Sömntabletter
Antihistaminer, allergitabletter kan fungera för sömnen och man blir inte bakis dagen därpå. Ex Legigan brukar fungera mot sömnrubbningar.
Antihistaminer, allergitabletter kan fungera för sömnen och man blir inte bakis dagen därpå. Ex Legigan brukar fungera mot sömnrubbningar.
Oj glömde skriva ner att jag testat circadin samt antihistamin både ensamt o i kombination med andra sömnpreparat! Ej haft effekt på mig :(
Oj glömde skriva ner att jag testat circadin samt antihistamin både ensamt o i kombination med andra sömnpreparat! Ej haft effekt på mig :(
Oj många olika så minns inte riktigt, har en väldigt ovanlig o konstig allergi så har fått mängder av olika recept haha
Eftersom du har så långvariga besvär är inte Z-preparaten (dvs Zolpidem och Zopiklon, också kända som Stilnoct och Imovane) lämpliga, eftersom de ger toleransutveckling och därför passar bäst vid mer akut och övergående sömnstörningar. Vissa gör dock så att de använder preparaten under längre tid men bara någon-några gånger per vecka. Melatonin har du redan fått tips om. Mirtazapin skulle jag inte sätta in om du inte hade samtidiga depressiva symtom, då det är antidepressivum med dåsighet som biverkan.
Nuförtiden rekommenderas KBT över mediciner när det gäller långvarig sömnstörning. Detta kan vara något att jobba med parallellt.
Mirtazapin resulterar dock ofta i dåsighet dagen efter vilket TS upplevde som en jobbig biverkan. Jag tror mer på Z-analoger, även om viss tillvänjning sker är det många som upplever dem som effektiva vid insomningsbesvär.
Jag är doktor och har ansvar för min förskrivning. Därför sätter jag inte in antidepressivum om övriga depressionstecken saknas. På samma sätt som jag inte sätter in Metformin på någon som inte har diabetes, även om de tycker sig må bra av det.
Det är individuellt men eftersom preparatet har lång halveringstid är det inte ovanligt att uppleva det.
Godkänt av vem? Mirtazapin är såvitt jag kan se enbart indikerat för behandling av depression, inte sömnproblem.
Godkänt av vem? Mirtazapin är såvitt jag kan se enbart indikerat för behandling av depression, inte sömnproblem.
Min läkare är väldigt avslappnad så nog ingen fara! Har samma läkare med återkoppling varannan vecka då vi utvärderar medicin o får andra tabletter utskrivna! Han har sagt att vi kommer hålla på såhär framtills vi hittar tabletter som funkar för mig och att dom blir starkare för varje gång typ!
Fast om det är godkänt för att behandla något av läkemedelsverket så står det mig veterligen som en indikation på deras sida och i FASS. Jag invänder mig inte mot att den är effektiv mot sömnproblem eller off-label förskrivning i sig, det var snarare ett ifrågasättande av att den skulle vara godkänd för att behandla sömnproblem.
Jag tar Imovane innan jag lägger mej. Då sover jag normalt 6-7 timmar utan drömmar. Om jag inte tar det så ligger jag i halvdvala hela natten och huvudet går på helvarv. Hjärnan vilar inte utan försöker lösa världsproblem och annat elände.
Ärligt talat så skiter jag i om det är beroendeframkallande. Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. Går på ADHD-utredning nu. Min enda oro är att tabletterna ska ta slut innan jag får nya.
Den enda biverkningen jag kan komma på är att minnet påverkas. Det är som om medicinen raderar det som hänt dagen innan. Läser jag en bok i sängen så får jag börja om på samma kapitel varje gång.