• Anonym (Undrande)

Ska inte BVC vara frivilligt?

Som jag förstått det ska BVC vara frivilligt, alltså inget lagtvång på att man måste gå dit. Finns det nån av er som tackat nej/avbokat/avstått och BVC varit okey med det? Här funkar inte det och vi börjar tröttna. Alternativet att höra av sig själv om och när vi vill komma dit fanns inte heller enligt dom.

• Svar på tråden Ska inte BVC vara frivilligt?
  • Anonym (WTslayer)

Låter som de utreder någon svårighet med ert barn om ni går var 6emånad. Just därför är de så på och angelägna att ni kommer, för det är viktigt för ert barn.
    Vi hade en kontroll när pyret var 20 månader, och eftersom hn kunde både prata, sjunga, dansa och en massa ord så behöver vi inte gå dit på 2 år nu.

• Cheescake
    Anonym (leg.socialfall) skrev 2019-11-15 11:55:09 följande:

Jag tänker tvärtom, jag vet att mina barn mår bra och vår tillvaro fungerar, det kan jag även visa BVC-sköterskan! Är inte alls orolig för att hon skulle orosanmäla sådär ur det blå, varför skulle hon det, liksom?

Om det däremot skulle komma en orosanmälan någon annanstans i från (vilket det har, förmodligen sur granne), kan socialen fråga BVC om barnen, och då få reda på att barnen mår bra och har gått på sina kontroller. Men om jag inte gått till BVC, då skulle nog soc börja undra på allvar om de skulle utreda en orosanmälan!

Socialen är skyldiga att utreda alla orosanmälan även om utredning kan innebära att man tar ett samtal med föräldrarna. Och det har inget att göra med hurvida man gått till BVC eller inte.

BVC är helt och hållet frivilligt att få på. Precis som det är frivilligt att gå till MVC under graviditeten. Eller ens söka vård eller ta emot vård/behandlingar. Alla är frivilligt. (Endast vård som är under LPT är inte frivilligt).
  • Cheescake
    Anonym (O) skrev 2019-11-15 12:20:18 följande:

Ni som tycker att vi ?lever i ett kontrollsamhälle?, hur vore det om ni bredda ert perspektiv istället? Ni sköter kanske era barn bra och kan allt om vad barn i olika åldrar behöver, men alla barn får inte vad de behöver från sina föräldrar. Därav finns BVC. Om BVC skulle vara frivilligt på riktigt skulle samma föräldrar som inte tar väl hand om sina barn också struntat i att ta dom dit.

BVC är frivilligt på riktigt.
  • Anonym (O)
    Cheescake skrev 2019-11-15 19:29:35 följande:

BVC är frivilligt på riktigt.

Jo, juridiskt sett, men orosanmälan görs och i en socialtjänst utredning anses det som regel inte vara god föräldraförmåga att utebli från BVC och vaccinationer. Om man inte kan visa att dessa hälso- och utvecklingskontroller tillgodosetts barnet på annat vis vill säga.
  • hammarhajen

Även om man har 2-3 barn sedan innan så är ju alla barn väldigt olika. 2-3 barn är ingenting jämfört med de hundratals eller tusentals en BVC-sköterska och barnläkare träffar, dessutom har de lång utbildning och vet vad de ska titta efter. 

• Cheescake
    Anonym (O) skrev 2019-11-15 21:57:07 följande:

Jo, juridiskt sett, men orosanmälan görs och i en socialtjänst utredning anses det som regel inte vara god föräldraförmåga att utebli från BVC och vaccinationer. Om man inte kan visa att dessa hälso- och utvecklingskontroller tillgodosetts barnet på annat vis vill säga.

Det gör inte orosanmälan per automatik om man avstår från BVC eftersom det är frivilligt. Att utebli från BVC eller vaccinationen påverkar inte heller föräldrarfömågan per automatik.

Gick själv enbart till BVC med första barnet och inte det andra. Har aldrig fått någon orosanmälan eller att.Bvs har tyckt att det är dålig föräldraförmåga.

