Inlägg från: liloma |Visa alla inlägg
  • liloma

    BF augusti 2020

    Plussade igår och hoppar in här! Enligt gravidappen är BF i slutet på aug. Det är min första graviditet så det känns jättekul och märkligt och lite läskigt! Nu vill jag mest att veckorna ska gå och att det inte sker nåt missfall. Har hört om många som fått det så den oron finns... Hoppas verkligen det går bra!

  • liloma

    Vilka vitaminer äter ni (om ni äter)? Har ätit och äter fortfarande apoteket kvinna men tänkte jag skulle byta till gravid nu? Äter ni omega 3 eller nåt annat tillskott också? 

  • liloma
    hundenhubbe skrev 2019-12-23 08:47:16 följande:

    Nu vågar jag mig in i en bf grupp! Just nu beräknad 28/8 så kanske blir flyttad till september men hänger här med er :)


    Grattis och kul att träffa på dig här! :)
  • liloma
    Soligtochfint skrev 2020-01-01 12:19:49 följande:

    Ni som inte valt att avslöja graviditeten för någon än. Vad hade ni för ursäkt för vännerna för att inte dricka alkohol? Jag har skyllt på jobb hela jul och nyår och alla har trott att jag är gravid! Men jag har bara nekat det xD hur har det gått för er andra?


    Var ute och åt med ett gäng kompisar igår, min sambo gick till baren och beställde alkoholfri öl till mig (i glas så ingen märkte nåt) istället för att beställa vid bordet. Men sen beställde jag en (alkoholfri) drink och en person frågade om den var alkoholfri och jag sa nej, en annan i sällskapet frågade senare om hon fick smaka vilket hon gjorde, hehe. Gick även hem efter tolvslaget medan de andra fortsatte, skyllde på att jag ska med ett tåg idag.

    Jag tror säkert att några där fattade även om vi inte sa nåt.

    I övrigt har det gått ganska bra, har skyllt på bilen en gång också.

    Nu ska jag åka iväg och hänga med mina föräldrar i några dagar så då kommer jag berätta, annars blir det konstigt om jag tackar nej till vin varje middag... :)
  • liloma
    Soligtochfint skrev 2020-01-01 12:19:49 följande:

    Ni som inte valt att avslöja graviditeten för någon än. Vad hade ni för ursäkt för vännerna för att inte dricka alkohol? Jag har skyllt på jobb hela jul och nyår och alla har trott att jag är gravid! Men jag har bara nekat det xD hur har det gått för er andra?


    Var ute och åt med ett gäng kompisar igår, min sambo gick till baren och beställde alkoholfri öl till mig (i glas så ingen märkte nåt) istället för att beställa vid bordet. Men sen beställde jag en (alkoholfri) drink och en person frågade om den var alkoholfri och jag sa nej, en annan i sällskapet frågade senare om hon fick smaka vilket hon gjorde, hehe. Gick även hem efter tolvslaget medan de andra fortsatte, skyllde på att jag ska med ett tåg idag.

    Jag tror säkert att några där fattade även om vi inte sa nåt.

    I övrigt har det gått ganska bra, har skyllt på bilen en gång också.

    Nu ska jag åka iväg och hänga med mina föräldrar i några dagar så då kommer jag berätta, annars blir det konstigt om jag tackar nej till vin varje middag... :)
    hannis12345 skrev 2020-01-01 22:14:45 följande:

    Jag är i Alperna o åker skidor över nyår med min kille, så rätt skönt o slippa frågor. Tog iof lite champagne vid tolv slaget..

    Ngn från sthlm här?

    Jag är 5+5 ish, o vill verkligen få till ett tidigt ultraljud asap nästa v men verkar va sjukt svårt överallt o sthlm!


    Är från sthlm och vecka 6+0 så vi är typ lika :)

    När har du fått tid hos bm? Fick tid 24/1, känns som så lång tid kvar....
  • liloma

    Hmmm blev nåt konstigt med att gamla meddelandet kom med där... Aja, det var inte meningen :)

  • liloma
    hannis12345 skrev 2020-01-02 13:17:38 följande:

    Hej! Vad roligt, då är du bara lite innan mig.

    Jag fick tid 21 kan på mama Mia. Men det är nog bara ett tidigt UL. Inte kub /nipt som jag önskar. Så kanske ska ringa o lägga till det?


    Ja! När har du bf?

    Mitt besök är inskrivningssamtal så jag antar att det kommer bokas in tid för kub-test då. Varvar mellan att tänka att jag får ta det lugnt och invänta besöket hos bm till att tänka att borde jag göra ett tidigt UL, tänk om nåt är fel?! Hade inte riktigt räknat med all denna oro efter plusset, ska bli så skönt när man kan slappna av lite mer.....!
  • liloma
    hannis12345 skrev 2020-01-02 17:46:33 följande:

    Jag hade min sista mens första dag 23 Nov, så BF borde bli 28 aug ish!

    Jättenyfiken vilken dag lilla ärtan blev till, räknar man 1-2 v efter sista mensens första dag? Dvs 23 nov + 7-14 dagar? = 30 nov - 7 dec?


    Min var 20 nov och ganska säker på att den blev till mellan 6-8 dec :) har bf 25-26/8 (två appar som säger olika, hehe). Kul att följas åt! Hur har du mått hittills? Jag har inte känt så mycket, lite molvärk till och från och ibland lite mindre aptit men inte nämnvärt.
  • liloma
    Soligtochfint skrev 2020-01-13 10:05:12 följande:

    har ni era symtom konstant? jag har haft ömma bröstvårtor, molvärk som mensvärk samt lite kräkningar. Kräktes igår morse men brösten har inte ömmat sedan i lördags, och dom ömmar inte nu heller, känner ingenting just nu. Är så orolig. Kommer och går era symtom eller finns dom där hela tiden?


    Mina kommer och går också, har inte känt så mycket alls de senaste dagarna mer än molvärk och trötthet. Till och från blir jag också orolig men jag försöker tänka att jag får lita på att kroppen gör sitt och att jag inte kan kontrollera allt (men det är skitsvårt!). Är i v 8 nu.
  • liloma
    Soligtochfint skrev 2020-01-17 11:18:26 följande:

    Vet att man blir avrådd att äta sushi när man är gravid, men det är ju den råa laxen man inte ska äta. Jag funderar på om det är ok att äta vegetarisk sushi? alltså bara med typ gurka och avokado? hur är det med det här noribladen som man rullar in dom i då? är det ok??? är en riktig sushi älskare så det här är sååå svårt xD haha!


    Vad jag hört så är det helt ok att äta sushi, att det är nåt gammalt råd att man inte får äta. Det man ska undvika är sushi köpt i butik som kan ha legat ett tag.

    fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/kan-gravida-ata-sushi/
  • liloma
    Jooosen skrev 2020-01-18 06:02:26 följande:
    Precis! Jag har ätit sushi några ggr redan. Verkar som att det där är gamla råd..
    Kommer också fortsätta äta sushi som vanligt, så länge jag är sugen på det! 
  • liloma

    Jag känner mig också lite svullen, men tycker det går lite upp och ner. Blir värre efter att jag ätit. 

    Är det nån som fått några cravings?

    Jag har plötsligt blivit väldigt sugen på bubbelvatten istället för vanligt vatten, och häromdagen fick jag ett otroligt sug efter päronsplit (det är ingen glass jag brukar äta!?) så gick och köpte ett paket, haha. 

  • liloma
    Polly1981 skrev 2020-02-09 20:35:09 följande:

    Någon mer som har ?problem? att kissa. När jag blir jättekissnödig och det känns som blåsan ska spricka så har jag svårt att få ut det. Får liksom trycka på för att få ut det. Inser att blåsan inte kunde varit sprängfull pga det lilla som kommer ut. Sitter jag still i soffan och sen reser mig är jag sprängfull likaså på natten när jag sovit 3 timmar. Men som sagt det är inte sprängfullt utan det är väl någon som trycker på lite. Men just att jag får typ trycka ut kisset typ varje gång jag kissar. Innan graviditeten slappnade jag bara av och kissade. Det går inte längre. Ska jag kolla om jag fått urinvägsinfektion? Eller det är bara bebis som ligger och trycker. Är i v 14


    Hur har det gått? Har du kollat om det kan vara uvi?
  • liloma
    Polly1981 skrev 2020-02-10 21:16:41 följande:

    Nej

    Pratade med en arbetskamrat och hon fick barn för 1,5 år sedan och hade det likadant. Så nog ingen fara men ska nog ringa bm ändå i morgon


    Okej, skönt att höra! Så mycket konstigt kroppen har för sig i detta tillstånd :p
  • liloma
    Polly1981 skrev 2020-02-14 22:23:51 följande:
    Fick nog idag. Lämnade urinprov och de skickar det på odling.

    Och nu har jag även fått foglossning så fick testa ett bälte och gud vad skönt det var. Hem och beställde ett men får jobba helgen utan det. Fy farao vad det gör ont i höft/ skinkor strålar upp och ner
    Usch då, men bra att bältet hjälpte! Kom det successivt eller plötsligt? Jag har vid några tillfällen känt lite i höfterna, inte så att det varit till besvär, men får se om det är ett tecken på att det kommer bli värre. Har även haft lite ont i ryggen, men får nog också skylla mig själv lite som varit dålig på att träna ryggen/bålen nu senaste tiden :P 

    Håller tummarna för att provet inte visar något, men bra att kolla upp iaf! 
  • liloma
    Polly1981 skrev 2020-02-15 20:51:02 följande:
    Foglossning kom som en bomb tycker kg. Hade lite molande ont i ryggen i förra veckan men denna stålande smärtan kom i onsdags som en blixt från en klar blå himmel.

    Ja jag har inte alls tränat tycker att jag gör det på jobbet. Upp och ner på pall. Lyfter tunga lådor. Böjer och sträcker mig 100 gånger om dagen. Problemet är ju stort nu med denna foglossningen. 18 trappor för att kunna gå på toa eller äta. Personalrummet ligger på andra plan. Hoppas innerligt att bältet hjäper annars måste jag sjukskriva mig och ville ju hålla ihop 2 månader till för att få 2 fulla lön till. Men får väl lyssna på kroppen
    Intressant att det kan komma så plötsligt. Det låter som du har ett fysiskt jobb, men som du säger, i slutändan är det viktigast att lyssna på kroppen! Vilken vecka är du i nu? 
  • liloma
    Polly1981 skrev 2020-02-16 20:35:59 följande:

    Ja jobbar i en butik. Man packar upp lådor hela dagen, städar avdelningarna och sitter i kassan typ 2 timmar om dagen men är där inga kunder måste man upp och springa. Har jobbat 8,5 timme nu lördag och söndag och nu är det nästan olidligt. Ringer bm i morgon så jag får tag på en läkare vi henne

    Är i vecka 15, 16 på tisdag


    Jag förstår.... Hoppas du kan få det lite lugnare, återkoppla gärna hur det går!
Svar på tråden BF augusti 2020