• Sabo

    Ny relation där partnern har barn, hur gör man?

    Hej! 
    Jag ska gå rakt på sak.
    Jag har nu börjat träffa en man som har två barn sedan tidigare, ett på fyra och ett på sju år. 
    Jag tycker mycket om den här personen och vill gärna lära känna hans barn också, det är ju nödvändigt för att relationen ska kunna funka osv.
    Problemet är att jag har ingen personlig erfarenhet av barn, jag vill inte att barnen ska tro att jag ska försöka ta över som mamma, dom har ju redan en mamma.
    Jag är osäker på hur jag ska bete mig mot barnen för att det inte ska bli fel, (Har bara träffat den minsta) och mannen jag träffar vet det här, men jag tror inte att han förstår hur svårt det känns att komma in som ny på det här sättet. Jag vill ju att barnen till slut åtminstone accepterar mig som en del av livet, eller kanske till och med tycker om mig, men jag är rädd för att det kommer att bli tvärtom. Jag vill inte heller gå över någon gräns och trampa mamman på tårna någonstans.

    Finns det någon här som har tips på hur man kan göra/bete sig? Hur har ni gjort där eran partner haft barn från tidigare förhållanden?
    och hur hade ni velat att nya partners hade betett sig mot era barn?
    Förstår att alla är olika men alla tips är välkomna just nu.

  • Svar på tråden Ny relation där partnern har barn, hur gör man?
  • Fjäril kär

    Till en början kanske bara vara en extra rolig person som kan leka, berätta historier och följa med i badhuset. Då bygger du förtroende och trampar ingen på tårna nånstans.

    Under tiden måste du och killen prata klarspråk med varandra om hur din roll ska se ut och vad du tycker och tänker i frågan.

  • AndreaBD

    Ta det lugnt, lek med barnen så som det verkar läge. Jag tror inte att du behöver tänka så mycket där. Så länge du inte försöker styra och ställa, tror jag inte att det kan bli negativt på något sätt. 

  • Ful Anka

    Jag tycker du ska hålla dig undan och undvika personer som har barn. Risken är väldigt stor han inte kommer att vilja ha flera barn. Så se upp för en sån sak.
    Att passa någon annans barn är väldigt svårt i längden är också något du bör tänka på.


    This is my life and I don't care
  • Giftskåneman
    Ful Anka skrev 2019-11-19 13:33:09 följande:

    Jag tycker du ska hålla dig undan och undvika personer som har barn. Risken är väldigt stor han inte kommer att vilja ha flera barn. Så se upp för en sån sak.

    Att passa någon annans barn är väldigt svårt i längden är också något du bör tänka på.


    Så sant så, annars, barn är nyfikna, låt dem komma till dig när de är redo, ta det lugnt, lättare med barn i dessa åldrar än tonåringar.

    Sen måste ni vara överens om din roll, är det ok du säger stopp om ungarna bråkar eller bara han som ska stoppa.
Svar på tråden Ny relation där partnern har barn, hur gör man?