• Fri 22 Nov 2019 21:58
    3635 visningar
    8 svar
    8
    3635

    Bred nackspalt och hjärtfel

    Jag gjorde KUB i vecka 13 där vi fick 1:2 på alla trisomier trots ung ålder och att det inte går i släkten hos någon här. Hur som helst gick vi vidare med ett moderkaksprov som visade att vi väntade en flicka utan några kromosomavvikelser. Men de ringde upp några dagar efter från sjukhuset och sa att vi ska få ett riktat ultraljud där man kommer kolla extra på vår tjejs hjärta. De sa ingenting alls mer än att pga hennes nackspalt var där en ökad risk för hjärtfel. Nu undrar jag vad för hjärtfel det kan röra sig om och om det isåfall är några andra sjukdomar kopplade till denna förbannade nackspalt? Fick 4,1 mm har jag för mig (eller 3,1 mm, minns inte riktigt säkert vad hon sa). Har ultraljud den 2 december men nu när det närmar sig blir jag allt mer ångestfylld för att de ska komma med tråkiga besked. Solskenshistorier? Pepp? Information om hjärtfel? Vad som helst som kan lugna mig nu är till hjälp..

  • Svar på tråden Bred nackspalt och hjärtfel
  • Fri 22 Nov 2019 23:09
    #1

    Jag fick också 1:2 men bara på trisomi 21. På de andra fick jag 1:267. Fostervattenprovet visade inga kromosomavvikelser. Nackspalten var 3,6 mm. Till oss sa de att risken för att barnet har en missbildning är större om fostret har en bred nackspalt och av de missbildningarna är det vanligast att de är på hjärtat. Därför säger de att det är ökad risk för just hjärtfel. Om det är ett hjärtfel tror jag dock det kan vara allt från ett litet hål som försvinner av sig självt till större fel som kräver en eller flera operationer. Under det riktade ul går läkaren igenom kroppen och organen ordentligt så det tar längre tid än ett vanligt rutinultraljud. För oss gick det bra och läkaren hittade inga avvikelser vid det riktade ultraljudet. När barnet föddes lyssnade barnläkaren på BB extra noga på hjärtat och vi fick även göra en till undersökning av hjärtat vid återbesöket några dagar senare. Vi tog även upp det här med vår sköterska på BVC första gången vi var där så vid första läkarbesöket på BVC lyssnade läkaren extra på hjärtat. Inget avvikande har upptäckts vid dessa tillfällen heller. Nästa läkarbesök på BVC är om 1,5 månad när han är 6 månader men hittills har det ju inte varit några problem alls.

    Min kompis fick 1:5 på alla trisomier och nackspalten var över 5 mm. Inte heller deras bebis hade någon kromosomavvikelse men vid det riktade ultraljudet såg de att barnet hade klumpfot på båda fötterna vilket antagligen var orsaken till den breda nackspalten. Klumpfot behandlas direkt med gips och skenor för att räta ut fötterna eftersom bebisars skelett fortfarande är mjukt och de allra flesta blir helt bra när de blir stora.

    Jag hoppas det går bra för er på ultraljudet, uppdatera gärna. Lycka till!

  • Sat 23 Nov 2019 08:00
    #2

    Oj.. tack så hemskt mycket för ett så utförligt svar för det första! Det känns mycket bättre efter att ha läst vad du skrev. Måste säga att det låter ganska lovande ändå, håller tummarna för att hon ska vara så frisk som möjligt så får vi se om de kommer fram till något sen.. ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag vet hur det ser ut! Åter igen tack för svar, hjälpte verkligen.

  • Sat 23 Nov 2019 16:23
    #3

    Hej! Jag har inte gjort kub men här jag bor erbjuds alla ett tidigt ultraljud som utförs i samma veckor som kub gör. Under detta upptäcktes en nackspalt på 5mm och den sträckte sig även ner över ryggen. Nästkommande vecka gjordes ett moderkaksprov som inte visade några avvikelser på dna eller kromosomer och även vi hade riktat rutinultraljud och ultraljud hos fosterkardiologen. Vårt barn har ett hjärtfel som kallas vsd samt klumpfötter på båda fötterna. Klumpfötterna gör oss ingenting men innan vi fick veta vad för hjärtfel det var så mådde vi oerhört dåligt för allt. Men vsd gjorde oss ganska lättade för att det inte var värre. Det växer oftast ihop av sig självt om hålet är litet eller så behövs endast ett ingrepp för att sätta "plåster" för, sen behövs ingen mer behandling för det. Bebisen väntas komma i början av mars. Mår du mycket dåligt över detta så rekommenderar jag att be om samtalsstöd via mvc eller vårdcentral. Önskar att tiden går fort för er så bi slipper leva i ovisshet!

  • Thu 30 Jan 2020 15:41
    #4

    Hur gick de för er Meinis2020? Sitter i samma båt själv nu, ska på ultraljud för att kolla hjärtat 17e feb!

  • Fri 24 Apr 2020 12:28
    #5
    JassieA skrev 2020-01-30 15:41:50 följande:

    Hur gick de för er Meinis2020? Sitter i samma båt själv nu, ska på ultraljud för att kolla hjärtat 17e feb!


    Här hade jag visst glömt att uppdatera, hoppas allt gått bra för dig och din bebis till att börja med! 


    Allt såg fint ut med hjärtat på vår bebis och nu är vi i vecka 40 och väntar otåligt på att äntligen få träffa det lilla livet. Vill ändå flika in med att oron sitter kvar ändå, har varit en väldigt tuff graviditet pga detta. Är fortfarande väldigt orolig att vår bebis ska födas med ett kromosom- eller hjärtfel de kanske inte kunde upptäcka på ultraljud. Det ska bli väldigt skönt att få ett avslut på den här resan nu. 

  • Mon 18 May 2020 18:59
    #6
    melinis2020 skrev 2020-04-24 12:28:12 följande:

    Här hade jag visst glömt att uppdatera, hoppas allt gått bra för dig och din bebis till att börja med! 

    Allt såg fint ut med hjärtat på vår bebis och nu är vi i vecka 40 och väntar otåligt på att äntligen få träffa det lilla livet. Vill ändå flika in med att oron sitter kvar ändå, har varit en väldigt tuff graviditet pga detta. Är fortfarande väldigt orolig att vår bebis ska födas med ett kromosom- eller hjärtfel de kanske inte kunde upptäcka på ultraljud. Det ska bli väldigt skönt att få ett avslut på den här resan nu. 


    Bebisen var frisk va?
  • Sat 30 May 2020 15:42
    #7
    Carabellis kusp skrev 2020-05-18 18:59:16 följande:

    Bebisen var frisk va?


    Jajamensan! Den 30 april föddes hon friskare än en nötkärna. Hon hade fostervatten i lungorna och fick ligga på neo några dygn men det har ju ingenting med KUB att göra. Inga hjärtfel och inga kromosomfel :)
  • fureli­se
    Sun 7 Jun 2020 00:15
    #8

    Grattis!!!

Svar på tråden Bred nackspalt och hjärtfel