• Anonym (p)

    Begära ut pm från polisen, sekretess?

    Jag undrar om det finns möjlighet att begära ut pm från polisen då det knappt stod något i själva anmälan? Eller är det förundersökningssekretess på dom uppgifterna?

  • Svar på tråden Begära ut pm från polisen, sekretess?
  • Kjell2
    Anonym (p) skrev 2019-11-17 13:28:53 följande:

    Jag undrar om det finns möjlighet att begära ut pm från polisen då det knappt stod något i själva anmälan? Eller är det förundersökningssekretess på dom uppgifterna?


    Testa och se vad du får ut
  • Anonym (M)
    Anonym (p) skrev 2019-11-17 13:28:53 följande:

    Jag undrar om det finns möjlighet att begära ut pm från polisen då det knappt stod något i själva anmälan? Eller är det förundersökningssekretess på dom uppgifterna?


    Ja, det är förundersökningssekretess. Pågår förundersökningen? Eller är det nedlagt eller åtal väckt?
  • Anonym (p)
    Anonym (M) skrev 2019-11-17 20:54:44 följande:
    Ja, det är förundersökningssekretess. Pågår förundersökningen? Eller är det nedlagt eller åtal väckt?
    Den pågår, inte nedlagd än. Betyder det att ingen kan begära ut handlingarna? Jag är rädd att mitt ex kommer begära ut dom och läsa., han är misstänkt men inte delgiven.
  • Anonym (M)
    Anonym (p) skrev 2019-11-17 21:29:30 följande:

    Den pågår, inte nedlagd än. Betyder det att ingen kan begära ut handlingarna? Jag är rädd att mitt ex kommer begära ut dom och läsa., han är misstänkt men inte delgiven.


    Begära kan man alltid, men man kommer få avslag alt så lämnas en handling ut utan relevanta uppgifter. Ditt ex kommer ju att få reda på en del när han blir delgiven misstanke. När förundersökningen är klar kommer han att få ta del av alla handlingar om åtal ska väckas. Men han kommer inte att få reda på något innan förhöret.
  • Anonym (§)
    Anonym (p) skrev 2019-11-17 21:29:30 följande:
    Den pågår, inte nedlagd än. Betyder det att ingen kan begära ut handlingarna? Jag är rädd att mitt ex kommer begära ut dom och läsa., han är misstänkt men inte delgiven.
    Då gäller förundersökningssekretessen fortfarande. Däremot har den tilltalade rätt att få informationen.
  • Anonym (p)
    Anonym (§) skrev 2019-11-17 21:39:01 följande:
    Då gäller förundersökningssekretessen fortfarande. Däremot har den tilltalade rätt att få informationen.
    Den tilltalade? Menar du den som är misstänkt?
  • Kjell2
    Anonym (p) skrev 2019-11-17 21:29:30 följande:
    Den pågår, inte nedlagd än. Betyder det att ingen kan begära ut handlingarna? Jag är rädd att mitt ex kommer begära ut dom och läsa., han är misstänkt men inte delgiven.
    Man kan alltid begära ut handling för pågående ärenden. Vad man får ut är dock en annan sak. Ofta sekretessmarkerar polisen det mesta.

    Vill du se vad man kan få ut så fråga själv
  • Anonym (p)
    Anonym (§) skrev 2019-11-17 21:39:01 följande:
    Då gäller förundersökningssekretessen fortfarande. Däremot har den tilltalade rätt att få informationen.
    Det finns ingen misstänkt i ärendet, jag har inte sagt vem det var fast dom kanske misstänker en viss person. Dom skrev i anmälan att den misstänkta var okänd.
    Anonym (M) skrev 2019-11-17 21:38:25 följande:
    Begära kan man alltid, men man kommer få avslag alt så lämnas en handling ut utan relevanta uppgifter. Ditt ex kommer ju att få reda på en del när han blir delgiven misstanke. När förundersökningen är klar kommer han att få ta del av alla handlingar om åtal ska väckas. Men han kommer inte att få reda på något innan förhöret.
    Fast polisen vet inte vem det var, något ex är inte misstänkt, står iallafall inte i anmälan.
  • Kjell2
    Anonym (p) skrev 2019-11-18 11:59:04 följande:
    Det finns ingen misstänkt i ärendet, jag har inte sagt vem det var fast dom kanske misstänker en viss person. Dom skrev i anmälan att den misstänkta var okänd.
    Anonym (M) skrev 2019-11-17 21:38:25 följande:
    Begära kan man alltid, men man kommer få avslag alt så lämnas en handling ut utan relevanta uppgifter. Ditt ex kommer ju att få reda på en del när han blir delgiven misstanke. När förundersökningen är klar kommer han att få ta del av alla handlingar om åtal ska väckas. Men han kommer inte att få reda på något innan förhöret.
    Fast polisen vet inte vem det var, något ex är inte misstänkt, står iallafall inte i anmälan.
    Du skrev själv i inlägg #3 " han är misstänkt "

  • Anonym (p)
    Kjell2 skrev 2019-11-18 12:13:44 följande:
    Du skrev själv i inlägg #3 " han är misstänkt "
    Ja jag tror att polisen misstänker han men efter ha fått hem anmälan så står det "okänd gärningsman misstänks". Han har gjort saker tidigare, därför tänker jag att han kanske är misstänkt. Fast det borde ju stå i anmälan om dom har en misstänkt..jag vet inte.
  • Kjell2
    Anonym (p) skrev 2019-11-18 12:25:23 följande:
    Ja jag tror att polisen misstänker han men efter ha fått hem anmälan så står det "okänd gärningsman misstänks". Han har gjort saker tidigare, därför tänker jag att han kanske är misstänkt. Fast det borde ju stå i anmälan om dom har en misstänkt..jag vet inte.
    Polisen har nog en misstänkt då du vet vem det är. Även om du inte berättat.

    Att de sen inte skriver det i anmälan är en annan sak.

    Ring och prata med polisen 
Svar på tråden Begära ut pm från polisen, sekretess?