• JosephineEm

    Sambo hängde sig själv i vår gemensamma lägenhet

    Det har gått tre månader sedan jag hittade min sambo hängd i vår gemensamma lägenhet. Det kom egentligen inte som en chock för mig. Han hade nämligen hotat i cirka 1,5 år sedan om att genomföra just detta vilket jag tog på fullaste allvar. Exakt ett år tidigare hade han sprungit iväg i från vår lägenhet och skrikit "jag ska åka ut till skogen och hänga mig" varpå jag greps i chock först men sen ringde gemensamma vänner och sedan polisen som sedan kom hem till oss. Då hade jag fått tag på min sambo och sedan beslöt polisen att han var i ett farligt läge för sig själv och vi åkte till psykakuten på polisens begäran. 

    Jag minns att vid den händelsen dog min passion till min sambo för jag förvandlades snabbt till hans psykolog, sjuksköterska, coach, sambo och vän. Ganska många roller att anta samt att jag även jobbade som butikschef och hade ansvarsområden där. 

    Jag var ju som sagt inte i chock när jag hittade honom hängd men däremot sprang jag instinktivt till köket och hittade den vassaste kniven jag kunde hitta och sågade av snaran och tog emot hans kropp på ett omsorgsfullt sätt och gjorde tappra försök att skrika liv i honom men djupt där inne visste jag att det var försent. Alla symtom som jag såg i hans ansikte och resten av kroppen signalerade död. 

    Idag är jag sjukskriven och har koncentrationssvårigheter, försöker ta mig igenom en hobbykurs men det är svårt. Började igår ta antidepressiva för jag orkar längre inte vara stark på egen hand. Jag har sedan händelsen tagit lugnande till och från men mestadels vid läggdags. Det är jobbigt för jag upplever nästan att allt har förvärrats, det vill säga: mitt humör pendlar, ångesten intensifieras, livslusten har minimerats och fastän min fd sambo misshandlade mig psykiskt och lite fysiskt på slutet så går jag igenom känslor som saknad, ilska, lättnad och uppgivenhet. 

    Jag har varit väldigt öppen om detta för nära och bekanta av diverse anledningar och jag ska imorgon gå på ett möte med anhöriga som är i min position. Men tänkte även kolla här på familjeliv.se om det finns några som är anhöriga till suicidoffer. 

  • Svar på tråden Sambo hängde sig själv i vår gemensamma lägenhet
  • Anonym (qwerty)

    Tragiskt. Vi är fler här, även om kanske inte alla orkar skriva om det. Du ska dock vet att det gamla "tiden läker alla sår" stämmer rätt bra, även om det tar mer tid än vad man hoppats. Och då jag läser det du skrivet kommer tankarna igen. Men livet går trots allt går vidare, även om det är helvetisk jobbigt just nu.

  • Anonym (:()

    Har inte varit med om liknande men fy fan vilken grej :(

    Du verkar tapper och rationell. Det lär ta tid att komma vidare. All heder åt dig som kämpade!

    Varför tog han det beslutet tror du?

  • Krickis

    Jag är oxå en efterlevande. Det finns en förening som heter SPES som finns ju för efterlevande. Denna finns både med fysiska träffar med även på fb. Där finns mycket omtanke och förståelse då alla är drabbade. Rekommenderar den verkligen.

    Det är inte konstigt att du mår som du mår. Du har varit med om ett trauma. Har du någon samtalskontakt? Många rekomenderar kyrkan som samtalspartner.

    Ta hand om dig.

    Finns på pm.

  • pyssel

    Så fruktansvärt.

    Vad bra att du kommer iväg på möte <3. Jag är också efterlevande.


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Lindan)

    Jag har inte gått igenom samma sak, men vill bara skicka min djupaste medkänsla. Du har gått igenom ett djupt trauma, och det är inte konstigt om det tar tid att på något sätt försöka gå vidare. Men många känner sig som sagt hjälpta av att träffa andra som har gått igenom samma sak, till exempel via SPES. 

    Hoppas verkligen att du snart börjar må bättre och att du får hjälp att komma på banan igen. Tänker på dig, trots att vi inte känner varandra. Hjärta

  • Anonym (Man48)

    Lider med dig , hoppas du får den hjälp du behöver. Starkt att prata öppet om det vilket jag tror är bra.

    Kram kämpa

  • smulpaj01

    Vad hemskt, får ont i hjärtat av att läsa detta och lider med dig mer än du anar. Förlorat så många nära i både självmord, olyckor, sjukdom och ålderdom.

    En f.d bästa vän till mig kom hem en dag efter jobbet och hittade flickvännen hängd. Vi alla runtom anade, men förstod aldrig riktigt allvaret i hennes ord. Vännen och jag har aldrig setts efter det. Hör av dig om du vill!

  • eMund

    Detta är bland det vidrigaste man kan göra mot sin partner, föräldrar, barn. Du har ingen skuld i detta. Ansvaret är hans och när han väl har tagit det steget är det inget du kan göra för honom.

    Om det skulle ha hänt mig, vilket det kan, skulle jag hålla mig sysselsatt. Se till att ha aktivitet på helgerna. Flytta till en nytt hem. Kanske skaffa mig en hobby som ger lite extra mening. Personligen tycker jag djur är tacksamma att pyssla med när man är i sorg. Skaffa en hund, katt eller liknande som gör att du måste tänka nytt varje dag och inte fastnar i det förflutna.

    Som jag förstår har du inga barn. Starta en familj med en annan man. Du kommer inte fundera så mycket på honom då. Åtminstone om du hunnit bearbeta sorgen något. Man kommer inte fundera så mycket på sina ex när man väl skaffar familj. Du kommer inse att det inte är partnern som är det viktiga i livet utan barnen ????

  • omystisk

    Psykisk ohälsa är fruktansvärt på det sättet att det är väldigt svårt att göra något åt det. Så ta inte på dig skulden, se det som att du bevittnat en olycka du inte haft möjlighet att hindra. Prata också gärna om det, känslor behöver komma ut.

    Jag föreslår att du hittar en ny lägenhet, så att tankarna inte lika lätt leds tillbaka till händelsen.

Svar på tråden Sambo hängde sig själv i vår gemensamma lägenhet