• Hemerah

    Bo kvar i huset

    Mitt ex bor kvar i vårt gemensamma hus.

    Jag ville sälja det direkt när vi separerade, men han vill bo kvar, trots att han inte tjänar så bra och egentligen inte har råd att ha huset ensam. För att grabbarna ska kunna gå kvar detta läsåret i sin skola, bestämde vi att han kan bo i huset tills sista juni. Vi pratade med banken och han betalar nu lägsta möjliga på lånet fram till sommaren.

    Förra veckan ringde han och ville att jag skulle hjälpa honom med elräkningen och nu ringde han och berättade att tvättmaskinen gått sönder och ville att jag skulle betala hälften.

    Har han rätt att begära det av mig?

    Jag äger visserligen halva huset men jag bor inte där längre. Jag hyr en lägenhet.

  • Svar på tråden Bo kvar i huset
  • Barbro45

    Med avstängd el och utan tvättmaskin får era barn det lite besvärligt. Med det i åtanke kanske du bör hjälpa till. Men om han ansåg sig ha råd att bo kvar i huset så borde han kunnat se till att kunna betala för el. Att tvättmaskinen gick sönder var kanske oväntat. 

  • Hemerah

    Barnen kan bo hos mig. De har varsitt rum hos mig. Jag skulle aldrig själv sätta mig i den sitsen att jag inte skulle ha råd med el eller tvättmaskin. Jag har ingen lust att lägga mina sparpengar på honom.

  • viseversa

    Tycker nog han ska stå för sitt val alltså ska du inte betala något. Han kan GP med på att sälja huset om han inte klarar av räkningarna

  • Barbro45
    Hemerah skrev 2019-11-22 18:48:03 följande:

    Barnen kan bo hos mig. De har varsitt rum hos mig. Jag skulle aldrig själv sätta mig i den sitsen att jag inte skulle ha råd med el eller tvättmaskin. Jag har ingen lust att lägga mina sparpengar på honom.


    Men då så, då har han valet, fixa fram pengar på annat sätt eller sälja. Fast ett hyfsat förhållande till den andra föräldern är aldrig fel. Kanske värt den kostnad det rör sig om.
  • erikaABC
    Barbro45 skrev 2019-11-22 21:21:32 följande:
    Fast ett hyfsat förhållande till den andra föräldern är aldrig fel.
    Nej, och det är därför som ts ex inte borde be ts om pengar
  • LoveRain

    Elräkningen får han stå för själv, du har en egen elräkning att ta hand om.

    Möjligtvis skulle du kunna bidra till en ny tvättmaskin.

    Sälj huset så snart möjligt. Om ni väntar till juni finns det en hel del han skulle kunna be dig bidra till. För mycket potential till konflikter om han ska bo i ert gemensamma hus. Ska han fortsätta göra det, diskutera hur kostnader ska fördelas och gå till en jurist som hjälper er upprätta ett skriftligt avtal. Se till att abonnemang och saker som el enbart står i hans namn så du slipper bli betalningsskyldig om han inte kan eller vill betala räkningarna.

  • Jamesdio

    Låna ut pengar till elräkningen (om du har råd!) och skriv det som ett lån som han får betala tillbaka, tex med sin del av vinsten när huset är sålt. Betala hela tvättmaskinen och skriv halva som ett lån enligt ovan, eller betala halva och han halva. Ni äger ju fortfarande hälften av huset var. Och visst var detta för att pojkarna skulle få gå kvar i sin skola?

Svar på tråden Bo kvar i huset