lugnt hemma de första dagarna så den kan bo in sig utan värsta kalasen. 

    Kan också rekommendera katter.ifokus.se där kan man få svar på de flesta kattrelaterade frågor.

  • Dexter dot com
    Monstermamman skrev 2019-11-13 22:00:27 följande:

    Vi får hem en ny kattunge om några dagar och jag inser att jag har glömt vad jag borde ha koll på. Det var ju 17 år sedan förra gången!

    Vad behöver vi fixa innan?

    Andra tips för att få katttjejen trygg hos oss?

    Katten är vaccinerad, och vet. Besiktad av uppfödaren.


    Kattsäkra hemmet dvs plocka ner allt katten kan välta och få över sig eller skada sig på. Var hemma länge med kattungen i början så den hinner bli trygg innan ni börjar ensamhetsträna den. 
    Transportbur, kattlådor, sand, foder,leksaker behöver ju köpas hem. Försäkra den innan den hämtas.
  • Monstermamman

    Fel fråga kanske. Hur mkt kan vi lämna den själv i början?

    Vi har ju både jobb och skola, sista lämnar 08 och första kommer hem 14. Dock finns en nära släkting i närheten som lovat att titta förbi ofta i början.

    Hur är det med vanliga växter och annat som kan vara giftiga? Julstjärna amaryllis har jag koll på.

  • majgrönska

    Första dagarna är det bra att låta kissenvara i bara ett rum, t. ex badrummet. En helt ny plats är skrämmande och lätt att de gömmer sig. Låt henne utforska lite i taget. Om du har små barn så låt dem bara träffa henne en stund i taget första dagarna för det blir lätt intensivt.

  • Dexter dot com
    Monstermamman skrev 2019-11-14 06:14:46 följande:

    Fel fråga kanske. Hur mkt kan vi lämna den själv i början?

    Vi har ju både jobb och skola, sista lämnar 08 och första kommer hem 14. Dock finns en nära släkting i närheten som lovat att titta förbi ofta i början.

    Hur är det med vanliga växter och annat som kan vara giftiga? Julstjärna amaryllis har jag koll på.


    Jag har varit hemma några veckor med mina kattungar innan jag börjat lämna dom kortare stunder. Att ta en kattunge från tryggheten dvs mamma och syskon till en ny miljö och lämna den ensam direkt är absolut inte att rekommendera. Man rekommenderar också att ta 2 kattungar så dom har sällskap av varandra när dom väl lämnas ensamma.
    Kan ni inte ta ledigt tycker jag ni ska vänta med kattköp alt se till att släktingen är hemma hos er hela tiden i början.
  • Monstermamman

    Släktingen kommer vara hemma hos oss mkt ibörjan så det löser sig. Plus att vi jobbar hemifrån under första veckan

  • FevreDream

    Lista över växter som är giftiga för katter finns bl.a. på blomsterlandet och agrias hemsidor.

    Kan tipsa om häftmassa under blomkrukor och annat man inte vill ska ramla ner i golvet.

  • BurningDiamond
    FevreDream skrev 2019-11-15 02:09:14 följande:

    Lista över växter som är giftiga för katter finns bl.a. på blomsterlandet och agrias hemsidor.

    Kan tipsa om häftmassa under blomkrukor och annat man inte vill ska ramla ner i golvet.


    Mina katter välter även med häftmassa, så bli inte förvånad om det inte hjälper mot alla små "busar".
  • FevreDream
    BurningDiamond skrev 2019-11-15 04:02:01 följande:
    Mina katter välter även med häftmassa, så bli inte förvånad om det inte hjälper mot alla små "busar".
    Har du provat med ett tre-punktsystem, alltså sätta 3 kluttar som i en triangel under, här sitter de som berget - eller så är mina lite försiktigare än dina Cool
  • BurningDiamond
    FevreDream skrev 2019-11-15 17:03:21 följande:
    Har du provat med ett tre-punktsystem, alltså sätta 3 kluttar som i en triangel under, här sitter de som berget - eller så är mina lite försiktigare än dina Cool
    har provat med up till 10-punktssystem tror jag. Det fanns "kluttar" under hela bottnen av nägra olika föremål, betydligt fler än 3-5 stycken, även om jag inte specifikt räknade. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Purple Haze of Sweden

    Kommer kattungen direkt från mammans omvårdnad? Då tycker jag personligen att det låter tveksamt att lämna ungen ensam 6 timmar varje dag. Till en början i vart fall. Visst, en 12 veckor gammal kattunge sover ganska många timmar per dygn. Men å andra sidan kommer den till ett nytt hem och katter gillar inte stora förändringar i sin tillvaro. Jag har själv fem (fullvuxna) katter och jag minns när de vara kattungar. Visserligen bor jag på landet...

  • Monstermamman

    Vi har nu haft lilla tjejen hos oss 1,5 veckor.

    Det har gått hur bra som helst.

    Min mamma var första dagarna hos oss två gånger och sällskapade katten, denna veckan har hon varit här en gång om dagen. Det har fungerat bra och fröken sover mest hela tiden ( förutom när vi ska sova då det ska jagas ?råttor? i sängen.

    Första timmarna i huset var fröken lite fundersam och hela hennes kroppsspråk signalerade att detta var konstigt. Men senare under samma dag var det som om gillade läget, att få all uppmärksamhet och slippa tävla med syskon etc. Hon var inte den mest framåt katten i kullen.

Svar på tråden Kattunge