• Tue 19 Nov 2019 12:39
    445 visningar
    4 svar
    4
    445

    Ny relation där partnern har barn, hur gör man?

    Hej! 
    Jag ska gå rakt på sak.
    Jag har nu börjat träffa en man som har två barn sedan tidigare, ett på fyra och ett på sju år. 
    Jag tycker mycket om den här personen och vill gärna lära känna hans barn också, det är ju nödvändigt för att relationen ska kunna funka osv.
    Problemet är att jag har ingen personlig erfarenhet av barn, jag vill inte att barnen ska tro att jag ska försöka ta över som mamma, dom har ju redan en mamma.
    Jag är osäker på hur jag ska bete mig mot barnen för att det inte ska bli fel, (Har bara träffat den minsta) och mannen jag träffar vet det här, men jag tror inte att han förstår hur svårt det känns att komma in som ny på det här sättet. Jag vill ju att barnen till slut åtminstone accepterar mig som en del av livet, eller kanske till och med tycker om mig, men jag är rädd för att det kommer att bli tvärtom. Jag vill inte heller gå över någon gräns och trampa mamman på tårna någonstans.

    Finns det någon här som har tips på hur man kan göra/bete sig? Hur har ni gjort där eran partner haft barn från tidigare förhållanden?
    och hur hade ni velat att nya partners hade betett sig mot era barn?
    Förstår att alla är olika men alla tips är välkomna just nu.

  • Svar på tråden Ny relation där partnern har barn, hur gör man?
  • Tue 19 Nov 2019 19:25
    #1
    +1

    Jag var den som hade barn i vårt fall. Vi gjorde så att min sambo kom in som en polare först. När han var hos oss fokuserade vi bara på barnen. Hade skoj ihop osv. Byggde därifrån.

    Mina barn har aldrig trott att min sambo ska bli deras pappa... Barn är kloka ;)

  • Tue 19 Nov 2019 19:31
    #2
    +1

    Var deras kompis, gå till lekplatsen, bygg med Lego, läs en bok osv.

    Du och barnen gör roliga saker tillsammans och låt pappan sätta regler, skälla om läxor, packa ryggsäcken osv.

  • Mon 2 Dec 2019 12:21
    #3

    Jag tänker att barn har ofta många vuxna omkring dem som tar hand om dem - mormor/morfar, andra släktingar, förskolepersonal mf.l. De är fullt kapabla att se skillnad på olika människor som har olika roller. 

    Jag är inte särskilt svartsjuk av mig och tycker bara det är bra att mina barn gillar sin pappas nya tjej. Det blir lite vad man gör det till, man får en personlig relation till varje barn som hänger mycket på personkemi.

    Vår yngsta kille är fem. När han är hos pappa är det mest pappan som tar hand om honom. När han är hemma hos mig däremot tar min nya kille ibland duschning och sagoläsning.  

    Mellantjejen är nio, hon har en ganska nära relation till "bonusmamman" (som är vår före detta barnflicka och i ålder mer som en storasyster)...

    Utöver att varje relation är unik tror jag man får sätta sig och dra praktiska gränser. Hur mycket ansvar ska du ta i hemmet? Mat, tvätt, städning är inte så komplicerade, men badning/toabesök, hämtning och lämning, läggning, VAB, gå upp på natten om de vaknar är saker där ansvaret till större del bör ligga på den biologiska föräldern. Kramas och hjälpa till med ytterkläder kan man alltid göra.

    Om du har din roll klar för dig själv och är konsekvent kommer det att bli tydligt för alla. Gå inte in för hårt utan låt det växa fram. Och framförallt - om barnens pappa plötsligt får för sig att du är en extramamma och lämpar över allt på dig så måste du bromsa direkt. Det mår man sällan bra av. 

  • Mon 2 Dec 2019 15:03
    #4

    Det är absolut inte lätt

    Du ska vara en kompis ja... men samtidigt måste du kunna sätta gränser

    men mest beror det nog på hur din kille är, är han duktig på attt sätta gränser och har en normal syn på uppfostran och gränser för barn går det fin fint.

    om han är lite mer laid back så kan det bli ett rent helvete för alla har sina rosaskimmrande glasögon på sig från början men efter ett tag börjar man se med ett klart filter och då är det inte alltid en lika trevlig syn man ser.

    risken då är att det är du som blir tjattjärringen som bryr sig och lägger sig i allt och du ska inte ens bry dig för att det är inte dina barn, men stå ut med dom måste du.

    va du än gör så tappa inte dig själv Glad

Svar på tråden Ny relation där partnern har barn, hur gör man?