• TobbeBack

    Oro för missfall

    Hej. Vi är ett par som bara för ett par veckor sedan upptäckte att vi var gravida och vi har inte hunnit gå till BM ännu. Vi misstänker att det är ganska tidigt, v4-6. För ca fyra dagar sedan fick hon väldigt, väldigt ont långt ner i magen, så ont så hon grät och hon beskrev det som menssmärtor deluxe. Det höll på i kanske tre dagar, sen avtog smärtan successivt. Men på morgonen fjärde dagen "blödde jag och kissade jag ut en blodklump eller boll stor som typ en cheezeball, såg ut som levrat blod", det gjorde ont hela dagen, men mer som vanlig mensvärk och idag är det lugnt.

    Vi misstänker ett missfall och ska gå till BM men har inte fått tid förrens om en vecka! Vad tror ni? Hjälp! Är dessa symptom typiska för ett missfall?

    Mvh

  • Svar på tråden Oro för missfall
  • Anonym (Oroad)

    Är det misstänkt missfall är det akuten, för att se till att allt kommer ut. Gynakuten. Smärtor och blödningar är helt okej att åka till akuten med och ni bör göra det.

  • Anonym (Svårt)

    Jättesvårt att säga.

    Det är bra att ni har läkartid för att titta upp det. Är det så att hon får större blödning eller ont igen så sök akut, annars går det nog bra att avvakta tills tiden ni har.

    Jag har blött i graviditeter där det har gått bra men även där det inte har gått bra.

    I en av graviditeterna blödde jag i 6 veckor. Första gången jag blödde så kom det en liten slemklump. Jag hade aldrig ont. Det slutade i v.12

    I en annan så började jag få rosa flytningar i v.6 som ökade och två veckor senare började jag blöda och få ont. Någon dag efter det så kom det en klump ut, ungefär i den storlek ni beskriver. Det var själva missfallet som kom ut då.

    Var på läkarkontroll 3 dagar efter och allt hade kommit ut. Den gången hade jag ont, det släppte 1 dag efter klumpen kom ut.

    Hoppas allt ser bra ut vid besöket

  • viseversa
    Anonym (Oroad) skrev 2019-11-22 18:14:27 följande:

    Är det misstänkt missfall är det akuten, för att se till att allt kommer ut. Gynakuten. Smärtor och blödningar är helt okej att åka till akuten med och ni bör göra det.


    Va?! Nej man måste inte åka till akuten för missfall. Menar du att dom ska sitta i mååånga timmar på Gynakuten pga låg prioritet? Missfall klarar man av hemma. Det är om man börjar blöda okontrollerat som man ska söka vård.
  • Anonym (Anonym)

    Det kan ha varit ett missfall, men det behöver inte vara det, och det finns inget sätt att veta innan ni har varit och kollat.

    Om det var det kan det vara bra att veta att det är väldigt vanligt och att det inte påverkar en ny graviditet. Om det fortsätter att göra väldigt ont eller om hon blöder kraftigt är det bra att åka in, men annars är nog det bästa bara att vänta hemma och återhämta sig - även om osäkerheten är jobbig.

    Jag fick missfall i vecka 12 men blev därefter gravid igen på första försöket och nu gå är allt finfint med livlig bebis som börjat sparka.

    Ta hand om er och hoppas allt går bra framöver!

Svar på tråden Oro för missfall