Sambeskattning sjukdom
Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:48:16 följande:
Problemet är heller inte primärt nu, utan sen. Att ha råd med ett boende som är kanske 100 kvm (vilket känns rätt rimligt i en familj om 4) kräver en hel del. Visst kan vi bosätta oss med 1,5 timmes pendlingavstånd (en bra dag) men att lägga 3 timmar om dagen när man redan jobbar 08-19 är rätt blodigt.
Visst kan vi spara lite redan nu. Men 10 000 kr extra per månad hade gjort stor skillnad i detta avseende, det hade öppnat dörrar. Det är ju pengar jag har kämpat som ett as för.
Jag kan inte förstå ditt resonemang. Vi har det skattesystemet vi har lite är det att bara gilla läget just nu genom att rösta på olika partier kan det kanske ändras genom tid. Förstår inte om det skulle ändras med sambeskattning varför bara de som var sjuka skulle prioriteras, det ska väl gälla för alla familjekonstellationer i sådana fall. Sedan så förstår jag inte heller varför ni ska bo mitt inne i stan nära ditt jobb, men tänk alla ensamstående med jobb och barn då skulle dem också prioriteras. Och en arbetstid mellan 8-19 det är ju 2 timmar för mycket per dag enligt lagen. Så jobbar du två timmar mindre per dag så kan du pendla lika mycket som andra. Tycker du verkar en egoistisk liten prick som bara ser er lilla familj i sammanhanget och du vet det är rätt många andra som lever i stockholm också och också ganska många som planerar sitt liv fixar bostad först och barn sedan.