• Akidoki

Sambeskattning sjukdom

Menar du att du tjänar 70 000 i månaden och att ni sökt försörjningsstöd?!

Du vet väl att det inte är en del av det generella välfärdssystemet utan ett resultat utav att kommunen har det yttersta ansvaret för kommuninvånarna? För att inga barn ska behöva svälta eller bli hemlösa. Försörjningsstöd är inte statligt och har ingenting med beskattning att göra.

• Akidoki
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:19:48 följande:

Så försörjningsstöd betalas inte ut till barnlösa?

Det gör det.
  • Akidoki
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-26 17:37:58 följande:

Du har rätt. Man ska inte lägga någon som helst energi på att påtala att man blir extremt orättvist behandlad. Bara gilla läget och glömma. Ska föra vidare dessa visdomsord till mina barn

Vad jag inte förstår är varför staten (Alla vi) ska ta ansvar för att du är den enda i hushållet med inkomst (hög inkomst) då din sambo försatt sig i en situation där hon saknar inkomst. Det är sedan ditt väl att försörja henne.

Förstår liksom andra i tråden inte hur du kan ha ett välbetalt arbete med sådan oförmåga att ta ansvar.
  • Akidoki
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-26 18:23:29 följande:

Varför ska jag "ta ansvar" när alla andra sätt att tjäna pengar på beskattas platt? Varför ska inte en aktieklippare, en bolagsägare, en som hyr ut attefallshus/lägenheter eller realiserar vinst på sin bostad "ta ansvar"?

Varför ska ett par som tjänar 20+60 ta mycket större "ansvar" än ett par som tjänar 40+40?

Att din sambo saknar inkomst är hennes ansvar.

Att du försörjer henne är ditt väl och ditt ansvar.

Inte statens ansvar.

Eftersom platt skatt och sambeskattning är negativt för många människor får du inte så mycket medhåll.

Att du väljer att arbeta 60 timmar i veckan istället för 40, och då tjäna mindre och betala mindre skatt är också ditt väl.

Det är inte någon rättighet att komma ikapp rika arvtagare, men om det är ditt mål får du planera annorlunda.

Av dina inlägg att döma saknar du problemlösningsförmåga samt förmåga att ta ansvar över din situation. Ofattbart hur du kan ha ett så välavlönat arbete.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom