• Thu 14 Nov 2019 09:45
    838 visningar
    8 svar
    8
    838

    Privat lån - vad händer vid dödsfall?

    Hej,

    Jag har ett privat lån av en äldre familjevän, vilket möjliggjorde att jag kunde köpa en lägenhet. Vi har ingen tid då lånet skall vara återbetalt, men han har tre månaders "uppsägningstid" - så om han säger att "om tre månader vill jag ha tillbaka pengarna" - då måste jag sälja lägenheten och återbetala summan. Jag tänkte sälja lägenheten om cirka tre år för att göra mig skuldfri från honom, och då kan jag förmodligen få ett lån av banken då jag inte längre är student. Privatlånet var alltså en slags lösning så att jag skulle kunna köpa en lägenhet så att jag skall kunna ha någonstans att bo under min studietid och några år därefter. Hans vinst på detta blir alltså ränta plus hela vinsten för lägenheten när den säljs.

    Till min fråga; Vad händer om han plötsligt skulle gå bort? Vad sker med lånet - övergår då det tills hans barn, blir jag då skyldig dem de pengar som jag lånat för lägenheten? Skulle de då kunna kräva tillbaka pengarna omgående och göra mig bostadslös? I vårt avtal står inget mer än lånesumman samt räntan för lånet. 

  • Svar på tråden Privat lån - vad händer vid dödsfall?
  • Thu 14 Nov 2019 09:54
    #1
    +1

    Lånet övergår till dödsboet och sen som en tillgång vid arvskiftet. Samma lånevillkor som tidigare gäller. Är det inget avtalad amortering eller löptid kan skulden krävas tillbaka direkt. 

  • Thu 14 Nov 2019 09:56
    #2
    +1

    En idé kan vara att ni kommer överens och skriver ner någon form av amorteringsplan eller att lånet först får krävas tillbaka 1 jan 2023 eller något lämpligt.

  • Thu 14 Nov 2019 10:17
    #3
    Kjell2 skrev 2019-11-14 09:54:59 följande:

    Lånet övergår till dödsboet och sen som en tillgång vid arvskiftet. Samma lånevillkor som tidigare gäller. Är det inget avtalad amortering eller löptid kan skulden krävas tillbaka direkt. 


    Tack för svar och tack för nedslående tips. Borde göra som så, så att jag slipper känna stress över att eventuellt behöva sälja bostaden innan jag kunnat köpa en annan med hjälp av banklån. 
  • Thu 14 Nov 2019 10:18
    #4
    Kjell2 skrev 2019-11-14 09:54:59 följande:

    Lånet övergår till dödsboet och sen som en tillgång vid arvskiftet. Samma lånevillkor som tidigare gäller. Är det inget avtalad amortering eller löptid kan skulden krävas tillbaka direkt. 


    Nedanstående* skulle det givetvis stå
  • Thu 14 Nov 2019 11:38
    #5

    Hur menar du att han skulle få all vinst av försäljningen? Då var det en väldigt dålig deal för Din del låter det som. Står det inget på papper angående det så skulle jag nog låta det vara som det är. Den dag du har ett jobb kan du väl fixa banklån på din lägenhet och återbetala honom det du har lånat?

  • Thu 14 Nov 2019 14:07
    #6

    Se till att skriva papper redan nu. Ta upp det med din långivare. Som Kjell2 säger så är du oskyddad vid eventuellt dödsfall. 

    Att han skall ha hela vinsten vid eventuell försäljning låter som en dålig deal, men det är ju som den är. Be att få skriva en klausul att "vid ett ev dödsfall så skall denna vinstdeal anses förverkad". Nånstans måste du skydda dig själv också. Jag undrar om ni båda inte bör ta lite hjälp av en jurist att skriva ett avtal. Det gäller ju ganska stora pengar. 

  • Thu 14 Nov 2019 14:12
    #7

    Fantastik lösning.

    Du står för risk och ränta kostnad.

    Den andre tar vinst och ränte intäkt.

    Så i praktiken hyr du med risken av ägande.

    Antar han inte tar förlusten om priserna rasat?

    Hör av dig om du behöver låna någon annan gång.

  • Thu 14 Nov 2019 14:24
    #8

    Många banker har låneskydd inbyggt. Jag har det.
    Om jag dör så behöver mina efterlevande ej betala lånet.
    Det funkar som en sorts livförsäkring.

    Har du en bank som ej erbjuder låneskydd så kan du teckna egen livförsäkring
    på samma belopp som lånet.

Svar på tråden Privat lån - vad händer vid dödsfall?