• Eureka

Min 4 åring tar knäcken på mig!

RosieC skrev 2019-11-19 09:09:35 följande:

Jag har haft liknande problem med min treåring och vad som hjälpt mig mycket är att läsa på om hur barn faktiskt fungerar (de är rent biologiskt inte utvecklade som vuxna) och hur man bäst kommunicerar med barn så att det får långsiktig effekt. Att bara "visa vem som bestämmer" ger kanske effekt på kort sikt men det leder sällan till att barnet faktiskt lär sig nåt och utvecklas (vilket man ju vill som förälder). Det fnns ju hur mycket som helst skrivet om barn men mina tips är "Med känsla för barns självkänsla", "Barn som bråkar" och "Förstå ditt barns hjärna". Hoppas att att det löser sig för er!!

Håller helt med och lägger till ?fem gånger mer kärlek? till boklistan. Och TS inte är du ensam! Kämpar också med en fyraåring som tycks ha en tuff tid, försöker tänka att det nog är minst lika jobbigt för barnet. Att min roll är att hålla hans hand och leda honom igenom denna utvecklingsfas. Några tumregler underlättar. Barn gör som vi gör, så håller med den som skrivit nedan att undvik maktkamp. Det barn får mest uppmärksamhet för gör de mer av, både positivt och negativt. För EN negativ förmaning krävs FEM positiva för att hålla jämnvikt i relationen. Kolla med kommunen om det finns tillgång till ABC föräldrautbildning. Håll ut, de kommer inte vara fyra år för alltid! Kram
Svar på tråden Min 4 åring tar knäcken på mig!