• partouze

    P-plats ingår i avgift men försvinner vid hyra av garage?!

    Bor i en BRF där parkeringsplats ingår i avgiften, när jag nu fick garageplats så blev jag av med min parkeringsplats.

    Jag behöver dock ha den då vi har två bilar, men då måste jag tydligen betala för den parkeringsplatsen nu eftersom jag fått ett garage (som jag förövrigt hyr och betalar separat).

    Kan dom verkligen göra så? Alltså ta betalat för den parkeringsplatsen som ingick i avgiften bara för jag nu hyr ett garage?

    Borde det inte isåfall bli avdrag på min avgift eftersom det tydligt står att parkeringsplats ingår i avgiften?

    Har frågat styrelsen som säger att det inte blir något med avdrag osv.

  • Svar på tråden P-plats ingår i avgift men försvinner vid hyra av garage?!
  • Purple Haze of Sweden

    Trots att jag bor i egen fastighet så har jag även en bostadsrätt i Borgholm, Öland. Men där är reglerna det totalt omvända.

    Fakta är att det BÅDE är brist på parkeringsplatser OCH garage. Men de som är stora i käften och kan skrika högst har lyckats få BÅDE parkeringsplats och garage vilket innebär att många bostadsrättsinnehavare varken får parkeringsplats eller garage utan får leta upp en ledig plats på någon gata. 

  • Jamesdio

    Man kan ju tänka att du ska få avdrag för att du inte får parkeringsplatsen, men man kan samtidigt tänka att du får ditt garage subventionerat med motsvarande summa. Hursomhelst borde detta stå nedtecknat någonstans i föreningens stadgar. Är det tillåtet att hyra två garage? Finns det andra parkeringar man kan använda till bil nr 2?

  • Anonym (2 bilar,1 p-plats)

    Snacka om lyxproblem - en bostadsrättsförening som kan upplåta parkering åt en medlems båda bilar!!!

    Jag gissar att man anser att hyran du får betala för garaget är mellanskillnaden mellan vanlig parkering och faktiska garagehyran.

    Säg att faktiska hyran för p-plats kan anses vara 400 kr/månad (vilken ingår i hyran). Säg att faktiska hyran för garage kan anses vara 1000 kr/månad. Men de lägger då endast på 600 kr/månad för din garageplats.

    Vad kostar garage att hyra för de som inte är medlemmar i brf?

    Vad kostar p-plats att hyra för de som inte är medlemmar i brf?

  • GGN

    Så du hyr garageplats hos någon annan? Säg då att du ångrat dig och hellre har kvar p-platsen. Du ljuger alltså.

    Mycket märkligt att de gör så. Det angår dem inte. Som att vi inte skulle få lov att bo i vår femma bara för att vi bara är två. Störtlöjligt.

Svar på tråden P-plats ingår i avgift men försvinner vid hyra av garage?!