• Anonym (Nervös)

Hur köpa lägenhet? Utan kontantinsats?

Hej ska jag som medelinkomsttagare som av olika skäl missade lägenhetsklipp-tåget när det gick för flera år sedan kunna köpa en lägenhet? Vinstsystem Stockholms län. Jag har max ca:70-80 tusen i sparpengar i nuläget..

• Svar på tråden Hur köpa lägenhet? Utan kontantinsats?
  • Bjoer

Du får köpa en som ligger inom din budget, helt enkelt.

• Anonym (Nervös)
    Bjoer skrev 2019-11-21 14:14:43 följande:

Du får köpa en som ligger inom din budget, helt enkelt.

Då blir det i Oxelösund. Långt att pendla..
  • Anonym (Nervös)

Jag kommer ju aldrig kunna köpa en lägenhet i Stockholms län känns det som.. när jag sparat ihop 350k så är jag så gammal att det inte är nån idé

• Kjell2

Blancolån
    Någon annan som kan ta ett lån med säkerhet och låna pengarna till dig

• Studentpappa

Så kan det vara, att äga en lägenhet är ju ingen mänsklig rättighet.

Ride it like you stole it
  • Maily

Nej, alla kan inte köpa lägenhet i Stockholm. Varför är Stockholm så viktigt? Alla kan inte bo där. Jag skulle aldrig ha råd att köpa lägenhet där heller men i en annan stad gick det jättebra. Så du får nog välja mellan att bo i Sthlm eller äga ditt boende. 

• Barbro45

Bostadsmarknaden i Stockholm har helt och hållet förstörts av decennier av misslyckad bostadspolitik. Låg- och medelinkomsttagare kan inte få tag på bostad inom rimligt avstånd från arbetsplats. Företag får inte tag på kvalificerade medarbetare på grund av svårigheter att få tag på en hyresbostad till rimlig kostnad. Svårt att se vilka som är vinnare i detta pyramidspel, i slutänden förlorar alla på detta.

• Bjoer
    Anonym (Nervös) skrev 2019-11-21 14:21:50 följande:
    Då blir det i Oxelösund. Långt att pendla..
    Då föreslår jag att du skaffar ett jobb i Oxelösund. ;)

Ärligt talat förstår jag inte varför folk vill bo i Stockholm.
  • Anonym (40+)

Vi är i samma sits ts. Förvisso har vi ett boende i form av en hr men jag börjar vantrivas i den pga den dåliga standarden. Kan dock inte köpa en lgh motsvarande den storlek vi har idag pga att vi fastnat i hyresrättsträsket för länge.
    Det är jvligt trist.

• Anonym (Nervös)
    Bjoer skrev 2019-11-21 14:33:14 följande:

Då föreslår jag att du skaffar ett jobb i Oxelösund. ;)

Ärligt talat förstår jag inte varför folk vill bo i Stockholm.

Vill inte bo här. Hatar Stockholm.. Till stor del på grund av att allt är så dyrt. Plus trafik och annat skit..

Men nu måste jag bo här. Behöver inte va specifikt Stockholms stad, men det är ju lika dyrt i kranskommunerna typ.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (40+) skrev 2019-11-21 14:33:20 följande:

Vi är i samma sits ts. Förvisso har vi ett boende i form av en hr men jag börjar vantrivas i den pga den dåliga standarden. Kan dock inte köpa en lgh motsvarande den storlek vi har idag pga att vi fastnat i hyresrättsträsket för länge.

Det är jvligt trist.

Samma sits ungefär..
  • Anonym (Nervös)
    Barbro45 skrev 2019-11-21 14:32:40 följande:

Bostadsmarknaden i Stockholm har helt och hållet förstörts av decennier av misslyckad bostadspolitik. Låg- och medelinkomsttagare kan inte få tag på bostad inom rimligt avstånd från arbetsplats. Företag får inte tag på kvalificerade medarbetare på grund av svårigheter att få tag på en hyresbostad till rimlig kostnad. Svårt att se vilka som är vinnare i detta pyramidspel, i slutänden förlorar alla på detta.

Jo jag vet precis hur det har fungerat, och inte fungerat med politisk klåfingrig styrning & regleringar av marknaden in absurdum.. tills marknaden till slut slutat fungera.
  • viseversa
    Anonym (Nervös) skrev 2019-11-21 14:23:06 följande:

Jag kommer ju aldrig kunna köpa en lägenhet i Stockholms län känns det som.. när jag sparat ihop 350k så är jag så gammal att det inte är nån idé

Tyvärr är det så det ser ut. Du får flytta utanför stan. Byta jobb helt enkelt.
  • Anonym (@@)
    Anonym (Nervös) skrev 2019-11-21 14:35:30 följande:

Vill inte bo här. Hatar Stockholm.. Till stor del på grund av att allt är så dyrt. Plus trafik och annat skit..

Men nu måste jag bo här. Behöver inte va specifikt Stockholms stad, men det är ju lika dyrt i kranskommunerna typ.

Varför måste du bo där? Enda anledningen som blir till ett måste som jag ser det är om man har barn och är kopplat till orten/Sthlm och där man då är separerad från den andra föräldern och denne inte vill flytta. Kan inte annars se varför man just måste bo någon specifik plats. Att man istället får rätta valet av orten efter plånboken vid bostadsköp eller kompromiss på ägande av eget boende och leva i kappsäck i olika andrahands bostäder.
  • Anonym (Grabben bredvid)
    Anonym (Nervös) skrev 2019-11-21 14:13:28 följande:

Hej ska jag som medelinkomsttagare som av olika skäl missade lägenhetsklipp-tåget när det gick för flera år sedan kunna köpa en lägenhet? Vinstsystem Stockholms län. Jag har max ca:70-80 tusen i sparpengar i nuläget..

Skaffa dig ett bättre jobb med högre lön då. Hur svårt ska det vara? Så har vi andra fått göra.
  • Anonym (G)

En 2:a i Märsta kan du kanske få för 1500.000kr. Kontantinsats blir 225.000kr.

Det är så det ser ut och det går inte att trolla fram pengar med knäna. Spara ihop mer, låna av någon släkting, precis som de flesta andra får göra. Annars är man hänvisad till 2:a handsmarknaden.

• Anonym (Göteborgare)

Ja livet är inte rättvist.
    Grunden för att köpa bostad är ofta 2 inkomster.
    Antingen skaffar du en sambo som är ekonomiskt sinnad och gillar att jobba eller så får du skaffa ett extrajobb och kanske jobba lite svart dessutom.
    Lev som en kyrkråtta ett par år så har du din mille till boende fixat.

• AlexandraQ

Fast det bör ju inte vara en omöjlighet att som medelinkomsttagare sparar ihop till en kontantinsats på 300-500 tkr?

Förutsätter att du jobbar i Stockholm och medelinkomsten i Sverige var ca 34.000 kr under 2018 så antar att du tjänar minst 34.000 kr / månad troligen mer eftersom du säger medelinkomst.

Hate to break it men ett tips är att se över din nuvarande ekonomi och sätta igång med ett vettigt sparande!

Svar på tråden Hur köpa lägenhet? Utan kontantinsats?