Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 16:34:38 följande:
    Berätta hur nära Stockholm man ksn hitta ett radhus i ok skick för 3-4 msek
    Att bo i radhus är ingen rättighet. Finns massor med barn som växer upp i trerummare och mår toppen. Att bo centralt i Stockholm är inte heller en rättighet. Det bor många trygga lyckliga barn i Jakobsberg, Huddinge, Spånga och på Värmdö. 

VÄLJER man att skaffa barn trots att man inte tänker försöka jobba, då får man  ta konsekvenserna och leva lite enklare än man önskar. Vill man leva "villa-volvo"-drömmen får man försöka skaffa bättre inkomster först - skola om sig, jobba deltid etc.

VÄLJER man att skaffa barn trots att man är helt arbetsoförmögen, eller med en helt arbetsoförmögen partner, får man träna på tacksamhet för att man alls kan bilda familj (vilket INTE är en självklarhet om man är så sjuk att man tror att man aldrig kommer kunna arbeta) och på att inse att ens barn kommer ha det bättre än typ 95% av alla andra barn i världen i en trerummare i en kranskommun.
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 19:34:48 följande:
    Jag har inte EN ENDA gång beklagat mig över min situation. Jag är beredd att ta ALLA konsekvenser av mitt beslut. Bespara mig gärna ditt bullshit!

Det enda jag begär är att vår familj ska få våra surt förvärvade pengar beskattade som alla andra. Får jag bara det har jag NOLL att klaga på.

Ditt resonemang är ungefär; varför tränar du fotboll? Du vet ju att tränarens värdelösa son får spela på din plats ändå, så då borde bara ge upp..
    Fast ni blir ju beskattade som alla andra? Din inkomst beskattas som alla andra, hennes som alla andras. 

Du kan ju inte få lägre skatt än din kollega som tjänar exakt lika mycket, bara för att du har hittat kärleken i livet och kollegan är singel?
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:55:46 följande:
    Det får jag inte heller. Jag beskattas tillsammans med min sambo. Hur inkomstfördelningen mellan oss ser ut är ointressant.
    Jag förstår inte vad du är ute efter? Du betalar skatt på din lön, som alla andra. Vill du betala samma summa i skatt som en som tjänar 35.000 får du se till att tjäna 35.000. 

Varför skulle du få sänkt skatt med flera tusen i månaden bara för att du har en d´sambo? 
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:09:51 följande:
    Det är principen. Även om min sambo börjar jobba och tjänar 20 000 i mån och jag 60 000 får vi behålla 5000 mindre än ett annat par som tjänar 40 000 vardera. Åt helvete är det!
    Och om ni skulle sambeskattas skulle din ensamstående kollega med exakt samma lön beskattas hårdare än du. Om man ser det som så orättvist att ha hittat någon man älskar att leva med så är det ju bara att separera?
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:15:09 följande:
    10 000 i månaden extra hade gjort enorm skillnad när vi i framtiden söker bostad så jo. Hypotetiskt skulle vi även kunna använda de pengarna till tex hemhjälp.
    Tror du missat poängen med det sociala skyddnätet. Tanken är att stötta de som behöver hjälp ekonomiskt, inte att folk ska kunna välja och vraka på bostadsmarknaden eller skaffa hemhjälp. Två personer kan absolut leva gott på 45 000 netto, även med ett litet barn.

10 000 extra i månaden hade gjort enorm skillnad för de flesta.  
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 14:21:49 följande:
    Klart att vi tittar på alternativ. Vad fan tror du? Men oavsett vart vi bor så beskattas vi över 130 000 kr mer per år än ett annat par som tjänar lika mycket. DET är sakfrågan här som många undviker att diskutera för att fokusera på kringliggande faktorer som egentligen är rätt oväsentliga.

Har du något att säga i SAK? Eller är du som de flesta andra i tråden?
    Men ni beskattas precis lika mycket som ensamstående med era löner. 
    Däri ligger rättvisan. Sambos har redan så många ekonomiska fördelar jämfört med ensamstående. Finns ingen anledning att DU ska få lägre skatt än din kollega, bara för att du är sambo. 
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom