• raineolys

    Leva bekvämt

    Ska eventuellt flytta hemifrån med min pojkvän inom den närmsta framtiden, så sitter och undersöker det här med utgifter litegrann. Hade verkligen uppskattat om ni kunde svara vad ni tycker är en bra inkomst för att leva bekvämt? Är främst intresserad av ensamstående personers synpunkt, men även personer som bor ihop! Barn är inte så värst aktuellt för mig inom närmsta framtiden, men vore kul att höra det med ifall någon vill dela med sig! ??

  • Svar på tråden Leva bekvämt
  • Giftskåneman

    Lönen i sig är ointressant, det är urgifterna det handlar om.

    Du kan ha 100 000 i månaden och räkningar på 95 000, eller tjäna 30 000 och ha räkningar på 12 000.

  • Anonym (Rationell)

    Det beror ju på utgifter. Ska ni bo i Flen med en hyra på 1500 spänn eller köpa bostadsrätt i Stockholm och amortera 10 papp i månaden? 

  • Anonym (Då och nu)

    Bekvämt tyckte jag det blev vid 28000kr innan skatt när jag var singel och barnfri. Innan dess behövde jag tänka mycket på ekonomin. Nu har vi 80000kr/mån innan skatt jag och min make och vi har två barn. Nu är våra liv bekväma och mycket enkla ekonomiskt.

  • Kjell2
    raineolys skrev 2019-11-19 23:51:41 följande:

    Ska eventuellt flytta hemifrån med min pojkvän inom den närmsta framtiden, så sitter och undersöker det här med utgifter litegrann. Hade verkligen uppskattat om ni kunde svara vad ni tycker är en bra inkomst för att leva bekvämt? Är främst intresserad av ensamstående personers synpunkt, men även personer som bor ihop! Barn är inte så värst aktuellt för mig inom närmsta framtiden, men vore kul att höra det med ifall någon vill dela med sig! ??


    Titta på konsumentverket hemsida. Där finns schabloner och hjälp för att göra en budget.
  • Anonym (June)
    raineolys skrev 2019-11-19 23:51:41 följande:

    Ska eventuellt flytta hemifrån med min pojkvän inom den närmsta framtiden, så sitter och undersöker det här med utgifter litegrann. Hade verkligen uppskattat om ni kunde svara vad ni tycker är en bra inkomst för att leva bekvämt? Är främst intresserad av ensamstående personers synpunkt, men även personer som bor ihop! Barn är inte så värst aktuellt för mig inom närmsta framtiden, men vore kul att höra det med ifall någon vill dela med sig! ??


    Det som är viktigt i samanhanget är ju förhållandet mellan inkomster och utgifter, dvs vad som finns kvar när allt är betalt varje månad. Jag bor ensam (men hjälper en av mina söner lite ekonomiskt dock). När allt är betalt så sparar jag 5000 på kontot som jag har att leva för varje månad (mat, kläder, nöjen m.m.). Ev. överskott går in på sparkontot.
  • Kjell2

    Under några år levde jag och min dåvarande sambo bekvämt och bra på två CSN-lån. Vi hade låg hyra, inga andra lån, ingen bil, låga omkostnader. Fanns tillräckligt med pengar för att göra det mesta vi ville.

    Nu, många år senare med hus, sommarstuga, bil, dyr hobby, abonnemang mm behövs det mycket mera pengar in för att det ska gå runt.

     

  • Anonym (A)
    raineolys skrev 2019-11-19 23:51:41 följande:

    Ska eventuellt flytta hemifrån med min pojkvän inom den närmsta framtiden, så sitter och undersöker det här med utgifter litegrann. Hade verkligen uppskattat om ni kunde svara vad ni tycker är en bra inkomst för att leva bekvämt? Är främst intresserad av ensamstående personers synpunkt, men även personer som bor ihop! Barn är inte så värst aktuellt för mig inom närmsta framtiden, men vore kul att höra det med ifall någon vill dela med sig! ??


    Hur långt är ett snöre?

    Först måste du definiera vad bekvämt innebär för dig, just dig. Sedan börjar du i fel ända, det handlar sällan om inkomsten, det handlar om utgifterna.
  • Fjäril kär

    Vad innebär bekvämt för just dig/er?

    Hur pass prismedveten är du? Förstår du vad en hyra faktiskt kostar och vilka utgifter ni kommer att få? Det gäller att ni börjar planera i rätt ände.

  • båtship12345

    Jag är 23, snart 24 år och tjänar 50 000. Bor ensam och tycket att jag är relativt ekonomiskt oberoende. Tex har jag en tesla vilket ger en längre månadskostnad dock har jag en hyresrätt som kostar ca 8000kr i mån. Men i jag tycker ändå att jag lever bekvämt, har aldrig varit orolig att pengarna inte räcker.

  • RebeckaM

    Leva bekvämt handlar inte bara om utgifter och inkomster. Jag har valt att jobba som frilansskribent just för att det gör mitt liv så mycket enklare. Även om jag kanske hade kunnat tjäna mer med ett 9 till 5 jobb finns det så mycket att vinna på att själv bestämma över min tid. Det får betydelse när barnen kommer! 


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
Svar på tråden Leva bekvämt