• OroligVäninna

    Barnets pappa vill hindra mamman att gå på barnets Lucia

    Hej.

    Min väninna separerade för ett år sedan. De har ett barn på 2.5 år tillsammans. Han har betett sig illa hela tiden. Till exempel kör förbi hennes bostad, smsar hela tiden, försöker försvåra umgänget mellan henne och barnet och försöker kontrollera henne på olika vis.

    Nu försöker han hindra henne ifrån att gå på barnets första Lucia-firande på förskolan för att det är hans dag. Han säger att han inte vill och kan vara i samma rum som henne. Till saken hör att för ett par veckor sedan gick han på barnets föräldramöte på förskolan, när det var hennes dag och han visste att hon skulle dit.

    De går på samtal på familjerätten, men hon tycker inte att de kan hjälpa dem. Angående Lucia, sa de att hon skulle gå hem och fundera på om hon verkligen inte kan avstå från lucian när pappan inte vill att mamman kommer. Hon vill såklart gå på barnets Lucia, men är rädd för vad konsekvenserna kommer att bli. Pappan försöker redan kontrollera så mycket han bara kan. Han tvingar henne att berätta vilka barnet träffar när hen är hon henne, han berättar inte vilka barnet träffar hos honom.

    Vad kan pappan göra om hon kommer på Lucia? Vilka rättigheter har hon?

    Jag vill verkligen hjälpa henne, men vet inte hur, därför skriver jag här. Kanske kan någon komma med råd.

  • Svar på tråden Barnets pappa vill hindra mamman att gå på barnets Lucia
  • Persikaplommon

    Han har såklart ingen rättighet att portförbjuda mamman från Lucia.

    Men bra om hon sparar bevis. Exets beteende är inte acceptabelt.

  • GGN

    Varför berättar hon vilka de träffar??

    Hon måste sluta ge efter. Han lär sig att det funkar att jävlas.

  • Sasu

    han kan inte förbjuda henne att gå på ditt barn lucia, bara trams han försöker med! om han startar bråk för att du är där så är det ju han som får bli utskickad.

  • LoveRain

    Han kan inte hindra henne såvida han inte fått ett kontaktförbud utfärdat mot henne.

    Hon bör spara alls deras konversationer. Tips är att hon installerar en app som spelar in deras telefonsamtal också.

    Hon bör slutar berätta för honom vem de träffar på hennes veckor eftersom han inte vill göra det samma. Han är inte intresserad av em öppen kommunikation utan vill bara ha kontroll.

    Hon bör tänka på vad som kan gynna henne och barnet i en eventuell vårdnadstvist. Kontakta en advokat som jobbar med sådant för att få lite allmänna råd (en timme kostar runt 2000

    Troligen var han kontrollerande redan innan de gjorde slut. Har hon bearbetar detta?

  • Akira Öken

    Vad bra att din vännina har dig som stöd! Hon behöver nog hjälp med att sätta tydliga gränser för pappan. Exempelvis kan hon skriva till honom per sms att hon inte vill att han kontaktar henne annat än vid akuta frågor kring barnet. Kanske behöver de inte ha kontakt alls. Ett brev om de senaste dagarna kan följa med barnet, endast med info om barnet. Byte kanske kan ske utan att de träffas. Exempelvis genom hämtning på förskolan eller att morförälder, vän eller annan person möter barnet och lämnar barnet vid byten. Om lämning behöver ske person liten kan hon se till att aldrig vara själv med honom vid dessa tillfällen.

    Självklart ska hon kunna gå på sitt barns lucia. Klarar han inte av att vara i samma rum får han helt enkelt gå ut. Det är hans val.

    När han frågar ut henne kan hon bara konsekvent svara "Jag diskuterar inte mitt privatliv med dig" och återgå till eventuella frågor kring barnet (om de nu ska träffas alls).


  • Magical

    Hon går om hon vill. Han kan knappats ställa till bråk inför alla de andra föräldrarna? Hon kan dessutom förvarna personalen om hon vill, så att de är medvetna om han ser sur ut. Men det är han som har problem, inte hon. Bra om hon kan tuffa till sig och visa honom att det inte är han som bestämmer.

    Givetvis behöver hon inte berätta saker för honom som hon inte vill. Jag har en kompis vars ex varit sådär kontrollerande också. Jättejobbigt. 

    Det enda de behöver göra är att sköta överlämningen av barnet och information om det är något speciellt kring sjukdomar, kläder och sånt som det är mycket med när man har små barn. 
    Hon måste nog också tuffa till sig på Familjerätten om de nu pratar på det sättet som beskrivs i TS. Låter som om även de är rädda för mannen. 

  • OroligVäninna

    Tack för alla svar!

    Hon sparar redan bevis. Han smsar bara, så lätt för henne att ta skärmbild och spara. Svårt att veta vad sommer kan vara bevis bara. Har ni tips?

    Hon är ju rädd för vad han kan göra i nästa steg om hon kommer på Lucia. Till exempel vägra lämna barnet till henne.

    Alla säger att hon måste tuffa till sig mot exet, men hon tror att om hon är följsam så kommer han att sluta.

    Hon har en advokat, men hen verkar inte heller kunna göra något, så länge pappan inte missköter barnet.

    Han var kontrollerande på ett passivt sätt, till exempel ville han inte åka så åkte dom inte. Han har aldrig varit så som han är nu. Och hon har inte bearbetat det, hon vill inte.

    De har minimal kontakt förutom smsen. I stort sett alla lämningar sker genom förskolan. Dock går båda på alla bvc-besök, tandläkarbesök osv.

    I grund och botten är hon livrädd för att göra några som helst misstag som skulle kunna leda till att hon i framtiden förlorar vårdnaden. Tror främst att det är därför hon är så snäll. Men jag anser också att hon behöver tuffa till sig, jag vet bara inte hur det ska gå till.

    Angående familjerätten syn på honom, så tror jag att de tycker synd om honom. Jag känner inte pappan väl, men han är väldigt passiv och tillbakadragen, barnslig, man tycker typ synd om honom. Han signalerar inte att han är kontrollerande och elak. Man får inte alls det intrycket. Och min väninna får inte chansen att berätta hur han beter sig, för mötet ska endast handla om barnet. Men både hon och jag anser att det påverkar barnet, hur han tar sönder henne bit för bit.

    Tack igen. Det är otroligt skönt att få dela oron för henne och barnet med er!

  • GGN

    Han kommer inte sluta! Hon är inte följsam, hon tar skit.

    Om han vägrar lämna över barnet gör han sig skyldig till umgängessabotage.

Svar på tråden Barnets pappa vill hindra mamman att gå på barnets Lucia