• Louisejp

    Spricka i skallbenet?!

    Hej!

    Min son på 1,5 år ramlar väldigt ofta och slår i huvudet. För cirka två veckor sen låg jag o strök honom över huvudet kände jag att en del av ena sidan var mjuk och gick inåt, typ som en mjuk svullnad (lite större än en gammal 5 krona), kändes som att det inte fanns något ben under!

    Velat avvakta så har inte sökt vård för det ännu då han är precis som vanligt och inte heller har ont när man tar där.

    Nu idag kände jag igen och nu känns det inte lika mjukt men istället känns det som en stenhård knöl i mitten av ?svullnaden??! Känns även att runt knölen går det inåt, som att det är sprickor i huvudet!

    Något som varit med om en spricka i huvudet innan och hur känns det?! Eller någon som vet vad det kan vara? Har kontaktat min bvc sköterska nu men inte fått svar ännu. Blir vårdcentralen denna veckan istället.

  • Svar på tråden Spricka i skallbenet?!
  • viseversa

    Omg han har ett hål i huvudet och du åkte inte in på en gång? Utan väntade i TVÅ VECKOR. På allvar?? 

  • Louisejp
    viseversa skrev 2019-11-20 18:44:08 följande:

    Omg han har ett hål i huvudet och du åkte inte in på en gång? Utan väntade i TVÅ VECKOR. På allvar?? 


    Jag har inte sagt att han har ett HÅL i huvudet.... utan att det kändes som en inåtbuktning. Något jag upptäckte av en ren slump. Vet inte ens när den uppkom. Tro mig, jag är världens nojigaste mamma och springer med barnen till läkaren bara dom har en fis på tvären! Därför får jag hindra mig själv ibland och min sambo tycker alltid att jag bara är superlöjlig. Han säger själv att han knappt känner något konstigt med huvudet och att jag överdriver. Men jag är helt enkelt den som får panik av minsta lilla fel med barnen.

    Så lägg ner den attityden är du snäll, han har troligtvis inget HÅL i huvudet.
  • Louisejp
    Anonym (My) skrev 2019-11-20 19:17:02 följande:

    Vart på huvudet sitter detta?


    På ena sidan ovanför örat, upp mot hjässan!
  • Louisejp
    MammAmma skrev 2019-11-20 19:25:35 följande:

    Fontanell som inte vuxit ihop helt än?


    Det tror jag inte att det är. Han har fortfarande lite fontanell kvar högst upp på huvudet som en 50-öring ungefär men detta är ju på sidan. Var som sagt mjukt innan och nu känns det istället som en hård knöl i mitten av det mjuka... vet inte om det är något som gått sönder innan i huvudet och nu håller på att läka.. ska som sagt kolla upp det imorgon eller fredag. Men har som sagt avvaktat för att han är precis som vanligt och reagerar inte ens när jag pillar där.
  • FtS70

    Tänker spontant på en icke ihopväxt fontanell av det laterala paret. (Man har ju två fontaneller på varje sida av huvudet, inte bara de större uppe på skallen.)

  • Anonym (En mor)
    Louisejp skrev 2019-11-20 19:20:17 följande:

    På ena sidan ovanför örat, upp mot hjässan!


    Mitt barn hade något liknande, fick förklarat för mig att barnets huvud kan bli lite buckligt när det växer. Har upptäckt nya knölar som kommer och går men enligt läkaren är det ingen fara.
  • Louisejp
    Anonym (En mor) skrev 2019-11-20 20:24:43 följande:

    Mitt barn hade något liknande, fick förklarat för mig att barnets huvud kan bli lite buckligt när det växer. Har upptäckt nya knölar som kommer och går men enligt läkaren är det ingen fara.


    Känns skönt att höra!!
  • Louisejp
    Anonym (En mor) skrev 2019-11-20 20:24:43 följande:

    Mitt barn hade något liknande, fick förklarat för mig att barnets huvud kan bli lite buckligt när det växer. Har upptäckt nya knölar som kommer och går men enligt läkaren är det ingen fara.


    Känns skönt att höra!!
  • Louisejp
    FtS70 skrev 2019-11-20 19:58:01 följande:

    Tänker spontant på en icke ihopväxt fontanell av det laterala paret. (Man har ju två fontaneller på varje sida av huvudet, inte bara de större uppe på skallen.)


    Ja det är möjligt.. har kanske varit så ett tag. Upptäckte det som sagt av en slump!
  • Louisejp

    Var hos barnläkaren som förklarade att det var skallbenets söm jag kände. Han hittade likadant på andra sidan. Om någon annan skulle googla detta och hitta hit! Så nu kan jag släppa det!

  • Anonym (Ingen fara)

    Jag har spräckt skallbenet och det gör ont! Extrem smärta och det visar sig även i form av tal-, minnes-, balansproblem och humörssvägningar, jag blev helt annorlunda än jag var innan.

    Detta var i ung vuxen ålder och barn har sprickor fick jag förklarat för mig då de först trodde att det var ännu värre men en del var bara "Inte ihopvuxet ännu"

  • Anonym (Ingen fara)
    Louisejp skrev 2019-12-21 08:05:18 följande:

    Var hos barnläkaren som förklarade att det var skallbenets söm jag kände. Han hittade likadant på andra sidan. Om någon annan skulle googla detta och hitta hit! Så nu kan jag släppa det!


    Såg det här nu, skönt :)
Svar på tråden Spricka i skallbenet?!