Inlägg från: Anonym (16000) |Visa alla inlägg
  • Anonym (16000)

Sambeskattning sjukdom

Du får ut 45000 kr i månaden och har inte råd att spara ens 10000? Då kanske du ska se över duna utgifter!

Tycker även du gnäller lite väl mycket. I sak har du rätt - en vuxen kroniskt sjuk bör få ersättning utan SGI. Detta går dock även om det tar tid. Man kan göra utredningar och ställas mot alla arbeten på marknaden, kan ta många år, men sedan blir man förtidspensionär eller om det heter något annat idag.

Men varför tycker jag då att du gnäller? Jo, för jag har levt med en kroniskt sjuk man som fick 0 kr och vi levde på min lön 16000 kr efter skatt!

Sedan kan man ju fundera om din fru inte ens kan jobba lite deltid, med tanke på att hon själv ska ta hand om era barn 5 dagar i veckan när du är borta precis hela dagen inklusive pendling.

Något jobb borde hon kunna klara då? Deltid?

Den enda ersättning ni förlorar pga din inkomst är försörjningsstöd. Och det är ju löjligt om du tycker hon ska få det när du har lön på 70000.

• Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 15:51:30 följande:

Ska man ha lite överkomliga priser på radhus i Sthlm behöver man bo i tex Åkerberga. Ofta en bit från Roslsgsbanan. Då har du kanske 20 min till Roslagsbanan. 45 in till Tekniska och 25 till att ta sig till mitt kontor. 1.5 timmar enkel resa. Jag måste då gå hemifrån 06.30 och är hemma runt 21.30. Förutsatt att inget strular (vilket det ofta gör)

Hur är tanken att din fru som är så sjuk ska kunna ta hand om barnet själv?
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 15:57:49 följande:
    Det blir säkert problematiskt. Som tur är har vi närstående som bor nära som är beredda att rycka in. Men du kanske tycker vi ska vara barnlösa hela livet? Eller vad fan tycker du egentligen?
    Att din fru ska genomgå fk:s utredning så att hon kan bli sjukpensionär, precis som jag skrev.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 15:59:02 följande:
    Bodde du också i Sthlm? Lätt att sitta i knäckebrödhult och hs åsikter
    Jaså, får bara stockholmare svara? Och du tror inte att det bor låginkomsttagare i Stockholm? Ni har inga snabbköpskassörskor, inga McDonalds, inga städare, inga undersköterskor i Stockholm?

Sluta gnäll! Ni har 45 000 kr i månaden att göra av med, mer än många andra par som båda jobbar kan drömma om! Ni har råd att bo i Stockholm om ni priotrierar. Du skulle lätt kunna spara över 10 000 kr/mån. Och när barnet kommer får din fru ca 6-7000 kr i månaden i föräldrapeng och barnbidrag.

Annars får ni göra som alla andra som är låginkomsttagare eller sjuka gör - rätta mun efter matsäck och bo någonstans där man har råd! Eller är ni för fina för det?

Men eftersom du frågar så fint var jag bor - vi bodde i storstad, insåg att vi inte hade råd om det skulle gå runt på endast en lön, och flyttade. Så var det med det.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 16:00:21 följande:
    Hur rättfärdigad du att ett par med samma bruttoinkomst som vi behöver skatta 10 000 mindre varje månad? Varför förtjänar de dessa pengar mer än vi?
    Varför förtjänar din fru socialbidrag när du tjänar 70 000 kr och lätt kan försörja henne och tio barn om du bara prioriterar? Det finns de som har noll kr, inse att du provocerar när du tycker att du är fattig som tjänar 70 000 kr!

Byt jobb om du inte vill betala så mycket i skatt.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:53:56 följande:
    Fast med den inställningen kan man ha 100% skatt på allt över 50 000 kr i princip. "Man har det ju ändå så bra" eller hur?

Jag tror att du har svårt att förstå vad som krävs för att komma upp i den lönenivå jag är i min ålder. Det är knappast som att bli uska eller elektriker efter gymnasiet om du trodde det. Det är stenhårda studier på en av Sveriges hårdaste utbildningar, jobb parallellt. Det är lågavlönade traineeplatser i ett par år, det är stenhårda krav på jobbet som 95% av Sveriges befolkning hade pallat i en vecka. Det är ofta 80-timmarsveckor. Uppoffringar i livet som extremt få ens kan tänka sig.

Jag är helt FINE med detta. Men jag är INTE fine med att andra par med samma bruttoinkomst ska premieras före oss för att jag individuellt ses som en höginkomsttagare. Det är som att bli spottad på. Som att allt man gjort inte värderas öht.
    Ja du är duktig och bra som gör alla uppoffringar, men sjukt att du inte vet att andra jobb också ger uppoffringar, bara på andra sätt.

