• Anonym (Skriv negativa saker  på en annan dag)

    Hur tänker ni som ger kritik åt män på internationella mansdagen?

    Syftet med såna här dagar är att uppmärksamma positiva saker som män generellt gör eller kända män som är förebilder
    Plus det finns saker som män missgynnas generellt av.
    Det är som att ni skulle bli hånad på sin födelsedag.
    Sedan bara finns det hemska män så betyder inte det att man ska skuldbelägga alla män. Det är som man skulle håna kvinnor på kvinnodagen exempelvis för att hel del kvinnor lurar män till.graviditet och barn.

  • Svar på tråden Hur tänker ni som ger kritik åt män på internationella mansdagen?
  • EnAnonumius

    Det var män som var de som var avgörande för att vi kvinnor skulle kunna rösta. Hade männen ansett att kvinnor inte skulle få rösta så hade vi än idag anno 2019 bara haft män som röstar.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Emma)
    EnAnonumius skrev 2019-11-23 18:47:29 följande:

    Det var män som var de som var avgörande för att vi kvinnor skulle kunna rösta. Hade männen ansett att kvinnor inte skulle få rösta så hade vi än idag anno 2019 bara haft män som röstar.


    Fel!

    Det var vi KVINNOR som var avgörande för att vi skulle få rösta. Vi kämpade häcken av oss för det under väldigt lång tid och det var feminsmen som gjorde det möjligt för oss att rösta.

    Feminismen grundades av kvinnor.

    Det är vi kvinnor som ska hyllas alla dagar i veckan, inte män.
  • Anonym (G)
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-23 18:52:12 följande:
    Fel!
    Det var vi KVINNOR som var avgörande för att vi skulle få rösta. Vi kämpade häcken av oss för det under väldigt lång tid och det var feminsmen som gjorde det möjligt för oss att rösta.
    Feminismen grundades av kvinnor.
    Det är vi kvinnor som ska hyllas alla dagar i veckan, inte män.
    +1
  • KlantSmurfen
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-23 18:52:12 följande: #72
    Fel!

    Det var vi KVINNOR som var avgörande för att vi skulle få rösta. Vi kämpade häcken av oss för det under väldigt lång tid och det var feminsmen som gjorde det möjligt för oss att rösta.

    Feminismen grundades av kvinnor.

    Det är vi kvinnor som ska hyllas alla dagar i veckan, inte män.
    "Det var vi KVINNOR som var avgörande för att vi skulle få rösta"
    Vilka var det som röstade för kvinnlig rösträtt om inte kvinnor hade rösträtt?

    "Det är vi kvinnor som ska hyllas alla dagar i veckan, inte män."
    Läs om kvinnors rösträtt i Sverige - Riksarkivet

    Många kvinnor var också emot den kvinnliga rösträtten och rösträttskvinnan hade en dålig klang och blev ofta karikerad.

    riksarkivet.se/om-kvinnlig-rostratt-i-sverige
    Vägen till rösträtt var lång och svår | Popularhistoria.se

    Att alla vuxna män och kvinnor skulle ha rätt att rösta ansågs länge både skrämmande och extremt. I decennier höll de konservativa emot ? men för hundra år sedan gick reformen inte längre att stoppa.

    [...]

    Var femte man hade rösträtt

    Andra kammarens folklighet ska inte överdrivas. Bara drygt var femte vuxen man fick rösträtt i andrakammarvalen ? och inte en enda kvinna. I förstakammarvalen var rösträtten graderad efter inkomst. För att vara valbar måste man ha stor förmögenhet eller hög inkomst.

    Resultatet blev att andra kammaren dominerades av välmående självägande bönder och första kammaren av förmögna godsägare, storföretagare och ämbetsmän. Den nya riksdagens män var måttligt intresserade av demokratiska reformer. Och författningsförändringar krävde alltså bägge kammares godkännande för att bli lag.

    [...]

    Kraven kunde vara för tiden radikala, som när Anders Uhr år 1872 krävde rösträtt för alla myndiga män i andrakammarvalen eller när Fredrik Borg år 1884 krävde samma rösträtt för kvinnor som för män. Alla förslag röstades ned i riksdagen.

    [...]

    Rösträtt för kvinnor röstades ner

    I höstens val till andra kammaren backade högern. Liberala samlingspartiets Nils Edén bildade regering med socialdemokraterna. I februari 1918 la regeringen fram en proposition om rösträtt för kvinnor i andra kammaren. Förslaget godkändes av en stor majoritet i andra kammaren ? och fälldes i den första med 62 röster mot 36. Regeringen försökte också få bort den graderade skalan i förstakammarvalen.

    [...]

    Den 24 maj 1919 röstade riksdagen utan någon större diskussion igenom allmän och lika rösträtt för män och för kvinnor i andrakammarvalen. Efter riksdagsvalet 1920 stadfästes beslutet slutligen den 26 januari 1921. Därmed hade den mer än halvsekellånga striden för allmän manlig och kvinnlig rösträtt slutat i en seger för demokratins förkämpar.

    popularhistoria.se/politik/vagen-till-rostratt-var-lang-och-svar

  • Anonym (Emma)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-23 19:29:03 följande:

    "Det var vi KVINNOR som var avgörande för att vi skulle få rösta"

    Vilka var det som röstade för kvinnlig rösträtt om inte kvinnor hade rösträtt?

