Inlägg från: Anonym (Molly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molly)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 07:37:52 följande:
    Vi får hoppas att det blir platt skatt i framtiden så slipper vi allt prat om 3:12 regler, sambeskattning etc. Dessutom slipper vi massor av svartjobb.

De enda som kommer klaga är giriga missunsamma människor. Även om jag tjänade 30 000 i mån skulle jag aldrig försvara att en person som tjänar 60 000 betalar MER än dubbelt så mycket i skatt som jag. Otroligt snål och missunsam hade jag då känt mig.

Applicerar du samma princip när du spelar en fotbollsmatch? De som är duktigas mål dras tillbaka varannan gång de gör mål för att du inte ska bli ledsen?
    Men det gör jag, du kan kalla det missunnsamhet om du vill.
    Jag kallar det solidaritet.
    För mig är det självklart att den som har mer resurser bidrar med mer också.
    Visst ska det löna sig att studera, göra karriär, jobba hårt etc, men inte med hur stora klyftor som helst.
    Och idag ser vi hur välfärden monteras ner bit för bit, för att dom som har resurser har fått skatteminskningar, och det drabbar dom som saknar resurser, klassisk borgarpolitik.
    Därför skulle jag aldrig rösta höger, jag tror på solidaritet människor emellan.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:12:51 följande:
    Varför är det bara de som får sin inkomst av lön som ska vara solidariska? Varför inte Sveriges riktigt rikaste, typ 300 000 personer?

Det är platt skatt på:

Vinster på bostäder

Uthyrning av bostäder

aktievinster

Utdelning i bolag

Bolagsföesäljning

OSV

Varför ska BARA de som har en löneinkomst över 40 000 vara solidariska?
    Vart skrev jag att det var bara dom som får sin inkomst av lön som ska vara solidariska?
    Tvärtom skrev jag att dom som har mer resurser ska bidra mer och det gäller alla som har mer resurser. 
    Självklart även dom du tar upp och andra som har det väldigt gott ställt.
    Vi har enorma klyftor både i Sverige och i världen, det är inte bra och det bidrar till krinimalitet och otrygghet.
    Och återigen ju mindre skatt vi betalar ju sämre välfärd får vi och en dag kommer vi alla behöva den eller nån vi älskar.
    Så för mig är det helt kontraproduktivt att inte vilja betala skatt, inom rimliga gränser. 
    Men orimliga gränser är vi långt ifrån idag. 
  • Anonym (Molly)

Vad händer med din sambo ekonomiskt om du dör ts?
    Hur skulle hon klara sig då?

• Anonym (Molly)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:38:54 följande:
    Hadd alla.andra.blivit beskattade som jag hade inte denna tråd funnits. Jag klagar inte primärt på mängden skatt jag betalar utan mängden i förhållande till andra
    Ok, det kan jag köpa. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:42:32 följande:
    Hur skulle dina barn klara sig om du och din respektive dog?
    Det kan jag svara på när du har svarat på min fråga. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:44:06 följande:
    Förmodligen likadant som om vi båda dog.
    Du vet alltså inte.
    Det där var nämligen inget svar på min fråga,det var bara en undanflykt.
    Säg istället att ni inte har pratat om det och gjort nån plan.
    Mitt tips är att ni gör det, som nån annan skrev, hon är ju i nuläget helt beroende av din inkomst. 

Mina barn är idag vuxna och klarar sig själva.
    Men hade vi dött när dom var små så hade samhället gått in och satt dom i fosterhem och försörjt dom, du vet den där välfärden. 
    Men trots våra barn är vuxna så finns det pengar undanlagda till dom den dag vi går bort.
    Och det finns testamenten för den dagen nån av oss går bort före den andra. 
    Allt uppgjort med advokathjälp.
    Jag rekommenderar er att göra detsamma, för hennes trygghet. 
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom