• Anonym (Aj)

Blåmärke på kinden efter tandläkarbesök..

Jag var hos tandläkaren i tisdags. Behövde laga en tand i överkäken, längst in. Bedövningen var ett helvete denna gången, halva ansiktet och hansen/tungan var borta i flera timmar (aldrig fått så extremt tidigare)

Hade ordentligt ont när jag vaknade på natten och bedövningen släppt, men ingen smärta i tanden utan i kinden och där jag fick bedövningen?

Idag när jag vaknade så såg min man att jag hade ett blåmärke på min kind. Är det normalt efter ett tandläkarbesök?

Har lite ont fortfarande, men absolut inte som igår. Känner mig fånig som frågar men jag har aldrig varit med om det tidigare, inte någon jag känner heller. Kanske ska tillägga att tandläkaren var vänsterhänt och stod på min vänstra sida och drog rätt ordentligt i min kind..(lagade tanden på vänster sida)

Tacksam för svar.. :)

• Svar på tråden Blåmärke på kinden efter tandläkarbesök..
  • AndreaBD

Ja, det har jag också haft någon gång. Och det behöver inte vara så att tandläkaren har tryckt för hårt eller så. Jag tror det kan också vara av sprutan eller något annat som man gör direkt i munnen, som sen även syns på utsidan.

• Cheescake

Ja, det kan hända. Kommer förmodligen av att bedövningssprutan kom åt en nerv. Inget ovanligt alls.

• Anonym (Aj)

Okej, då är allt okej, skönt. Blev mest fundersam över att blåmärket sitter lixom lite längre ner på kinden, mer i mitten kan man säga, inte där uppe vid tandköttet där jag fick sprutan..hade känts lite mer logiskt så tycker jag. Men tack för svaren

• Miami

Inte en nerv men ett blodkärl. Inget konstigt. Att blåmärket sitter längre ner beror på att blod rinner nedåt i vävnaderna. Helt ofarligt och beror inte på om tandläkaren var hårdhänt eller ej. /tandläkare

• Cheescake
    Miami skrev 2019-11-21 17:23:08 följande:

Inte en nerv men ett blodkärl. Inget konstigt. Att blåmärket sitter längre ner beror på att blod rinner nedåt i vävnaderna. Helt ofarligt och beror inte på om tandläkaren var hårdhänt eller ej. /tandläkare

Att sticka i en nerv kan också ge blåmärken...
  • Miami
    Cheescake skrev 2019-11-21 17:27:14 följande:

Att sticka i en nerv kan också ge blåmärken...

Ok men tyckte bara det verkade mer troligt med ett kärl. Ont får man av blodutgutelsen...
  • Miami

Nervsmärtor efter bedövning brukar inte heller sitta i kinden.

• Cheescake
    Miami skrev 2019-11-21 17:46:20 följande:

Ok men tyckte bara det verkade mer troligt med ett kärl. Ont får man av blodutgutelsen...

Vad som gjort att ts fått ett blåmärke vet inte.
  • Cheescake

Miami skrev 2019-11-21 17:47:41 följande:

Ingen har pratat om nervsmärtor.
  • Cheescake

Miami skrev 2019-11-21 17:47:41 följande:

Ingen har pratat om nervsmärtor.
  • Miami
    Cheescake skrev 2019-11-21 18:41:30 följande:

Vad som gjort att ts fått ett blåmärke vet inte.Ingen har pratat om nervsmärtor.

Nej men hon hade ont och hade fått ett blmärje. Tänkte att det mest troliga var att smärtan kom av blodutgutelsen och blåmärket av att det runnit ut blod i vävnaden vilket för det mesta tyder på att ett blodkärl gått sönder. Men det spelar ju ingen roll så jag släpper detta nu. Huvudsaken är att det är ofarligt och kommer gå över, eller hur? :)
  • Cheescake
    Miami skrev 2019-11-21 18:48:49 följande:

Nej men hon hade ont och hade fått ett blmärje. Tänkte att det mest troliga var att smärtan kom av blodutgutelsen och blåmärket av att det runnit ut blod i vävnaden vilket för det mesta tyder på att ett blodkärl gått sönder. Men det spelar ju ingen roll så jag släpper detta nu. Huvudsaken är att det är ofarligt och kommer gå över, eller hur? :)

Eller att bedövningssprutan har träffar en nerv. Har också blåmärke.
Svar på tråden Blåmärke på kinden efter tandläkarbesök..