• Vårsol123

    Sandlådelek

    Hej!

    Är det fler föräldrar än jag som inte vill att sitt barn ska leka i sandlådan pga massa kattbajs som säkerligen finns där? Det många inte vet är att kattbajs kan innehålla parasiten toxoplasma som även kan infektera människor. Väl inne i kroppen tar den sig till hjärnan och finns kvar där resten av livet. Det kan leda till en rad otrevligheter såsom förändrat beteende och sjukdom. Hur kul är det att låta sina små gegga runt bland sånt? Tror nog att småbarn säkerligen skulle överleva även om vi tog bort sandlådor.

    Sådan sand kan även vara förorenad av hundbajs, och finns det spolmask i bajset kan det smitta människan och ge blindhet och hjärnskador som följd. Inget man helst vill utsätta sitt barn för, eller hur?

    Med tanke på den ohygienskt biten med bajs och parasiter i sandlådan som kan göra våra barn sjuka, undrar jag varför alla sandlådor inte bara tas bort? Tror knappast det skulle traumatiserad barnen och hämma dem i deras utveckling på något vis.

    Någon mer som delar min åsikt kring detta?

  • Svar på tråden Sandlådelek
  • Vårsol123

    Kan även tillägga att toxoplasma är som ni säkert redan vet, ingen harmlös parasit utan kan vara väldigt farligt och även dödligt för foster samt personer med nedsatt immunförsvar. Studier har även visat på att personer som är infekterade med toxoplasmos löper ökad risk för psykisk sjukdom som schizofreni, depression och ångestsjukdomar. Med detta i åtanke känns det inte bra att låta våra små sitta där i sanden bland allt bajs .

  • Ormen

    Suck... Toxoplasmos är ovanligt och det behöver komma i kontakt med munnen för att man ska bli smittad, vilket kan vara fallet om man exempelvis fått kattbajs på händerna och sen ätit en smörgås utan att tvätta händerna efteråt. Det smittar liksom inte hur lätt som helst som vissa har en missvisande uppfattning om.

    Dessutom är ca 20 % immuna mot toxoplasmos vilket betyder att när de väl blivit smittad av det en gång så har de ett livslångt skydd mot sjukdomen.

    Sedan kan man ha toxoplasmos under graviditeten utan att barnet blir skadat.

  • Ormen

    Vill även tillägga att toxoplasmos inte bara smittar via kattavföring utan även via oskölda grönsaker etc.

  • IceKitten
    Vårsol123 skrev 2019-11-13 23:16:00 följande:

    Det många inte vet är att kattbajs kan innehålla parasiten toxoplasma som även kan infektera människor.


    Vårsol123 skrev 2019-11-13 23:26:00 följande:

    Kan även tillägga att toxoplasma är som ni säkert redan vet, ingen harmlös parasit utan kan vara väldigt farligt och även dödligt för foster samt personer med nedsatt immunförsvar.


    Logik...

    Nej men snurra in din lilla i bubbelplast du, det finns betydligt värre och större faror därute än toxoplasmos.
  • FtS70

    Toxoplasmos är banalt för alla utom gravida, jag tror vi kan låta sandlådorna vara. 

  • Vårsol123
    Ormen skrev 2019-11-14 13:43:23 följande:

    Suck... Toxoplasmos är ovanligt och det behöver komma i kontakt med munnen för att man ska bli smittad, vilket kan vara fallet om man exempelvis fått kattbajs på händerna och sen ätit en smörgås utan att tvätta händerna efteråt. Det smittar liksom inte hur lätt som helst som vissa har en missvisande uppfattning om.

    Dessutom är ca 20 % immuna mot toxoplasmos vilket betyder att när de väl blivit smittad av det en gång så har de ett livslångt skydd mot sjukdomen.

    Sedan kan man ha toxoplasmos under graviditeten utan att barnet blir skadat.


    Det är inte så ovanligt och om du tänker hur mycket småbarn stoppar händerns i munnen samt äter sand så finnns ju risken där.

    Går du hem till någon som är magsjuk? Antar inte det! Får du magsjuka är det övergående, varför utsätta våra barn för eventuella livslånga men med exempelvis psykisk sjukdom pga parasitsmitta?
  • Ormen
    Vårsol123 skrev 2019-11-14 22:52:43 följande:

    Det är inte så ovanligt och om du tänker hur mycket småbarn stoppar händerns i munnen samt äter sand så finnns ju risken där.

    Går du hem till någon som är magsjuk? Antar inte det! Får du magsjuka är det övergående, varför utsätta våra barn för eventuella livslånga men med exempelvis psykisk sjukdom pga parasitsmitta?


    Det är totalt ofarligt för barn så det behöver du inte ens fundera på.

    Det kan vara farligt för gravida och personer med nedsatt immunförsvar men ingen annan. Personer som inte hör till riskgrupperna får inte ens några symtom på sjukdomen och psykisk sjukdom pga toxoplasmos är extremt extremt sällsynt.

    Ärligt, släpp detta.
  • Orolig över barn
    Vårsol123 skrev 2019-11-14 22:52:43 följande:

    Det är inte så ovanligt och om du tänker hur mycket småbarn stoppar händerns i munnen samt äter sand så finnns ju risken där.

    Går du hem till någon som är magsjuk? Antar inte det! Får du magsjuka är det övergående, varför utsätta våra barn för eventuella livslånga men med exempelvis psykisk sjukdom pga parasitsmitta?


    Tja ... inte har jag läst om många barn som dog av toxoplasmos eftersom de har lekt i sandlådan ... jag tror jag låter mina barn fortsätta ha roligt och vara barn
  • Elin P

    Katter kan ju bajsa överallt ute, inte bara i sandlådor. Så ska man vara riktigt säker så bör man ju inte låta dem leka ute alls tänker jag?

  • Elin P
    Vårsol123 skrev 2019-11-14 22:52:43 följande:
    Det är inte så ovanligt och om du tänker hur mycket småbarn stoppar händerns i munnen samt äter sand så finnns ju risken där.

    Går du hem till någon som är magsjuk? Antar inte det! Får du magsjuka är det övergående, varför utsätta våra barn för eventuella livslånga men med exempelvis psykisk sjukdom pga parasitsmitta?
    Ärligt så tror jag det är större risk för psykisk ohälsa hos barn p.g.a neurotiska föräldrar jämfört med barn som får psykisk ohälsa p.g.a. denna bakterie. Jag har aldrig hört talas om det ens. Om det vore så farligt så skulle nog sandlådor inte vara tillåtna på kommunala förskolor eller lekplatser.
  • Ormen
    Elin P skrev 2019-11-15 12:16:28 följande:

    Ärligt så tror jag det är större risk för psykisk ohälsa hos barn p.g.a neurotiska föräldrar jämfört med barn som får psykisk ohälsa p.g.a. denna bakterie. Jag har aldrig hört talas om det ens. Om det vore så farligt så skulle nog sandlådor inte vara tillåtna på kommunala förskolor eller lekplatser.


    Precis!
Svar på tråden Sandlådelek