• PH76

Sambeskattning sjukdom

Jo jag har också haft samma tankar kring sambeskattning tidigare men landat inatt det som skulle vara rättvisasts för alla vore plattskatt, möjligtvis med de första 100k skattebefriade.

Jag läste någon studie för ett år år sedan som nämnd 33,5% som den magiska summan som skulle betala in lika mycket skatt som dagens skattesystem. Jag kan dock inte validera huruvida den siffran stämmer eller inte.

• PH76
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 09:19:50 följande:
    Platt skatt behöver inte slå mot någon i Sverige. Hela den progressiva skatten skulle kunna kvittas mot tex bistånd.

Att betala progressiv skatt för att få bättre välfärd är en sak. Att göra det för andra lands medborgare ser jag liten anledning till.
    Nu är du väldigt spretig i dina argunemnt, jag anser inte att bistånde eller invandring har något med frågan att göra.

Skatten var högre och mer progresiv tidigare med lägre invandring och lägre bistånd.

Vi ska ha plattskatt för att det är det rättvisa alternativet samt kostar mindre för staten att hantera. Sen får allt annat hanteras efter de premisserna.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom