• ensam1

Sambeskattning sjukdom

KillBill skrev 2019-11-27 07:06:37 följande:
    Vi får hoppas att S får igenom sitt förslag att ta bort kryphålet (3:12 reglerna) som gör det möjligt för konsulter att betala mindre skatt än vanliga löntagare. Hitintills har tyvärr allianspartierna och SD varit motståndare till att ta bort detta kryphål.
    Det kryphålet hade jag gärna velat känna till när jag hade företag. Eller är det så att du menar att platt skatt på den schablonmässiga utdelningen? Jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna kallas ett kryphål att jag behöver betala 37% i skatt på en inkomst som om jag tog den som lön skulle ge skatt på ungefär 15-16%, 

Eller menar du att man tar ut lön upp till taket för statlig skatt och sedan utdelning på det? Vid en månadslön på 50.000 betalar jag 28% i skatt + utdelningen som motsvarar en lön på 14,000 i månaden med 37% vilket i kronor på ett år = 234.000 kronor.
    Om jag istället tagit ut 64,000 som lön hade skatten blivit 262.000 kronor, alltså 28,.000 högre vilket å motsvarar lite drygt 2000 kr i månaden.

Om man istället jämför med en lön på 40.000 i månaden blir skillnaden i skatt 1400 i månaden.

Så visst är det en skillnad men att kalla det kryphål är väl att ta i
  • ensam1

TS måste ha en av historiens snabbaste löneökningar. I inledningen är det 70.000, sedan 80.000 sedan betalar han över 500,000 i skatt vilket man gör om man har en lön över 95,000. 25 000 på 4 dagar känns rätt oslagbart om man är kvar på samma jobb

• ensam1
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 10:00:33 följande:
    30% av alla sjuksyrror, 38% av alla poliser, 40% av alla drifttekniker, 80% av förskolechefer betalar statlig skatt och därmed "höginkomsttagare" medan Läckberg inte är det. Det systemet sitter du och försvarar..
    De vet ju inte vad du pratar om det hörs. Det året Läckberg tog ut 18 miljoner i lön hade hon också lön från samma bolag på 6 miljoner är inte det att klassas som höginkomsttagare så vet inte jag. Men du har kanske andra preferenser än att 500.000 i månaden är en hög lön? 
    Nu har vi tack och lov en sådan regel i Sverige att om man har startat ett företag som går så bra så man utan anställda själv kan dra in många miljoner om året så kan man efter att man tagit ut en lön på 6 miljoner skatta resten under kapital. 
    Så trots så är statens del av intäkterna från hennes böcker 4 miljoner i bolagskatt, 3 miljoner i inkomstskatt (avrundat och så 5,5 miljoner i kapitalskatt = totalt 12,5 miljoner. Det är en högre summa än vissa poster i stadsbudgeten. Med det i åtanke är det ju inte konstigt att Sverige inte fungerar i vissa delar eftersom vissa saker inte får kosta mer för hela landet än vad en låginkomsttagare betalar i skatt
  • ensam1
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 14:22:16 följande:
    Om du tjänar 60 000 i månaden blir du höginkomsttagare och får betala statlig skatt. Om din granne hyr ut två attefallshus med 30k i vinst vardera är hen, med en lön på 40k, inte höginkomsttagare trots att hens bruttoinkomst är 10k högre än din.

Detta är ett sjukt system och en effekt av den horribla statliga skatten.
    Det är inte en effekt av en horribel statlig skatt utan din horribla tankevolter. 

1 Om du tjänar 80.000 i månaden har du minst 960.000 kronor på ett år och netto 588.000 kronor att använda för dina eller era personliga kostnader som bostad, mat, resor osv.

2 Det är på väldigt få tomter det bara växer upp ett atterfallhus utan din granne måste ju först och främst investera pengar och bygga dessa två hus som du tänker dig att han har. 

3 Nu får man inte ha mer än ett atterfallhus på en tomt så att bygga två är omöjligt men vi kan fortsätta räkna på det ändå om du nu vill ha det så.

4 En investering i ett atterfallhus av den standarden att du kan hyra ut den för de summor du tänker ligger absolut inte lägre än 500.000 + att det tillkommer kostnader för anslutning till el och vatten/avlopp + ev markarbeten innan bygget kan börja. Men jag räknar lågt och säger att investeringen ligger på 1.000.000 för de två husen du tänker dig.
    s
    5 Fråga dig då på allvar vem som skulle betala 20.000 i månaden för att bo på 30 kvm i någon annans trädgård. Nu vet jag att du skriver vinst inte hyra men det skulle då bli så bisarra siffror att det bara blir löjligt att räkna på men kan återkomma dit senare.

6 Vilka kostnader måste då dessa 20.000 betala. Det första är ju självklart ränta på lånet säg 20.000 per år. Sedan måste han ju amortera på lånet också säg 20.000 där också. Och så måste han ha pengar till reparationer och underhåll det är ju inte så mycket i början men om ett antal år och efter några olika hyresgäster så blir det säkert en del att göra vid och så måste ju vitvaror bytas så småningom så han bör nog sätta av i alla fall 20000 per år här också. Det är 60.000 minimum som försvinner per år och inte kan användas av honom privat. 

7 Nästa punkt är hur många månader per år han kan hyra ut det. Alla säger du och det kan han nog ett år eller två men han kan inte göra det alltid om han vill få in det under kapitalskatten. Det är bara när han hyr ut en privatbostad som skatten går under kapital och ett hus, oavsett om det är ett atterfallhus, måste användas av familjen eller vara avsett att användas av familjen. Han kanske bygger det för att kunna ha som gäststuga för släkten när de hälsar på under sommaren, eller tänker låta tonåringen få sitt eget lilla hus istället för att flytta till studentlägenhet, oavsett hur eller när kommer han inte att kunna snitta 12 månader om året i 10 år framåt. För att slippa räkna på en massa år framåt så säger jag för enkelhetens skull att han bara kommer att får lov att hyra ut i 11 månader per år.

8 Med de siffrorna får han ett netto på 40.000*12 =480.000 kr. Sedan avgår 100.000 enligt ovan så det blir 380.000 kronor kvar. 
    På sin inkomst av tjänst där han tjänar 40.000 har han netto 366.000 kronor på ett år till privat konsumtion. På uthyrningen har han netto 266.000 kronor alltså totalt 632.000 kronor dvs 44.000 kronor skillnad på 1 år.  Visst det är en skillnad men inte det som du kallar en horribel skillnad, han har per år 7% mer disponibelt än du med du har också tjänat in betydligt mer till din pension än vad han gjort,

9 I verkligheten tillkommer då såna faktorer som att två atterfallhus klassas som näring och det blir vanligt inkomstskatt + sociala avgifter på resltatet, att det är orealistiskt att få in hyror i den storleken på en sån investering
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom