Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 09:29:56 följande:

Öh? Min sambo jobbade innan studierna och hade fått ut runt 16-17k i mån om hon blivit sjuk då. Hade varit en helt enorm skillnad för oss som hade möjliggjort ett drägligt liv.

Får man fråga varför hon inte har skyddat den SGIn under sina studier? Problemet här är ju att hon verkar ha slarvat bort sitt försäkringsskydd
  • Anonym (?)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 10:38:52 följande:

Eftersom hon inte är en latmask jobbade hon hela tiden efter studierna. Dock inte med samma inkolstnivå givetvis. När hon hastigt insjuknade och hamnade några veckor på intenssiv vård med risk för sitt liv så var det intr direkt prio för mig att rulla sjuksängen till Försäkringskassan.

Eftersom hon är en kämpe ville hon fortsätta jobba och plugga så mycket det gick, dock blev jobbandet mindre och mindre succesivt varför det till slut inte fanns så mycket kvar att skydda.

Men du har rätt, det hade varit bättre att hon bara skyddade sin SGI innan studierna och drack kaffe all den tid hon nu jobbade alternativt jobbade svart. Att vars så produktiv man kan är sannerligen inget som premieras..

Jag förstår inte riktigt hur den situationen inte skulle vara SGI-skyddande? Hon hade studier och jobb som hon var sjukanmäld från om jag förstår dig rätt, om man har sysselsättning på heltid, alternativt är sjukskriven i motsvarande omfattning är ens SGI skyddad.
  • Anonym (?)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 19:41:16 följande:

Det har att göra med att hon också jobbade så mycket stundtals under sina studier att hon inte var berättigad CSN, detta var inga som helst problem innan hon blev sjuk. Dock ska nämnas att vi inte var stenhårda med att lösa alla detaljer eftersom detta inte fanns i våra vildaste fantasier, hennes jobb är helt fritt och hon drog frivilligt ned på detta successivt då hob kände att hon behövde dra ner på tempot, men en regelrätt sjukskriving gjordes ej.

Men då har hon ju helt medvetet valt att ställa sig utanför de skyddsnät som finns tillgängliga. Vi har fantastiska möjligheter i Sverige, tack vare hur systemet är uppbyggt. Men var tycker du själv att gränsen ska gå för när man diskvalificerat sig själv från det systemet? Ni har kort och gott slarvat bort hennes möjligheter och nu ser ni konsekvenserna.

Om ni har en hyra på 20 000 kr så har ni minst 25 000 kr+barnbidrag och eventuell ersättning din fru får ut kvar att leva på när hyran är betald. Hur i helvete kan ni inte klara er bra på det och ändå spara undan pengar? Vi är 2 vuxna och 2 barn som lever mycket gott på ungefär motsvarande summa, och då är boendet ännu inte betalt, vi sparar 5000 kr/mån långsiktigt. (Boende 9000, mat 4500, transport 1800, bredband/telefoni 800 kr, försäkringar 2100 kr, övrigt 2500 kr, långsiktigt sparande 5000 kr, buffertspar 1500 kr). Helt självvalt från vår sida dock, vi jobbar bara halvtid vardera.

Visst förstår jag att det är surt att ha så hög lön och uppleva att man har dålig livskvalite men ni väljer att bo dyrt, ni valde att shabbla bort hennes SGI, ni väljer att skaffa barn och vill inte göra några justeringar alls i livsstil. Sorry, men jag har jävligt svårt att se hur det, rent ekonomiskt, är synd om er. Jag har däremot största empati för din fru och håller tummarna för att hon tillfrisknar, har själv en kronisk sjukdom som påverkar mitt liv och min ork mycket.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom