Inlägg från: Anonym (Galna typer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Galna typer)

Att önska sig en dyr present

Det här är så stört att jag måste dela med mig. En vuxen, inte bara en vuxen utan en åldring som man tycker borde veta bättre om vett och etikett, i vår familj önskade sig en plånbok för 6000 kr i julklapp. Först hade det önskats en parfym för 1800 kr men helgen efter fick vi höra att nu ville hen minsann ha en plånbok istället för det låga priset av 6000 kr. Ja, du läser rätt sextusen kronor. Guld i mun

Oavsett om den man önskar sig saker av har det gott ställt eller inte så önskar man sig väl inte saker för 6000 kr så länge personen inte är biljonär möjligtvis?

Vi har inte ens frågat vad personen vill ha eftersom att det inte är en sjuåring vi pratar om men det hindrar inte tydligen att begära, nästan kräva faktiskt, dyra saker tydligen.

Vad hände med att bli glad för en tröja liksom?

• Svar på tråden Att önska sig en dyr present
  • Anonym (Galna typer)
    Konservativ skrev 2019-11-18 15:27:17 följande:
    Brukar du alltid köpa det som önskas? Blir man sura i din familj om någon köper något annat? En önskan är inte det samma som en beställning och tror man det så är det där felet ligger.

Tillverka en julklapp till personen med papp och flirtkulor och målarfärg.
    Det är just det att personen i fråga alltid "beställer" saker utan att ens ha blivit tillfrågad om vad hen vill ha. När vi inte köper det gamen vill ha eller saker i normala prisklasser så blir gamen tjurig som en tvååring. Vi brukar _inte_ köpa det som önskas då det är samma visa varje gång men när vi köper bra och omtänksamma presenter så ska det bytas, lämnas tillbaka till oss, hen vill inte ha det och beter sig allmänt pissigt rent ut sagt och är otacksam. Ingen annan i familjen önskar dyra saker och blir glada för "billiga" saker. Det är tom så att om vi vet att något var på rea så blir man glad för att den andra inte behövde slänga ut fullpris på presenten. Ingen av oss har det dåligt ställt men vi är alla vuxna människor som kan köpa det vi vill, inkl gamen i fråga, och vi tycker inte att man önskar sig dyra saker av andra.

Bra idé med något hemlagat pyssel.

• Anonym (Galna typer)
    Presens skrev 2019-11-18 15:34:58 följande:
    Åldring?
    Om beteendet förändrats och är oväntat kanske något annat ligger bakom?
    Tyvärr så är inte beteendet nytt utan gamen har varit så här länge, länge.
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-18 15:29:02 följande:
    Köp ett presentkort med valfri summa till butiken där plånboken finns. Resten får personen lägga ut själv. 
    Anonym (Ilse) skrev 2019-11-18 15:35:14 följande:
    Kallas självberättigad. 

Jag tycker som ovan, köp ett presentkort på 300 kronor till affären som säljer plånboken sen får den lilla prinsessan lägga ut resten. 
    Vi gav ett bidrag en gång när gamen ville köpa en sak för 8000 kr och då hade bett om hela saken för 8000 kr och gamen blev skitsur över att bara få ett bidrag på 2000 kr till prylen.

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (H) skrev 2019-11-18 15:38:16 följande:
    Man behöver ju inte få allt man önskar sig. Som barn kunde man ju önska sig presenter som var alldeles för dyra och som man aldrig fick. Förstår inte den vuxne detta så har han ju problem.
    Helt sant men det är okej när en tioårig pojke önskar sig en Ferrari och en liten flicka vill ha en ponny för dom brukar växa ur det där när dom blir tonåringar. Vad som har hänt med gamen som tycker att vi borde ge dyra presenter är högst oklart. Obestämd

Min andra halva vill inte säga rakt ut att det inte blir en plånbok för 6000 kr utan låtsas som att vi redan hade köpt den snordyra parfymen för att inte ställa till bråk. Men jag tycker inte att det är rätt väg att gå. Jag tycker att det bör markeras en gång för alla med något billigt skräp. I rättvisans namn ger gamen oss ganska dyra presenter men det är ju dennes val och inget vi nånsin har bett om eller uppmuntrat. Tycker dock inte att det berättigar gamen att kräva dyra presenter tillbaka.

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (Grinschen) skrev 2019-11-18 15:52:46 följande:
    I rättvisans namn ger gamen oss ganska dyra presenter men det är ju dennes val och inget vi nånsin har bett om eller uppmuntrat. Tycker dock inte att det berättigar gamen att kräva dyra presenter tillbaka.

Nånstans längs vägen har nån lagt ribban för dessa dyra julklappar. Ni får väl säga stopp denna jul och komma fram till en rimlig summa som passar alla att ge för.
    Det är gamen som själv har lagt ribban för vad hen ger. Ingen annan i familjen ger speciellt dyra presenter och det är gamen medveten om. Bara för att gamen insisterar på att ge oss dyra presenter så kan hen inte kräva samma nivå tillbaka. Dessutom borde ju poletten trilla ner efter några gånger när hen tänker efter för ungefär hur mycket vi köper för och då borde gamen lägga sig på samma nivå isf istället för att kräva dyra saker vid varje presenttillfälle.
  • Anonym (Galna typer)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-19 06:41:21 följande:
    Det var ett lite udda beteende.
    Vad menar du med vad som hände med att bli glad för en tröja? Har personen blivit det förut och ändrat sig? Är personen lite förvirrad ocn har tappat grepp om pengars värde?
    Om personen alltid varit sån är det väl en egenhet hen har som bäl bara är att leva med. Alla har vi våra egenheter. Men givetvis behöver ni inte köpa den dyra klappen. Köp något annat som nintror personen kommer gilla.
    Jag menar att alla andra i familjen blir glad för en tröja eller vad som helst fast det är "billigt". Gamen tittar på presenten som det vore en mask, ger tillbaka den, säger att hen inte vill ha den om det inte är vad hen har beställt för dyra pengar. Presenten må vara hur omtänksam som helst men vi känner oss alltid som att vi har gjort något fel när vi ger hen nåt så personen har inte blivit glad förut och inte heller ändrat sig nu. Det här är inget nytt beteende men priset verkar gå upp lite år för år. Nu kommer parfymen inte att duga heller men det är vad hen får.
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-19 06:42:57 följande:
    Men går det inte prata rakt ut med personen då? Tala om att ni inte vill ha så dyra presenter och aätta en gemensam övre gräns som känns ok för alla?
    Vi har försökt prata men vi får bara höra att vi är snåla och ska leva lite och vad för skit som kommer ur munnen på hen. Men om hen ska få för 6000 kr så borde två personer till få för samma summa också i rättvisans namn och då ska vi plötsligt ge tre personer för 18 000 kr plus några till människor också. Hon hånade oss när vi hade gett 1000 kr till välgörenhet och tyckte att det var ingenting och att vi borde ha gett 10 000 kr så ni hör ju. Obestämd

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (hahaha) skrev 2019-11-19 15:15:42 följande:
    eller så säger ni bara: "ja ok, då är vi snåla! För oss är 6000 kr typ hela månadens matkostnad, så ursäkta oss om vi kanske prioriterar det istället för en plånbok till dig" 
    Vi brukar svara att vi väl är snåla då. "Problemet" är att hen vet att vi har råd och lätt skulle kunna köpa plånboken men det betyder ju inte att vi vill göra det eller tycker att man ska behöva lägga så mycket pengar på presenter till varann och när vi sen slår ihop det med dom andra som skulle behöva få för samma summor då. Det blir ganska löjligt att köpa julklappar för typ 30-40 000 kr till andra som själva har råd att köpa det dom vill ha. Hen kan ju köpa plånboken själv dessutom utan problem. Blir förbannad över fräckheten faktiskt att begära så dyra saker och tjura när man får något annat.

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (Gam) skrev 2019-11-19 16:49:46 följande:
    Följande dök upp i mitt huvud:
    Är ni förmögna så gamen tycker att 6000spänn är en piss i Mississippi för er del?
    Bjuder gamen på en hejdundrande fest som kostar gamen skjortan, och därför vill ha igen summan i presenten?

Annars hade jag gett bort nått skit rent ut sagt. En blomma eller en trisslott. Plötsligt händer det..
    Gamen tycker säkerligen att vi är förmögna men gamen själv har det också gott ställt och kan köpa sin egen plånbok. Gamen bjuder på mat på julen men inget hejdundrande julbord utan mer som en fin middag. Jättesnällt och trevligt så jag klagar inte på det men en dyr fest är det inte.
    Men kanske vi borde markera i år med att köpa något skit som du föreslår för det här blir bara värre och värre vid varje presenttillfälle.
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-11-19 16:25:21 följande:
    Hade då aldrig köpt något så dyrt till någon.

Eller jo mina barn men då hade de inte fått mer än den julklappen.

Har en kompis som gör liknande: inte fullt så dyrt men ändå att man reagerar på önskemålen.

Jag har aldrig köpt det hon önskar i princip.
    Tycker också att det är vansinnigt med så dyra presenter förutom makar emellan eller till barn ibland förstås. Kanske till föräldrar också om man har råd vid speciella högtider som en större födelsedag men då ska det vara för att man vill ge det inte för att man är tvungen för att föräldern kräver det.

Menar du att en kompis önskar dyra saker av sina kompisar?

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (S) skrev 2019-11-19 15:33:50 följande:
    Är det tvunget att ge varandra julklappar då? Känns ju som hela glädjen med att ge bort en present försvinner i ditt fall.

Vi i våran familj kör nu bara på att ge barn, syskonbarn (vi har 7 st totalt och fler kommer det bli) , vi partners kommer ge varandra (hemma i ensamheten) och så ska jag köpa/göra nått till min mamma. Resten kör juklappsleken, jag är inget stort fan av det men då slipper man lägga så mycket pengar på julklapparna till diverse släktingar. Och så får man vara tydlig att man inte kommer ge julklappar förutom till barn och man inte vill ha några heller.

När man "önskar sig"(kräver) så dyra grejer och även ge bort dyra saker kan man lika gärna köpa den saken själv tycker jag och strunta i att ge julklappar. Så säg till tycker jag för detta låter helt sanslöst att bete sig såhär.
    Precis så känns det- att glädjen försvinner! För nu kommer inte ens den dyra parfymen att duga med tanke på att gamen önskade att få plånboken efter att hen sagt parfym. Så nu kommer vi att anses snåla och få skit för att vi bara ger parfymen istället. Tycker också att det är sanslöst. Vill och behöver säga till igen men det går ju inte in i skallen på gamen och vi får skit kastat på oss då som att vi är snåla etc. Men kom på nu av det du skrev att vi kanske ska säga att vi ställer in julklappsbytet i år? Men vi vet att gamen redan har köpt presenter så det kan ju bli konstigt förstås. Svårt det här!
    Neqbeth skrev 2019-11-19 16:47:43 följande:
    Köp en annan plånbok för 200 kr. Visa alla fina fack och fickor den har för att berätta hur bra den är! 
    Hahahha. Klockrent! Men gamen skulle uppföra sig som om vi hade gett bort hundskit om vi gjorde så men jag är bra sugen på det alltså.

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (Tina) skrev 2019-11-20 00:26:37 följande:
    Jag förstår faktiskt inte problemet. Ni får dyra presenter av vederbörande(och varför då inte önska vad ni själva vill ha i den prisklass det är tal om här, du skriver ju att både ni och åldringen har möjlighet att själv köpa dessa saker till sig själv som man vill ha, så varför inte köpa det åt varandra istället i julklapp, skulle det vara så hemskt?), ni har gott ställt och har råd men ändå vill ni inte ge plånboken och inte gärna parfymen heller kanske. Men nu väljer ni trots allt att köpa parfymen, motvilligt som det verkar . Jaha men gör det då och stå för ert val och ta konsekvenserna. "Gamen" har faktiskt rätt att tycka vad han vill om er så kallade omtänksamhet och givmildhet.
    Men tänk efter lite nu. Även om både vi och dom andra inblandade har pengar så var ska det sluta? Om vi ska kräva presenter av varann för 6000 kr varje jul och födelsedag så slutar det på stora summor till slut. Om vi ska ge för 6000 kr till tre personer (för rättvisans skull) två gånger om året så blir det 36 000 kr om året och 360 000 kr på 10 år. Tycker du verkligen att det är rimligt för presenter till vuxna människor med god ekonomi? Det tycker inte jag även om vi har råd med det.

Vi ger gärna och har gett riktigt dyra saker (av egen vilja) vid speciella födelsedagar och vi har även bjudit på resor i samband med det men vi tänker inte tvingas till att ge dyra prylar för att någon har ofördskämdheten att kräva det av oss.

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (.....) skrev 2019-11-20 00:12:35 följande:
    Jag är mångmiljonär. Tyvärr vill jag inte ha saker med dålig kvalitet längre, jag blir mest irriterad på sådant. Oftast brukar jag säga att jag har allt jag önskar mig, och det jag inte har råd med, det kan jag inte förvänta mig att få heller. Vi byter sällan julklappar med, det är mest till barnen (upp till typ 25år).

Till jul och födelsedagar brukar jag försöka komma på lite enklare saker som jag önskar mig, t.ex. något speciellt verktyg eller liknande som saknas. Eller en flaska hygglig sprit, eller lite schysst choklad. Dvs något som inte blir så dyrt.

Klart man emellanåt får dåliga presenter, men man får ju tacka och ta emot i alla fall.

Jag har dåligt med tid och gott om pengar. Hittar jag en bra present så köper jag den även om den är dyr. T.ex. köpte jag en fin kabinväska i aluminium av ett premiummärke, till en nära vän. Men jag skulle aldrig förvänta mig att få något sådant själv i present. Men det är ok.

Ts, din släkting är en uppfostrad tölp helt enkelt.
    Håller med helt och fullt om kvalitet men jag skulle aldrig kräva dyr och bra kvalitet av andra även om jag köper det själv. Är man äldre än 7 år så beter man sig ju som du och önskar sig något i en rimlig prisklass om någon frågar vad man vill ha. Det som är dyrt kan man köpa själv.

P.S. Jag förstår att det ska stå ouppfostrad tölp, eller hur?
    Physalis skrev 2019-11-20 00:42:28 följande:
    Jag hade inte bytt julklappar med en vuxen som betedde sig sådär i huvudtaget faktiskt. Kallar folk snåla och ger tillbaka grejerna herregud, en trumpen nybliven tonåring beter sig bättre än så.
    Det är verkligen underligt...

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (Tina) skrev 2019-11-20 06:22:03 följande:
    Det är bara en person som du har nämnt i den här tråden som ger och önskar dyra presenter så jag förstår inte varför du ska blanda in andra där jag antar att ni är båda sidor nöjda redan och ni är överens. Inget orättvist alls förutsatt att de här andra personer också ger er dyrt men inte får det tillbaka. Var skrev jag att ni ska kräva av varandra?

Det kanske är bäst ni inte ger några presenter alls då eftersom du verkar anse att det kommer eskalera i pris och vart ska det sluta osv. Nu har ni valt att acceptera att parfymen för 1800 är OK. Var ska det sluta? Nu måste ni ju enligt dig lägga er på samma prisnivå för de andra också.
    Gamen ger ganska dyra presenter men gamen ger verkligen inte presenter själv för 6000 kr per person. Dessutom så kräver/"önskar" inte en normal människa presenter för sådana summor även om man skulle ge för så mycket själv.

Det är klart som fan att det blir orättvist om vi ska ge julklappar åt tre likvärdiga personer och en får för 6000 kr för att hen har krävt det och dom andra ska sitta bredvid och få presenter för hälften av det. Så beter man sig inte mot närstående. Sen fattar jag inte varför du ska dra det så långt som att vi inte ska ge presenter alls och allt annat skit du skriver för att försöka håna och nedvärdera mig med som om vi skulle vara snåla och vad du nu inbillar dig.

Vi ger mer än gärna presenter och alla är glada och nöjda och kräver ingenting förutom gamen. Jag har inga problem med att ge gamen parfymen fast nu kommer ju inte parfymen och några småsaker till att duga åt gamen längre eftersom att hen nu vill ha plånboken så det blir en otrevlig julklappsutdelning som vanligt med gamen. Vet inte vad det är som är så svårt att fatta för dig? Man kräver inte dyra julklappar av andra och man tjurar inte när man inte får det och ger tillbaka dom andra presenterna man får. Alla andra i tråden är rörande överens om det.
  • Anonym (Galna typer)
    Andreaaaa skrev 2019-11-20 10:33:46 följande:
    Som någon tidigare i tråden skrev, det är rätt enkelt. Ni säger att ni tycker att det är trams att som vuxna människor hålla på att köpa presenter till varandra, annat än kanske något symboliskt. Ni säger att ni absolut inte vill ha några dyra klappar av henne längre och att ni inte heller kommer att fortsätta köpa dyrt. Poängtera att syftet med julen är att umgås och ha trevligt - inte prylar. Understryk att ni inte vet några andra som håller på på det här viset, vuxna slutar ofta helt med julklappar. Föreslå att ni i fortsättningen bara firar jämna födelsedagar. Och sedan håller ni det stenhårt: ni tackar nej till presenterna hon ger er om de är för dyra, och ni ger inte heller henne något dyrt. Köp en flaska fint vin, en fin bukett el dyl nästa ju. Upprepa budskapet stenhårt: - Vuxna människor ger inte varandra dyra presenter. - Vi tänker inte. - Vi kommer inte ta emot. - Så är det bara nu. 

Jag har haft motsvarande problem med min mamma, fast i hennes fall köper hon mängder av små skräppresenter. Hon har själv rätt risig ekonomi så för henne är det en stor utgift, men sedan förväntar hon sig också att få tillbaka, om man säger så. Jag har sagt att hon för köpa EN LITEN sak till mig och EN LITEN sak till min man, mer kommer vi inte att ta emot. Sedan köper hon iofs massa skräp till vår son, det är svårare att göra något åt - så jag brukar ändå ge henne någon lite finare present. Men det har lugnat ner sig rejält jämfört med innan, skönt. Tricket är att med en dåres envishet bara upprepa budskapet: - Vi tänker inte. - Vi kommer inte ta emot. - Så är det bara.

Lycka till! 
    Bra konkreta råd. Fast vi kommer att säga att vi vill fortsätta ge men för lite mer "normala" priser för det är ju inte givandet vi har problem med utan att gamen kräver dyra saker och beter sig illa över dom presenter hen får. Hur länge tog det innan din mamma hade fattat galoppen?
Svar på tråden Att önska sig en dyr present