• Anonym (Stor bakdel)

Kläder till VFU inom vården

Ska snart ut på min första praktik då jag pluggar till ssk. Har aldrig jobbat inom vården innan så är inte så insatt i hur det brukar vara. Jag undrar över de kläder man ska ha, jag förmodar att man lånar kläder under praktiken och jag tänkte att då jag först ska vara på ett mindre boende så kanske de inte har tillgång till alltför mycket kläder och större storlekar?

Jag bär runt på ca 50kg övervikt och är stor runt bakdelen vilket gör att jag har svårt att hitta framförallt byxor i vanliga fall. Använder storlek 52 till vardags. Kan det bli svårt att hitta byxor till mig när praktiken väl börjar? Hur ska jag göra? Finns det möjlighet att skaffa egna vårdkläder någonstans så jag har egna? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Kläder till VFU inom vården
  • Anonym (Sara)

Jag hade ringt till praktikplatsen och frågat vilka storlekar de har.

• Anonym (oj)

Kan du arbeta och röra dig med så stor övervikt? Måste väl vara väldigt krångligt att jobba inom vården? 

• Anonym (Sara)

Men ja, du kan skaffa egna vårdkläder om du vill. Finns att beställa på nätet, men hör efter med praktikplatsen först.

• Anonym (Stor bakdel)

Bra förslag att kontakta och höra om storlek, får nog göra det.

Har en annan fråga också, är det ok att ha typ (rena) leggings och t-shirt under arbetskläderna som jag tar med hemifrån? Brukar alltid ha det då jag måste byta om bland andra då jag är blyg för att visa upp mig.

• Anonym (Fd student)

Bra idé att fråga först, då kan de säkert fixa fram kläder i rätt storlek om det är så att de står för kläder.

På vissa boenden är det fortfarande privata kläder som gäller, då är det viktigt att du har kortärmat och att kläderna kan tvättas i 60 grader!

Eget linne och leggings under tror jag är okej ur hygienperspektiv, men känns som att det kan bli väldigt varmt och svettigt. Byt om på toaletten istället!

• Cheescake
    Anonym (Stor bakdel) skrev 2019-11-18 09:04:03 följande: