• Anonym (Stor bakdel)

Kläder till VFU inom vården

Ska snart ut på min första praktik då jag pluggar till ssk. Har aldrig jobbat inom vården innan så är inte så insatt i hur det brukar vara. Jag undrar över de kläder man ska ha, jag förmodar att man lånar kläder under praktiken och jag tänkte att då jag först ska vara på ett mindre boende så kanske de inte har tillgång till alltför mycket kläder och större storlekar?

Jag bär runt på ca 50kg övervikt och är stor runt bakdelen vilket gör att jag har svårt att hitta framförallt byxor i vanliga fall. Använder storlek 52 till vardags. Kan det bli svårt att hitta byxor till mig när praktiken väl börjar? Hur ska jag göra? Finns det möjlighet att skaffa egna vårdkläder någonstans så jag har egna? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Kläder till VFU inom vården
  • Anonym (Sara)

Jag hade ringt till praktikplatsen och frågat vilka storlekar de har.

• Anonym (oj)

Kan du arbeta och röra dig med så stor övervikt? Måste väl vara väldigt krångligt att jobba inom vården? 

• Anonym (Sara)

Men ja, du kan skaffa egna vårdkläder om du vill. Finns att beställa på nätet, men hör efter med praktikplatsen först.

• Anonym (Stor bakdel)

Bra förslag att kontakta och höra om storlek, får nog göra det.

Har en annan fråga också, är det ok att ha typ (rena) leggings och t-shirt under arbetskläderna som jag tar med hemifrån? Brukar alltid ha det då jag måste byta om bland andra då jag är blyg för att visa upp mig.

• Anonym (Fd student)

Bra idé att fråga först, då kan de säkert fixa fram kläder i rätt storlek om det är så att de står för kläder.

På vissa boenden är det fortfarande privata kläder som gäller, då är det viktigt att du har kortärmat och att kläderna kan tvättas i 60 grader!

Eget linne och leggings under tror jag är okej ur hygienperspektiv, men känns som att det kan bli väldigt varmt och svettigt. Byt om på toaletten istället!

• Cheescake
    Anonym (Stor bakdel) skrev 2019-11-18 09:04:03 följande:

Ska snart ut på min första praktik då jag pluggar till ssk. Har aldrig jobbat inom vården innan så är inte så insatt i hur det brukar vara. Jag undrar över de kläder man ska ha, jag förmodar att man lånar kläder under praktiken och jag tänkte att då jag först ska vara på ett mindre boende så kanske de inte har tillgång till alltför mycket kläder och större storlekar?

Jag bär runt på ca 50kg övervikt och är stor runt bakdelen vilket gör att jag har svårt att hitta framförallt byxor i vanliga fall. Använder storlek 52 till vardags. Kan det bli svårt att hitta byxor till mig när praktiken väl börjar? Hur ska jag göra? Finns det möjlighet att skaffa egna vårdkläder någonstans så jag har egna? Hur hade ni gjort?

Oftast brukar ssk på boendet enbart ha skjorta på och sedan egna kläder. Kan se dock se olika ut.

Ring och fråga.
  • Anonym (SSK)

Aldrig varit med om privata kläder inom boende. Däremot brukar arbetsgivaren stå för kläder vid anställning. Brukar också, med lite tur, finnas ett lager av kläder för vikarier och studenter. Däremot av varierande sort och storlekar.

Så länge du följer basala hygienrutiner kring klädsel så kan du såklart stå för egna kläder. Rekommenderar Hejco som märke t.ex. Råder verkligen att ha arbetskläder lämpade för vården, åtminstone en överdel. Det beror givetvis på hur man själv känner men jag har alltid mycket pennor, block, sax o.s.v med mig så jag behöver bra fickor

• Anonym (SSK)

Gäller det sjukhus så brukar det alltid finnas alla möjliga storlekar (men kanske inte just på den avdelning där du är). Där har man ju inte sina egna kläder utan hämtar från förråd och sen slänger i gemensam tvätt

• Cheescake
    Anonym (SSK) skrev 2019-11-18 14:47:25 följande:

Aldrig varit med om privata kläder inom boende. Däremot brukar arbetsgivaren stå för kläder vid anställning. Brukar också, med lite tur, finnas ett lager av kläder för vikarier och studenter. Däremot av varierande sort och storlekar.

Så länge du följer basala hygienrutiner kring klädsel så kan du såklart stå för egna kläder. Rekommenderar Hejco som märke t.ex. Råder verkligen att ha arbetskläder lämpade för vården, åtminstone en överdel. Det beror givetvis på hur man själv känner men jag har alltid mycket pennor, block, sax o.s.v med mig så jag behöver bra fickor

Har varit med om det gånger, speciellt som ssk. Oftast enbart en jobbskjorta som AG står för och till det privata byxor.
  • Anonym (SSK)
    Cheescake skrev 2019-11-18 14:58:10 följande:

Har varit med om det gånger, speciellt som ssk. Oftast enbart en jobbskjorta som AG står för och till det privata byxor.

Ja, det skiljer sig uppenbarligen åt väldigt mycket Jobbat på både privata och kommunala SÄBO och inte stött på det, men verkar som sagt vara olika.
  • Cheescake
    Anonym (SSK) skrev 2019-11-18 15:12:53 följande:

Ja, det skiljer sig uppenbarligen åt väldigt mycket Jobbat på både privata och kommunala SÄBO och inte stött på det, men verkar som sagt vara olika.

Ja, och jag då i mitt första inlägg att det kan se olika ut.
Svar på tråden Kläder till VFU inom vården