    "Det är vi kvinnor som ska hyllas alla dagar i veckan, inte män."


    Det var svenska folket under påverkan av feminismen, som är grundat av oss kvinnor.

    Det finns än idag många män som önskar att kvinnor inte hade rösträtt och som försöker ta tillbaka makten över oss kvinnor, men vi kvinnor är så mycket starkare än männen som hatar kvinnor.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Skriv negativa saker på en annan dag) skrev 2019-11-23 14:25:09 följande:

    Plus män brukar dömas hårdare än kvinnor generellt.


    Det ifrågasätter jag inte. Förmodligen för att brott i huvudsak begås av män så har man en mer kritisk blick mot män än kvinnor. Vilket är skit såklart.!brittet i sig ska ge samma straff oavsett kön på utövaren.

    Men faktum kvarstår.

    Det är män som i huvudsak mördar

    Det är män som i huvudsak våldtar

    Det är män som i huvudsak misshandlar

    Det är män som i huvudsak rånar

    Det går inte att bortse ifrån.

    Och statistik visar också att kvinnor som mördar sina partners främst gör det i hotade situationer eller i drogmissbruk, detta i större utsträckning än män (se brå) och såklart blir påföljden för en kuvad och hotad person som dödar mildare än en mördare som själv inge varit i en trängd och utsatt situation
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Flemming) skrev 2019-11-23 14:25:49 följande:

    Ni säger du? Hur ska vi kunna svara för alla män?

    Varför generaliserar du? Är du en sån som tycker att alla invandrare är våldtäktsmän?


    Varför tar du illa vid dig när det inte berör dig? Såklart jag inte pratar om alla män utan generellt. Eftersom det är ett generellt problem! (finns väl INGEN som pratar om alla män??).

    Men allt för många män och på tok för många invandrarmän. Och på tok för få män som visar sitt missnöje över att denna andel som förstör för så många. Och alldeles för många som hyser agg mot kvinnor som är trötta på att bli utsatta och leva i rädsla.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Kattja) skrev 2019-11-23 14:27:04 följande:

    Endast en mycket liten minoritet av män är våldsamma och du anser att alla män ska ta ansvar för vad enbart ett fåtal män gör. På precis samma sätt resonerar en rasist som menar att en svart beter sig dåligt så ska alla svarta ta ansvar för detta. Du fråntar också kvinnor ansvar när vi kan beter oss dåligt det är inte ovanligt för oss kvinnor att mobba, snacka skit och frysa ut människor, vi kan också hantera aggressivitet på ett negativt sätt. Jag är så trött på hatiska människor som dig, och nej du uttrycker inte kritik för det du säger är totalt ologiskt, du uttrycker hat.


    (Statistik) När 8 av 10 kvinnor i Sverige under sin livstid utsatts för sexuellt ofredande, när 1 av 10 kvinnor utsatts för sexuellt våld, när 60% kvinnor uppger att de begränsar sitt rörelsemönster av rädsla. Då har vi ett nationellt jävla mega problem.

    Och nej jag hatar inte. Det är inte hat att belysa statisters säkrade problem. Det är inte hat att säga ifrån att detta måste få ett slut nu.

    Men visst, jag kan känna lite hat mot Ham?us som försökte slita av mig kläderna inne på hans rum när jag var 15, jag kan känna lite hat mot Dani?el som våldtog min väninna på en fest, som visste att hon var kär i honom och söp henne full och gjorde de mest vidriga saker med henne k ett låst rum. Jag kan känna lite hat mot den lärare som mutade med högre betyg mot speciella tjänster. Jag kan känna lite hat mot de män som busvisslade åt min 11 åriga dotter när hon var på väg till stallet i september och blev vettskrämd. Jag kan absolut känna hat mot de övertramp och integritetskränkningar jag varit med om från 12 års ålder upp till dagens. Och framförAllt känner jag ett enormt SJÄLVHAT att jag varit tyst och fogat mig så mycket tidigare. För detta är inte ett problem som enbart drabbat mig, det är ett strukturellt haveri.

    Så mycket har fått min bägare att rinna över så när en kille skriver att kvinnor inte borde ha rösträtt för att vi är så emotionella (när det är i första hand män som är impulsstyrda) då vet jag inte om jag sk skratta eller gråta. Ironiskt är det iallafall.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (eno) skrev 2019-11-23 18:06:54 följande:

    Men hallå! Det är ju inte samma typ av känslor...


    Nähäää ursäkta mig. Jag visste inte att enbart vissa känslor räknades in
  • Kverulant67

    Knappast någon nyhet att tokfeminister hatar alla män och gör allt för att sprida sitt hat oavsett om man är skyldig eller inte. Kolla bara in tex Linnea Cleasson eller Cissi Wallin.....

Svar på tråden Hur tänker ni som ger kritik åt män på internationella mansdagen?