• Lotta Lucy

    Min make vägrar flytta!!

    Hej! Hjälp, jag o min make ligger i skilsmässa o jag har fått kvarsittningsrätt i gemensamma bostaden. Det har varit år av psykisk misshandel både mot mig o sonen. Tingsrätten har hett mig rätt att bo kvar i bostaden tills slutliga bodelningen är klar. Det är 2.5 vecka sedan beslutet kom. Grejen är att maken vägrar (!) flytta!! Detta har gått så långt nu att jag o min advokat ansökt om avhysning! Jag är helt upprörd över att han vägrar o går emot tingsrättens beslut!! Hade det varit tvärtom har jag fått 2 dagar på mig att flytta! Är det någon som varit med om detta? Mig veterligen har han inte ens letat efter annat boende. Snart kommer kronofogden och avhyser honom! Vad ska jag göra? Kan man verkligen strunta i ett sånt beslut? Vad ska jag med ett beslut till om det ändå inte efterlevs? Får man göra som man vill, verkligen??

    Desperat!!!

  • Svar på tråden Min make vägrar flytta!!
  • Tow2Mater

    Det hade varit samma regler om han fått kvarsittningsrätten, inte du. Låt lagen ha sin gång. Man kan inte tvinga någon att folja lagen, bara ta det till nästa steg.

  • Lotta Lucy

    Men lagen ska väl följas... eller?

    Som jag skrev hade han gett mig 2 dagar att flytta.... kan tycka att det är respektlöst från hans sida....

  • Lotta Lucy

    Men lagen ska väl följas... eller?

    Som jag skrev hade han gett mig 2 dagar att flytta.... kan tycka att det är respektlöst från hans sida....

  • Anonym (asdf)

    Om han söker efter boende eller inte känns irrelevant för din del. Han kommer snart att avvisas då han inte rättar sig efter myndighetsbeslut. Passa på att byta lås då. Om han efter det kommer in i bostaden så klassas det som olaga intrång och hemfridsbrott och då kan du ringa polisen som kommer och plockar bort honom på en gång.

  • Mrs Moneybags
    Lotta Lucy skrev 2019-11-17 16:11:27 följande:

    Men lagen ska väl följas... eller?

    Som jag skrev hade han gett mig 2 dagar att flytta.... kan tycka att det är respektlöst från hans sida....


    Förvänta dig inte respekt från en person som har utövat psykisk misshandel i åratal. Det är att förvänta dig för mycket.

    Förr eller senare blir du av med honom och då kan ni börja ert nya liv. 
  • Anonym (Jäkla skit)

    Lämnar han aldrig lägenheten för att jobba eller uträtta ärenden?

    Passa på att byta lås då. Så får han ringa polisen själv för att komma in, alternativt bryta sig in. Båda delarna är ofördelaktigt för idioten.

    Jag hade liknande problem med mitt ex. Vi hade sålt huset. Jag hade ett helvete att hålla det fint till en visning och sen flyttade jag flera månader innan de nya ägarna skulle ta över, men han vägrade flytta. Jag blev svettigare och svettigare ju närmre överlåtelsedagen kom. Kontaktade jurist, mäklare men de sa att jag fick avvakta. Han släppte inte ens in mig i huset trots att jag fortfarande betalade hälften av allt. Dagen innan gick jag in ändå när han inte var hemma. Det såg ut som fan. Fick panik och ringde en städfirma och hade tur att de kunde komma direkt. Fick betala nästan 8000kr för städning och bortforsling av skit. Hela baksidan i trädgården var belamrat. Men tack o lov dök han upp hos mäklaren med sin nyckel och skrev på papperna för överlåtelsen så det inte behövde gå via polisen.

    Jag lider med dig. Det är ett helvete! Mitt ex var också psykiskt sjuk. Man måste vara försiktig. Man kan tycka och tänka så mycket när man ser det objektivt men är man inne i skiten så vet man att det är som att gå på glas.

    Starkt jobbat att du lyckats ta dig ut!

  • BurningDiamond
    Lotta Lucy skrev 2019-11-17 16:11:27 följande:

    Men lagen ska väl följas... eller?

    Som jag skrev hade han gett mig 2 dagar att flytta.... kan tycka att det är respektlöst från hans sida....


    Nu är det väl ändå inte han eller du som avgör hur lång tid det får ta, utan tingsrätten?

    Om han vägrar lämna bostaden inom den tid tingsrätten angivit, så får du vända dig till kfm för avhysning. Gör inget själv (byt lås, forsla bort saker etc).
  • hawthorne
    Anonym (Jäkla skit) skrev 2019-11-18 13:43:30 följande:
    Lämnar han aldrig lägenheten för att jobba eller uträtta ärenden?
    Passa på att byta lås då. Så får han ringa polisen själv för att komma in, alternativt bryta sig in. Båda delarna är ofördelaktigt för idioten.
    Egenmäktigt förfarande.
    Du åker dit på det så det visslar om det.

    Din uppmaning om att den utelåste ska ringa polisen blir tragikomiskt eftersom det betyder att egenmäktigheten samtidigt anmäls.

    Jag undrar om du vill TS ont? Det verkar så på din uppmaning. 
  • Ess

    Han måste få rimlig uppsägningstid så han hinner skaffa nytt boende, man får inte slänga ut någon på gatan.

    Men när tiden går ut så åker han även om han skitit i att leta nytt.

  • hawthorne
    Ess skrev 2019-11-19 08:30:40 följande:
    Han måste få rimlig uppsägningstid så han hinner skaffa nytt boende, man får inte slänga ut någon på gatan.
    Men när tiden går ut så åker han även om han skitit i att leta nytt.
    Nej.
    Även om uppsägningsdatum passerats får man inte byta lås och slänga ut någon på gatan.
    KFM är det enda lagliga sättet man har att tillgå.
  • Anonym (Jäkla skit)
    hawthorne skrev 2019-11-19 07:35:33 följande:

    Egenmäktigt förfarande.

    Du åker dit på det så det visslar om det.

    Din uppmaning om att den utelåste ska ringa polisen blir tragikomiskt eftersom det betyder att egenmäktigheten samtidigt anmäls.

    Jag undrar om du vill TS ont? Det verkar så på din uppmaning. 


    Eller så har jag ingen aning. Men nu vet jag!
Svar på tråden Min make vägrar flytta!!