Det kan naturligvis vara så att man inte helt klarar av att ge barnet den omsorg det behöver men det är inte så per automatik. Då hade BVC varit frivilligt.
  • Anonym (O)
    Cheescake skrev 2019-11-15 22:31:53 följande:

Det gör inte orosanmälan per automatik om man avstår från BVC eftersom det är frivilligt. Att utebli från BVC eller vaccinationen påverkar inte heller föräldrarfömågan per automatik.

Gick själv enbart till BVC med första barnet och inte det andra. Har aldrig fått någon orosanmälan eller att.Bvs har tyckt att det är dålig föräldraförmåga.

Det kan naturligvis vara så att man inte helt klarar av att ge barnet den omsorg det behöver men det är inte så per automatik. Då hade BVC varit frivilligt.

I de kommuner jag jobbat har BVC orosanmält om föräldrar uteblir med barnet från BVC. Givetvis inte per automatik utan de har haft det som riktlinje. Säkert finns det en och annan socialt belastad kommun/stadsdel som låter bli att orosanmäla liksom folktandvården i vissa utsatta kommuner gör.
  • Anonym (...)

Vad är det som är så jobbigt med att gå till BVC? Är det för att DU tycker att det tar tid och är jobbigt eller är det för att någon annan bestämmer över att du ska dit? Moget.

Kan du själv se och avgöra om ditt barn är sjukt eller avviker från vissa värden? Troligen inte.. Gör ditt BARN en tjänst och pallra dig dit bara.

• Anonym (leg.socialfall)
    Cheescake skrev 2019-11-15 19:28:48 följande:
    Socialen är skyldiga att utreda alla orosanmälan även om utredning kan innebära att man tar ett samtal med föräldrarna. Och det har inget att göra med hurvida man gått till BVC eller inte.

BVC är helt och hållet frivilligt att få på. Precis som det är frivilligt att gå till MVC under graviditeten. Eller ens söka vård eller ta emot vård/behandlingar. Alla är frivilligt. (Endast vård som är under LPT är inte frivilligt).
    Du missförstod. Jag menade att för den som blir orosanmäld (oavsett vem som gör anmälan och av vilken anledning), är det till fördel att ha gått till BVC med sitt barn, eftersom bedömningar från proffs (t ex barnhälsovårdspersonal och pedagoger i förskola/skola) väger tungt när socialen utreder.

Vård är frivillig för vuxna, ja. Som förälder är det inte frivilligt att söka vård för ett sjukt eller misstänkt sjukt barn, det är ens plikt!
    BVC arbetar förebyggande och det är ju inte säkert att det gör någon skillnad för ett friskt och välmående barn, men jag förstår inte riktigt problemet med att ta med sitt isf friska och välmående barn till BVC regelbundet?
  • Cheescake
    Anonym (leg.socialfall) skrev 2019-11-16 07:30:49 följande:

Du missförstod. Jag menade att för den som blir orosanmäld (oavsett vem som gör anmälan och av vilken anledning), är det till fördel att ha gått till BVC med sitt barn, eftersom bedömningar från proffs (t ex barnhälsovårdspersonal och pedagoger i förskola/skola) väger tungt när socialen utreder.

Vård är frivillig för vuxna, ja. Som förälder är det inte frivilligt att söka vård för ett sjukt eller misstänkt sjukt barn, det är ens plikt!

BVC arbetar förebyggande och det är ju inte säkert att det gör någon skillnad för ett friskt och välmående barn, men jag förstår inte riktigt problemet med att ta med sitt isf friska och välmående barn till BVC regelbundet?

Och jag sa att det inte spelar in.

Jo, faktiakt all vård även för barn är frivilligt. De kan ses som en olik och är omsorgssvik om man inte söker vård för sitt sjuka barn. Men när barnet kommer upp i åldrarna så kan de själv bestämma (till också del)om de vill ha vård eller inte.

Jag kan bara prata på varför jag inte går till BVC med mina barn och det för att jag inte anser att det är nödvändigt. Jag kan själv fånga upp om något är fel och jag är kapabel att söka vård för detta. Jag gick med första barnet.
Svar på tråden Ska inte BVC vara frivilligt?