• Anonym (ssk)

Sömntabletter

En liten liten dos av tex mitrazapin eller ketipinor kan fungera. Båda används i större doser för andra saker, men i riktigt små doser är dom väldigt sövande. Läkarna drar sig inte heller för att skriva ut dem då dom inte klassas som beroendeframkallande.

Sedan har vi imovane. Fungerar oftast, men finns en beroenderisk. Sömn är ändå viktigt, så fungerar inget annat så kan man testa.

Har dom utrett varför du inte kan sova? Finns ju fysiska orsaker som kan skapa detta också. Tex järnbrist eller anemi kan ge sömnproblem.

• Anonym (ssk)
    Anonym (Doktorn) skrev 2019-11-23 13:39:37 följande:

Eftersom du har så långvariga besvär är inte Z-preparaten (dvs Zolpidem och Zopiklon, också kända som Stilnoct och Imovane) lämpliga, eftersom de ger toleransutveckling och därför passar bäst vid mer akut och övergående sömnstörningar. Vissa gör dock så att de använder preparaten under längre tid men bara någon-några gånger per vecka. Melatonin har du redan fått tips om. Mirtazapin skulle jag inte sätta in om du inte hade samtidiga depressiva symtom, då det är antidepressivum med dåsighet som biverkan.

Nuförtiden rekommenderas KBT över mediciner när det gäller långvarig sömnstörning. Detta kan vara något att jobba med parallellt.

Mirtazapine är godkänt som behandling för sömnproblem. Doser under 15 mg kan användas. Tacksamt med mirtazapine är att destu mindre dos man tar, destu mer sövande effekt. Många använder 3,5mg-7,5mg och får en jätte bra effekt av det. Det är först vid doser upp mot 30 mg som man talar om behandling för depression.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Doktorn) skrev 2019-11-23 14:22:14 följande:

Jag är doktor och har ansvar för min förskrivning. Därför sätter jag inte in antidepressivum om övriga depressionstecken saknas. På samma sätt som jag inte sätter in Metformin på någon som inte har diabetes, även om de tycker sig må bra av det.

Nu behöver du läsa på lite. Mirtazipine i höga doser behandlar depression. Mirtazapine i låga doser är godkänt för behandling av sömnproblem.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Air) skrev 2019-11-23 17:56:48 följande:

Godkänt av vem? Mirtazapin är såvitt jag kan se enbart indikerat för behandling av depression, inte sömnproblem.

Som ovanstående skriver så är mirtazapine godkänt för sömnproblem. Även vissa psykosmediciner och allergimediciner är godkända för sömnproblem, även om dom inte från början var menade för det.

Jätte bra att vi hittar mediciner utan beroendeproblematik som biverkning. Jag kan starkt rekommendera en jätte liten dos mirtazapine för sömnen.

Fass anger väl oftast "kan finnas andra användningsområden" för denna medicin. Många mediciner har flera användningsområden. Men just mirtazapine är helt godkänt som läkemedel för sömnproblem.
  • Anonym (ssk)

Vidare har mirtazapine många positiva sidor för sömnen. Den hjälper både med insomningen samt att man inte vaknar under natten. Inte heller stör den kroppens normala sömnmönster (som de flesta från gruppen bentzo gör, tex imovane). Destu mindre dos, destu större effekt på just sömnen, och man behöver inte höja dosen för att få effekt efter en tid.

3,5mg-7,5mg (väldigt liten dos) hjälper de flesta. Dock så är det individuellt när man ska ta den Vissa somnar efter 3 timmar, vissa efter 1 timme. Så man behöver känna efter vilken tidpunkt som passar bäst. I blrjan kan man vara lite slö dagen efter. Men för de flesta försvinner det.

Svar på tråden Sömntabletter