Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Min 4 åring tar knäcken på mig!

Jag skulle absolut jobba bort iPadet vid maten. Han kommer inte få någon iPad på förskolan eller senare i skolan eller hos kompisar och det är ett föräldraansvar att lära barnen hur man beter sig. 

Det kommer vara jättetufft i början. Men så får det vara. 

Prata med sonen vid ett annat tillfälle än vid maten och förklara att från och med nu har nu regler kring iPad som säger en timme om dagen (absolut max för en fyraåring) och berätta när (inte vid måltid).

Sedan kommer det säkert vara några dagar när han inte vill äta. Det får ni ta, plus hans usla humör. Men till slut har han förstått och till slut behöver han maten. Satsa på att göra måltiderna extra mysiga i början - tänd ljus, sitt alla, prata och visa hur trevligt ni har det, laga sonens favoritmat. 

Hade han varit 20 år äldre och levt innan iPadens tid hande han väl knappast svultit ihjäl, eller hur?

• hammarhajen

Och att barn inte slutar med en lek eller vägrar komma in är inget konstigt. Tvärt om gör nog alla så mer eller mindre

Men ni måste visa att det inte är barnet som bestämmer. 

Säg till vänligt en gång.
    Säg till igen, lite tydligare. 
    Informera barnet att antingen slutar det självmant eller så plockar du bort leksaken/hämtar in barnet.
    Ta ifrån barnet saken eller led in barnet i huset. Bär om du behöver, barnet är 4.

För en del barn är det lättare att avsluta om man förbereder, till har en timer som tickar ner 15 minuter innan man ska bryta för att åka hemifrån. Sätt timer tillsammans och berätta för barnet när timern kommer ringa om två min. 

• hammarhajen
    sodisa skrev 2019-11-17 17:08:48 följande:

Tack för era svar. Det är verkligen jättesvårt och tufft. Ibland är jag rädd att vi är för hårda och det är därför han protesterar i allt men det känns skönt att höra att vi ändå tänker rätt. 

Vi har i perioder försökt träna bort det här med ipad vid maten men alltid fallit tillbaka perioder han ätit dåligt för både hans och vår skull, kortsiktigt bara såklart... Men nu är det dags! Tack. 

Lycka till!

Ni får som sagt vara beredda på att det blir tufft i början, men det gäller att inte ge med sig. Då lär sig ju sonen att hom han bara beter sig tillräckligt illa kommer han till slut få som han vill. 

Kan vara bra att sätta en tidsplan på t.ex. två veckor och först då tillåta sig att utvärdera om det skett någon förbättring. Det är lätt att ge upp för snabbt, men det kan ju ta ett tag innan barnet förstått att den nya rutinen faktiskt gäller.

Men jag tror att det är bra att ni föräldrar är helt överrens och har pratat i förväg. "Vad gär vi när X skriker efter iPad eller vägrar äta?" Så har ni en plan innan kaoset bryter ut. Det är lättare att vara konsekvent när man är överrens och bara kan följa den plan man redan gjort upp. 

Jag tror också att det kan vara värt att locka med lite extra trevligt runt måltiden just när ni bryter beteendet. Fråga sonen vad han vill äta till middag, kanske handla någon grej tillsammans på väg hem, fråga om han vill hjälpa till med något i matlagningen etc. Och såklart att ni själva lägger bort alla telefoner etc vid maten och är tydliga med att man pratar tillsammans och har trevligt vid matbordet. 
Svar på tråden Min 4 åring tar knäcken på mig!