• Sötsug

    6 månaders bebis kiss luktar illa, what to do?

    Har en 6 månaders liten kille här hemma. För ett par dagar sedan började hans kiss lukta väldigt illa. Inte riktigt ammoniak utan typ surt kiss. Jag vet inte hur jag ska förklara. Tänkte först att det var för att han sovit och kanske haft kisset länge i blöjan, men när han kissade nästa gång började det lukta direkt.

    Jag frågade på BVC för ett par dagar sedan och BVC-sköterskan sa som inget. Hon sa bara "Jaha." Frågade om han verkar påverkad på annat sätt, men det är han inte. Hon sa att då är det nog ingen fara.. Oookej? Men vad beror det på? Fick inget svar.

    Finns det någon man kan göra åt detta? Det luktar väldigt illa så jag blir illamående ibland när jag ska byta blöja på honom. Han äter ersättning och viss mat.

  • Svar på tråden 6 månaders bebis kiss luktar illa, what to do?
  • LaFontaine

    Vår dotter hade så en period och vi sökte då för misstänkt UVI. Läkaren ordinerade lite mer vatten i ersättningen och det slutade lukta så illa.

  • Sötsug
    bligravid123 skrev 2019-11-22 21:31:17 följande:

    Urinvägsinfektion? Ge massa att dricka!


    Vad kan jag ge förutom ersättning? Han äter inte om han inte är hungrig.
  • Sötsug
    LaFontaine skrev 2019-11-22 21:46:49 följande:

    Vår dotter hade så en period och vi sökte då för misstänkt UVI. Läkaren ordinerade lite mer vatten i ersättningen och det slutade lukta så illa.


    Hur mycket mer vatten då?
  • Sasu

    Som andra har skrivit, ge lite vatten mellan måltiderna, då kommer det nog sluta lukta.

  • Sötsug
    Fjäril kär skrev 2019-11-23 07:28:02 följande:

    Dags att introducera vatten tror jag. Extra viktigt att ge dricka om de börjar äta vanlig mat.


    Jag ger vatten när han äter mat. Enligt BVC ska jag inte ge mer vatten så han blir mätt på vatten.
  • Fjäril kär
    Sötsug skrev 2019-11-23 22:08:35 följande:

    Jag ger vatten när han äter mat. Enligt BVC ska jag inte ge mer vatten så han blir mätt på vatten.


    Nä ingen säger att du ska mätta med vatten, men det är viktigt att barnet får dricka närhelst det är törstigt och det är extra noga när man ger mat att det inte bara blir en halv sipp vatten på hela måltiden utan att det blir rejäla klunkar.

    Mat blir de törstiga av i större utsträckning än bara flaska.

    Är urinet starkt och koncentrerat behövs mer vätska under dagen.
  • Fjäril kär
    Sötsug skrev 2019-11-23 22:08:35 följande:

    Jag ger vatten när han äter mat. Enligt BVC ska jag inte ge mer vatten så han blir mätt på vatten.


    Nä ingen säger att du ska mätta med vatten, men det är viktigt att barnet får dricka närhelst det är törstigt och det är extra noga när man ger mat att det inte bara blir en halv sipp vatten på hela måltiden utan att det blir rejäla klunkar.

    Mat blir de törstiga av i större utsträckning än bara flaska.

    Är urinet starkt och koncentrerat behövs mer vätska under dagen.
  • LaFontaine
    Sötsug skrev 2019-11-22 23:29:04 följande:
    Hur mycket mer vatten då?
    Som jag minns gav vi en skvätt, kanske 5 ml extra per flaska.
  • Lojsen890

    När min lilla kille fick urinvägsinfektion luktade hans kiss jätteilla!!! Han hade även blod i som gjorde att han fick mörkare urin. Vi åkte in till barnakuten med en gång o de konstaterade att han hade urinvägsinfektion! Vänta inte! Åk in o kolla innan det går upp i njurarna o blir värre!

  • AnonymZzZ

    Åk in o kolla urinen. Min sons kiss luktade jätteilla en längre period, verkligen stark urinlukt, när han var ca 8 mån. Inga andra symptom. Sen fick han feber ett tag senare som visade sig vara njurbäckeninflammation. Efter 1 dag med penicillin försvann urinlukten. Så kolla upp så snabbt som möjligt, inte kul när det går upp i njurarna!

Svar på tråden 6 månaders bebis kiss luktar illa, what to do?