• Tue 19 Nov 2019 21:09
    2520 visningar
    4 svar
    4
    2520

    2 åring som haltar

    Hej,
    Har en 2-åring som haltar på höger ben sedan 9 dagar tillbaka. Hon verkar inte ha ont av det och springer runt som en galning och leker.

    Vi har undersökt henne 2 ggr och fått svar att det ska röra sig om höftsnuva. Hon klagade på att hon hade ont i öronen någon dag innan samtidigt som hon hade ögoninflammation.

    Jag är väldigt orolig att det ska röra sig om någonting allvarligt då det fortfarande inte har släppt.

    Har ni varit med om någonting sånt innan? Vi ska tillbaka nästa vecka och ta alla prover om det inte har gett med sig. Hur gick det för era barn som hade höftsnuva utan smärta? Hur länge höll det i sig?

    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-19 21:11
    Hon har ingen feber och läkaren har endast undersökt henne fysiskt utan några prover eller röntgen.

  • Svar på tråden 2 åring som haltar
  • Tue 19 Nov 2019 21:30
    #1

    I de flesta fall går det bara över. I enstaka fall gör det inte det, och då gör de antagligen en röntgen. I vårt fall visade det sig vara en höftledssjukdom som heter Perthes.

  • Tue 19 Nov 2019 21:58
    #2

    Skulle också tippa på höftsnuva. Inget farligt!

  • Wed 20 Nov 2019 07:16
    #3

    Jag har fyra barn och tre av dem har haltat i perioder (fjärde är nyfödd). Det har inte varit höftsnuva för någon av dem utan det har varit växtvärk, och vid något tillfälle att de har trillat och haft ont. Jag var också nojjig när det hände med första barnet. Hon vägrade helt att gå i några dagar. Vi var hos läkaren i några omgångar och de gjorde fysisk undersökning och sen togs blodprover pga att jag var orolig, inte pga att vårdpersonalen var orolig. Inget konstigt hittades. Hon fortsatte sen halta lindrigt i perioder under ett år eller så.

    Alla våra barn verkar ha hemsk växtvärk. De lider verkligen av det, så jag förstår att det kan göra att de haltar.

    Just det att ditt barn rör sig obehindrat trots hältan gör att jag helt skulle sluta oroa mig för allvarliga sjukdomar. Då ackompanjeras hältan av smärta, viktnedgång, dåligt allmäntillstånd osv. Ev skulle det ju kunna vara något medfött i höften, som en annan i tråden skriver, men troligtvis är det bara något tillfälligt.

  • Tue 26 Nov 2019 21:12
    #4

    Tack för alla svar. Lillen slutade halta efter 2 veckor men vi tog ändå alla blodprover mm för att utesluta nåt allvarligt och allt såg bra ut. Nu kan jag andas ut.

Svar på tråden 2 åring som haltar