Fast inse att det är din frus situation som gör det, inte din situation. Att göra det bättre för DIG gör det ju egentligen inte ett dugg bättre för henne, för du kommer fortfarande ha all ekonomisk makt i ert förhållande, du kommer vara borta hela dagarna, hon kommer fortfarande vara sjuk och vara tvungen att få hjälp av andra ,inte dig, för att få hushåll och barn att gå runt.

Om ni vill ha mer pengar så får din fru börja jobba.
    Eller så får du väl dumpa och skaffa en som tjänar pengar då, om nu pengar är så väldigt viktigt.

• Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:56:34 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag är fattig. Säger bara att det är åt helvete att vi ska betala mer i skatt än andra par med samma inkomst.
    Fast andra par har inte samma inkomst! Andra individer har samma inkomst!

Alla har inte gemensam ekonomi heller, eller tycker du att folk ska tvingas ha det?
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:13:05 följande:
    Det har vi ju visst. Min sambo får helt andra möjligheter till stöd om vi gör slut. Vi ses inte som individer utan som samboende. Antingen är vi samboende till 100% eller individer till 100%. Inte både och samtidigt.
    Fast du gör ett stort fel här. Enligt dig är man samboende eller individ. Men faktum är att man är både och - man är samboende och individ!

Tänk tex såhär då. Ett par tjänar olika, en tjänar 70 000 kr och en annan tjänar 20 000 kr. Om de då blir sambeskattade så får den som tjänar 70 000 kr betala MINDRE i skatt än vad en ensamstående med samma lön gör.
    Men den som tjänar 20 000 kr får betala MER i skatt än en ensamstående med samma lön gör.
    Tänk sedan då, att de kanske inte har gemensam ekonomi, för att den som tjänar 70 000 kr vägrar...
    Den som då tjänar 20 000 kr förlorar väldigt, väldigt mycket på sambeskattning. De ENDA som tjänar på det i ett förhållande är de som tjänar mest, och de får då ännu större ekonomiskt övertag/makt över sin partner.

Sedan - om man nu ska jämföra skatt med hur alla andra betalar och inte, och skatten ska vara lika för alla - ska inte då lönerna också vara exakt lika för alla? Varför ska du tjäna 70 000 kr, om andra bara tjänar 20 000 kr?
    Varför gäller det bara skatten, och inte lönen? Om du nu vill ha exakt rättvisa...
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:13:05 följande:
    Vi ses inte som individer utan som samboende. Antingen är vi samboende till 100% eller individer till 100%. Inte både och samtidigt.
    man är samboende hemma där man delar hem, och individ på jobbet där man inte delar jobb.

• Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:25:06 följande:

11 000 om du jämför mig och min sambo med ett par som tjänar 40+40. Inga småpengar direkt..

Då undrar jag varför bara skatt ska vara ?rättvist??

Du tänker - du tjänar 70000 som ensam, om två st tjänar 35+35 får de behålla mer, det är orättvist och du borde få behålla lika mycket.

Men dra det till sin spets?

Om jag är ensamstående och betalar 7000 i hyra och mina grannar är ett par i likadan lägenhet och betalar 7000 i hyra, så har de mer pengar än mig när hyran är betald.

Enligt ditt resonemang, ska man då också bara betala hälften av hyran om man är själv? Eller dubbelt om man är två?

Eller jag, när jag försörjde MIN sjuka sambo, hade det då varit platt skatt och jag verkligen behövt betala 30% i skatt, hade vi fått så lite att vi inte klarade oss. Alla är inte höginkomsttagare, och att höja skatten för de som tjänar lite gör att antingen får då bidragen öka eller så kan folk inte överleva.

Men det är lätt att bara tänka på sig själv.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:25:06 följande:

11 000 om du jämför mig och min sambo med ett par som tjänar 40+40. Inga småpengar direkt..

Fast vänta nu, nu skrev du fel va?

För tjänar du 70000 och ett par tjänar 40+40 så är det 80000 och då ska de väl självklart ha 10000 kr mer än dig i lön?
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 09:00:33 följande:

Du får betala det pris marknaden bestämmer oavsett om du är ensam eller ej. Jävligt tramsigt argument.

Varför är det tramsigt? Du skriver att ibland ses man som par och ibland som individ, varför kan inte det gälla hyror också?

Är inte det lika orättvist som det du skriver? Att par som jobbar får behålla mer än dig som är själv som jobbar. Jag är ensamstående alltid och har alltid bara en lön och får stå för allt själv, då borde jag ju ha 0 kr i skatt då? Om det ska vara rättvist enligt ditt sätt.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 09:01:16 följande:

Jag tjänar 80 000

Runt 70000 skriver du i din ts.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 13:53:44 följande:

Hade det inte varit för familj och vänner så hade jag gjort det. Skulle tjäna uppemot 500k sek i mån utomlands.

Varför inte bo utomlands ett halvår, år då, spara och komma hem med några miljoner på banken?
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 20:23:16 följande:
    Vad är ditt tips? Ska jag dumpa min sambo för att hon blivit sjuk eller vars barnlös hela livet?

Du verkar vara en sympatisk typ..
    Du ska såklart inte dumpa henne, men barn är faktiskt ingen rättighet. Kan man inte ta hand om dem så bör man inte skaffa dem.
    Nu tror ju jag att du och din sambo kan ta hand om ert barn, men är man kroniskt sjuk så kan det vara så att man måste förbli barnlös, ja, beroende på sjukdom.

Ni bör ju i alla fall ha en plan om hur ni ska göra om något händer dig. Eller om något gör så att era familjer och vänner inte kan stötta din sambo när du är borta på jobb från tidig morgon till sen kväll.

Sedan som jag redan skrivit till dig, så bör ni prata med försäkringskassan och ställa din sambo i kö till utredning mot alla jobb på arbetsmarknaden. När den utredningen är färdig så kan hon få pengar trots ingen SGI. Det kan dock ta några år. Men om hon nu aldrig kommer kunna jobba, så bättre sent än aldrig med inkomst till henne, eller hur? Om inte annat för att få känna sig lite självständig med tanke på sitsen hon nu sitter i.
  • Anonym (16000)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-28 16:13:24 följande:

Det beror ju på vad man jämför med.

Med en lön på 70 000 får man i Stockholm ut 44 500. Det motsvarar det samma som två individer med var sin månadslön på 28 500 skulle få ut i månaden. Kallar man en familj med två vuxna med löner på under 30 000 för en höginkomstfamilj? Nej. Med andra ord tycker jag inte att ts är en höginkomsttagare. Inte med tanke på att han förväntas försörja sin sambo.

Men varför jämföra EN med TVÅ? Ska det vara jämförelser måste man ju jämföra EN mot EN. För det finns par där EN tjänar 28500 och försörjer sin sambo... det finns par där EN tjänar 20000 och försörjer sin sambo... det finns par där båda tjänar 70000 kr också.

Ts väljer att försörja sin sambo. Han förväntas inte göra det, staten skiter väl i om de är tillsammans. Varför skulle någon annan än de själva och deras närmaste bry sig?

Men ts måste fortfarande inte. Han väljer!
  • Anonym (16000)
    Anonym (K) skrev 2019-11-28 19:55:00 följande:
    Sambon kan inte få försörjningsstöd. Där förväntas TS försörja henne. Kommunen, i det här fallet, bryr sig i allra högsta grad om att de är sambos. Här jämförs en med två.
    Förväntas och förväntas, det är ju hans val. Han måste fortfarande inte. Han kan vägra. Dock så får hon ju då flytta. Men varken stat, kommun eller sambon själv kan tvinga honom utan det är helt hans val.
    Jag har varit i sitsen själv, men jag tjänade inga 70 000 utan snarare 1/4 av vad han tjänar och jag satt inte och gnällde som ts gör. Jag visste ju att det fanns alternativ.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 19:50:51 följande:
    Ok men om man ska jämföra en mot en så ser man individerna och inte ett par. Fine. Men då måste det vara konsekvent. Varför ska staten då inte se individerna som individer när det gäller bostadsbidrag, försörjningsstöd eller maxtaxa på dagis? Antingen är man en individ i alla lägen ELLER så är man ett par i alla lägen.

Det funkar inte att vara det ena när det passar staten och det andra när det passar staten.

Med platt skatt försvinner dock alla dessa märkliga vändningar.
    Fast du gör flera tankevurpor här, igen.

1. Bostadsbidrag. Båda hyr/bor i bostaden, alltså ska båda räknas.

2. Försörjningsstöd. Är ett bidrag från skattemedel, självklart måste det regleras för att annars kan en sitta med miljoner och en få skattepengar. Men, även här finns verkligen inget tvång, inget kan tvinga någon att försörja en sambo!

3. Maxtaxa dagis - det är gemensamma barn, eller hur? Bådas ansvar med andra ord.

4. Lön. Du går till ditt jobb. Du delar inte jobbet med din sambo, eller hur? Ni gör inte 50% av arbetet vardera. Här är du alltså självklart individ!

Hur kan det vara så svårt att ta in att man är par ibland och individ ibland och att det är helt logiskt och helt ok?
    Du delar bostad, du delar ansvar för barn, men du delar ju inte på ditt arbete!

• Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 22:07:44 följande:
    Med platt skatt även på lön försvinner orättvisorna.
    Gör de?
    Då måste man ju höja alla löner för de/vi med låglöneyrken - som är otroligt viktiga i vårt land (försök tänka dig in i en värld där ingen städar, tar hand om gamla etc) - för vi skulle inte kunna klara oss om vår skatt höjdes.

För dig skulle 10 000 kr mer vara ännu mer guldkant på tillvaron än vad du redan har.
    Men för mig skulle de pengar jag förlorar på platt skatt betyda att jag skulle få svårt att överleva.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 14:57:54 följande:

...OCH sänka skatten för de med låga inkomster.

Så du anser alltså lägre inkomst = lägre skatt? Med andra ord: högre inkomst = högre skatt?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom